Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2016 19:16

Quasi schreef:Nou ja, er zijn best wel wat wetenschappers waarvan de stelling incluis hun argumenten bekend is bij het brede publiek.

Ongetwijfeld, maar Swaab is dat niet.

Het is absoluut niet mijn bedoeling geweest om jou je onprettig te laten voelen. Dus als dat nu gebeurd is, mijn welgemeende excuses daarvoor.

Anderzijds denk ik dat er van jouw kant soms ook best wat minder prettige dingen naar voren komen af en toe. :wink:

Ga je nog op mijn andere posting reageren?

Ik verdrink momenteel nogal in het werk. Het kan even duren voordat ik eraan toekom.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 01 mar 2016 19:21

Harmonica2 schreef:Doe ik het wel voor je. Correct me if I'm wrong maar volgens mij is dit het modaal-epistemisch argument van Rutten wat je hier aanhaalt. Het is zeker geen non-sequitur het geeft alleen aan dat wanneer iets niet mogelijk kenbaar is, het ook niet mogelijk kan bestaan. Hier een mooi debat tussen Rutten en Bas Haring erover: https://www.youtube.com/watch?v=kTMiTjhrY2Q

[...]

Zoals je zelf al terecht aangaf, het tweede tegenargument van Kinpruik is onzinnig. Het argument is helemaal niet bedoelt om specifiek de Bijbelse God te bewijzen dus kan het daar ook niet op afgerekend worden (hier meer http://www.gjerutten.nl/Radix383_ERutten.pdf).

Daar doelde ik inderdaad op. Bedankt voor je uitwerking en de rest van je post ;)

JohannesHermanus schreef:Alles komt uit God, Hij was er altijd al en uit Hem komt alles voort. Hij kan als enige uit niets iets tevoorschijn laten komen. Voor zover je over niets kunt praten, want God is er immers altijd! Dus eigenlijk komt iets uit God en niet uit niets.

Ik denk dat jij Augustinus' Belijdenissen (Confessiones) of Anselmus' Monologion welk kunt waarderen. Voor zover je die nog niet kent.
Als je zegt 'uit God', moet je wel oppassen dat God daardoor niet gedeeld wordt, denk ik. Het uit God is op bepaalde manier juist, Romeinen 11:36. (Vergelijk eventueel exitus en reditus bij Thomas Aquinas) Toch kun je denk ik niet zomaar materie 'uit God' halen (met eerbied gesproken). Enfin, je begrijpt wat ik bedoel.

Harmonica2 schreef:En nogmaals, dit is niet zomaar persoon X. Als Emanuel Rutten ineens zou betogen dat Dick Swaab gelijk had met de filosofische stelling dat wij onze hersenen zijn (wat overigens zelfs Herman Phillipse vermakelijke onzin vindt) dan zou ik alleen al zijn ommekeer me ertoe bewegen de zaak toch nog eens goed te analyseren.

Dat verwacht ik voorlopig nog niet van hem. http://www.refdag.nl/opinie/bewustzijn_ ... d_1_974920

Mortlach schreef:Luister, ik ken de helft van de mensen die je noemt niet, en heb waarschijnlijk ook niets van hun werk gelezen.

Dat
Dick Swaab = auteur 'Wij zijn ons brein'
Herman Philipse = auteur Atheistisch Manifest en God in the Age of Science, A critique of Religious Reason
Emanuel Rutten = o.a. bedenker modaal-epistemisch argument
wist je hoop ik toch wel? Of dringen die Nederlandse namen niet door tot in Ierland?

Dan verwacht ik echt niet dat je de bewuste boeken gelezen hebt (ben ik ook nog niet aan toegekomen), maar die namen zijn tamelijk basaal in het Nederlandse debat. Naast dat ik regelmatig naar artikelen van Emanuel Rutten gelinkt heb de laatste tijd, en Swaab even daarvoor ook nog ter sprake gekomen is.
Maar goed, jij kent weer andere boeken/auteurs dan ik. Dit dan ter info :wink:
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mar 2016 23:17

Arendsoog schreef:Ik denk dat jij Augustinus' Belijdenissen (Confessiones) of Anselmus' Monologion welk kunt waarderen. Voor zover je die nog niet kent. Als je zegt 'uit God', moet je wel oppassen dat God daardoor niet gedeeld wordt, denk ik. Het uit God is op bepaalde manier juist, Romeinen 11:36. (Vergelijk eventueel exitus en reditus bij Thomas Aquinas) Toch kun je denk ik niet zomaar materie 'uit God' halen (met eerbied gesproken). Enfin, je begrijpt wat ik bedoel.

Ik begrijp dat we God nooit ten volle zullen begrijpen, althans niet in deze aardse toestand. Ik denk zelf dat het onmogelijk is om God te vernietigen of ook maar enigszins te beschadigen. En dat is wel wat er aan de hand is met Zijn schepping: die is aangetast en we zijn bezig deze te vernietigen. Dus ik geloof dat God volledig bij machte is om materie te laten verschijnen uit even zoals Hij het weer kan laten verdwijnen in...niets.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2016 23:25

Arendsoog schreef:Dat verwacht ik voorlopig nog niet van hem. http://www.refdag.nl/opinie/bewustzijn_ ... d_1_974920

Wat een interessant artikel: Bewustzijn is niet materialistisch want a) ik kan me niet voorstellen hoe dat zo gekomen is en b) ik wil niet dat dat waar is.

Dat
Dick Swaab = auteur 'Wij zijn ons brein'
Herman Philipse = auteur Atheistisch Manifest en God in the Age of Science, A critique of Religious Reason
Emanuel Rutten = o.a. bedenker modaal-epistemisch argument
wist je hoop ik toch wel? Of dringen die Nederlandse namen niet door tot in Ierland?

Ik zal eerlijk zijn dat de filosofische kant over het algemeen niet interessant genoeg vind om me er echt in te verdiepen.

Dan verwacht ik echt niet dat je de bewuste boeken gelezen hebt (ben ik ook nog niet aan toegekomen), maar die namen zijn tamelijk basaal in het Nederlandse debat. Naast dat ik regelmatig naar artikelen van Emanuel Rutten gelinkt heb de laatste tijd, en Swaab even daarvoor ook nog ter sprake gekomen is.
Maar goed, jij kent weer andere boeken/auteurs dan ik. Dit dan ter info :wink:

Natuurlijk ken ik bepaalde namen wel, maar niet zo goed dat je mag uitgaan dat ik de posities van al die lui ken. Ik doe zelf ook mijn best om als ik iemand aanhaal om een punt te maken, de standpunten van die persoon enigszins samen te vatten of op zijn minst aan te stippen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 mar 2016 01:16

Mortlach schreef:Ik zal eerlijk zijn dat de filosofische kant over het algemeen niet interessant genoeg vind om me er echt in te verdiepen.

Als u echt eerlijk wil zijn, geef dan gewoon toe dat u het feit ontkent dat evolutietheorie gewoon filosofie is... U sluit bewust uw ogen voor deze waarheid. Gebeurtenissen uit het verleden die niet geobserveerd en opgetekend werden door mensen, kunnen niet empirisch getest worden. Men kan enkel speculeren over deze zogenaamde gebeurtenissen in het verleden, mogelijk met gebruikmaking van huidige observaties, om deze speculaties te steunen.

Ik vind u een grote tegenstrijdigheid, een wandelende contradictie of een zittende discrepantie. :D

Zelfs de kleinste cellen die zichzelf kunnen reproduceren, de bacterie, met al hun gesofisticeerde mechanieken die hiervoor nodig zijn en waarvan geacht wordt dat ze "simpel" en "primitief" zijn (ahum, ff kuchen, want dan hebben we het nog niet eens over proteïnesynthese, energietransductie, ATP4-synthese, en, afhankelijk van de soorten, respiratie, fotosynthese en stikstoffixatie), waarvan er miljoenen en miljarden bacteriegeneraties zijn geobserveerd, zijn nog nooit in iets anders veranderd dan in... bacteriën! En nu niet weer aan komen wieberen met een nylon etende bacterie, want dat is adaptie en geen evolutie, maar dat wisten we al he. En afgezien daarvan, het blijft nog altijd een: bacterie! En geen nylon etend koekiemonster.

Wegens gebrek aan bewijs is uw evolutieleer nu eenmaal gedoemd tot een filosofie. En dat is toch hartstikke leuk immers! Zo hebt u nog eens wat te doen tijdens het nuttigen van whisky en het trekken aan uw sik. Of mocht u er geen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd nog aan de sik van kinpruik trekken (als die niet inmiddels weggevlogen is...). Vind ie vast niet erg. Mijn uitspraken aangaande uw alcohol en sik gebruik, zijn puur speculatief natuurlijk. Enkel gebaseerd op uw pseudoniemen en niks meer dan aannames. Want wegens gebrek aan hard bewijs zou het maar zo kunnen zijn dat ik ten dele gelijk heb of zelfs volledig de plank missla. Voor hetzelfde geld heeft _Sjors_ gewoon gelijk met zijn uitspraak:

U kunt niet zeggen dit is mijn sik, want een dag, uur of zelfs seconde later is de sik al langer dan het moment daarvoor en hierover hebt u zelf geen controle. Dat is nu eenmaal het gevolg van evolueren, dat blijft maar doorgaan, een never ending story. En op een gegeven moment ziet uw sik eruit als Falkor en een nieuw soort sik is ontstaan. Deze valt vanzelf van uw kin en heeft tijdens het verblijf op uw kin vleugels ontwikkeld waarmee hij spontaan weg vladdert.

En mocht deze hypothese geen waarheid zijn, dan kan die dat altijd nog worden natuurlijk!

Zou het...? Wie weet... want wat wie weet, weet wie wel! Waar is wie toch als je hem nodig hebt?

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 02 mar 2016 07:08

Mortlach schreef:
Wat een interessant artikel: Bewustzijn is niet materialistisch want a) ik kan me niet voorstellen hoe dat zo gekomen is en b) ik wil niet dat dat waar is.

nee dat zegt hij niet. Hij geeft keurig aan dat er geen wetenschappelijke verklaring is van hoe het gekomen is. En de combinatie van hersenwetenschap en bijvoorbeeld psychologie is nog maar een hele kleine jongen. Dus dat hij dit gewoon concludeert is heel terecht, kom maar met valide wetenschappelijke uitkomsten die het tegendeel bewijzen.

Ik zal eerlijk zijn dat de filosofische kant over het algemeen niet interessant genoeg vind om me er echt in te verdiepen.

Dan is mijn vraag: Hoe eerlijk is dat in het kader van het zoeken naar de beste verklaring van de werkelijkheid?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2016 09:55

JohannesHermanus schreef:Als u echt eerlijk wil zijn, geef dan gewoon toe dat u het feit ontkent dat evolutietheorie gewoon filosofie is... U sluit bewust uw ogen voor deze waarheid. Gebeurtenissen uit het verleden die niet geobserveerd en opgetekend werden door mensen, kunnen niet empirisch getest worden. Men kan enkel speculeren over deze zogenaamde gebeurtenissen in het verleden, mogelijk met gebruikmaking van huidige observaties, om deze speculaties te steunen.

Ja hoor, prima. Ik heb er geen enkele moeite mee dat het verleden wordt gereconstrueerd uit aanwijzingen in het heden. Daar pak je me echt niet mee.

Ik vind u een grote tegenstrijdigheid, een wandelende contradictie of een zittende discrepantie. :D

Ik ken iemand die vandaag in een thesaurus heeft gekeken!

Zelfs de kleinste cellen die zichzelf kunnen reproduceren, de bacterie, met al hun gesofisticeerde mechanieken die hiervoor nodig zijn en waarvan geacht wordt dat ze "simpel" en "primitief" zijn (ahum, ff kuchen, want dan hebben we het nog niet eens over proteïnesynthese, energietransductie, ATP4-synthese, en, afhankelijk van de soorten, respiratie, fotosynthese en stikstoffixatie), waarvan er miljoenen en miljarden bacteriegeneraties zijn geobserveerd, zijn nog nooit in iets anders veranderd dan in... bacteriën! En nu niet weer aan komen wieberen met een nylon etende bacterie, want dat is adaptie en geen evolutie, maar dat wisten we al he. En afgezien daarvan, het blijft nog altijd een: bacterie! En geen nylon etend koekiemonster.

Geen idee hoe je erbij komt, maar bacterieën zijn verre van primitief. Ze bestonden al toen de aarde net koel genoeg was en zullen bestaan op het moment dat de aarde door de zon wordt verzwolgen. En waarom zou een bacterie in vredesnaam in iets anders veranderen? Ze werken toch prima, ze zijn aangepast aan hun omgeving.

Dat gezegd zijn er wel voorbeelden van bacterie-kolonieën die je onder bepaalde omstandigheden kunt laten samenwerken als ware ze één meercellig organisme. En als je die omstandigheid weer opheft, valt dat tijdelijke organisme weer uit elkaar en gaan de bacterieën als eencelligen weer verder. Maar goed, evolutie komt dus pas echt goed op gang op het moment dat meercelligheid een ding is.

Wegens gebrek aan bewijs is uw evolutieleer nu eenmaal gedoemd tot een filosofie. En dat is toch hartstikke leuk immers! Zo hebt u nog eens wat te doen tijdens het nuttigen van whisky en het trekken aan uw sik. Of mocht u er geen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd nog aan de sik van kinpruik trekken (als die niet inmiddels weggevlogen is...). Vind ie vast niet erg. Mijn uitspraken aangaande uw alcohol en sik gebruik, zijn puur speculatief natuurlijk. Enkel gebaseerd op uw pseudoniemen en niks meer dan aannames. Want wegens gebrek aan hard bewijs zou het maar zo kunnen zijn dat ik ten dele gelijk heb of zelfs volledig de plank missla.

Nou, ik ken blijkbaar iemand met een thesaurus in de kleuterklas.

Voor hetzelfde geld heeft _Sjors_ gewoon gelijk met zijn uitspraak:

Dat je _sjors_ maar gauw moge volgen dan...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2016 09:59

Quasi schreef:Dan is mijn vraag: Hoe eerlijk is dat in het kader van het zoeken naar de beste verklaring van de werkelijkheid?

Ik vind dat uiteraard geen enkel probleem. Jij blijft maar doen alsof ik rekening zou moeten houden met lagen van de werkelijkheid die in mijn ogen helemaal niet bestaan. Dat is letterlijk wat ik je elke keer zie vragen "Houd je wel rekening met dat wat niet bestaat". En daarop kan ik zeggen: "Nee. Nee, beste Quasi, ik houd geen rekening met datgene wat in mijn ogen niet bestaat." Dat mag je me gerust aanrekenen, maar dan kunnen we al onze toekomstige interacties samenvatten in het volgende schema:

Welles!
- Nietes!

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 mar 2016 10:11

Mortlach schreef:Dat je _sjors_ maar gauw moge volgen dan...

Ziet u wel, u bent een rasechte evolutionist; bevalt het niet, dan gaat u discrimineren. Wat zult u vaak hoofdpijn hebben.

Mortlach schreef: Dat mag je me gerust aanrekenen, maar dan kunnen we al onze toekomstige interacties samenvatten in het volgende schema:

Welles!
- Nietes!

Hehe, eindelijk valt het kwartje. Wat denkt u wat we hier al 87 pagina's aan het doen zijn... haha :lol:

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 02 mar 2016 11:43

Quasi schreef:Dan is mijn vraag: Hoe eerlijk is dat in het kader van het zoeken naar de beste verklaring van de werkelijkheid?

Het punt met filosofische argumenten is dat ze vrijwel altijd hypothetisch by nature zijn. Het hele Kalam-argument is gebaseerd op het reduceren van het ontstaan van het universum tot hapklare intuitief-correcte brokjes. Het jammere daaraan is alleen dat quantumphysica absoluut niet intuitief werkt.

JohannesHeranus schreef:Als u echt eerlijk wil zijn, geef dan gewoon toe dat u het feit ontkent dat evolutietheorie gewoon filosofie is... U sluit bewust uw ogen voor deze waarheid. Gebeurtenissen uit het verleden die niet geobserveerd en opgetekend werden door mensen, kunnen niet empirisch getest worden. Men kan enkel speculeren over deze zogenaamde gebeurtenissen in het verleden, mogelijk met gebruikmaking van huidige observaties, om deze speculaties te steunen.

De evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie, net als zwaartekracht dat is. Dat gezwets over dat zaken in het verleden niet testbaar zouden zijn is toch echt voornamelijk door creationisten verzonnen om deze theorie niet te hoeven accepteren. In de praktijk is dit verschil namelijk veel minder relevant. Zie voor verdere onderbouwing dit artikel: http://ncse.com/creationism/analysis/hi ... al-science

Daarnaast wordt de ET vrijwel continu empirisch getest, zie Tiktaalik.

JohannesHeranus schreef:Zelfs de kleinste cellen die zichzelf kunnen reproduceren, de bacterie, met al hun gesofisticeerde mechanieken die hiervoor nodig zijn en waarvan geacht wordt dat ze "simpel" en "primitief" zijn (ahum, ff kuchen, want dan hebben we het nog niet eens over proteïnesynthese, energietransductie, ATP4-synthese, en, afhankelijk van de soorten, respiratie, fotosynthese en stikstoffixatie), waarvan er miljoenen en miljarden bacteriegeneraties zijn geobserveerd, zijn nog nooit in iets anders veranderd dan in... bacteriën! En nu niet weer aan komen wieberen met een nylon etende bacterie, want dat is adaptie en geen evolutie, maar dat wisten we al he. En afgezien daarvan, het blijft nog altijd een: bacterie! En geen nylon etend koekiemonster.

Wat is die onzichtbare barriere precies waar je op hint? Als wat je zegt waar is zou je minstens een hypothese moeten hebben over wat die barriere tussen soorten precies is. En nu we het over 'soorten' hebben, wat is de oersoort van een hyena precies?

JohannesHermanus schreef:Wegens gebrek aan bewijs is uw evolutieleer nu eenmaal gedoemd tot een filosofie. En dat is toch hartstikke leuk immers! Zo hebt u nog eens wat te doen tijdens het nuttigen van whisky en het trekken aan uw sik. Of mocht u er geen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd nog aan de sik van kinpruik trekken (als die niet inmiddels weggevlogen is...). Vind ie vast niet erg. Mijn uitspraken aangaande uw alcohol en sik gebruik, zijn puur speculatief natuurlijk. Enkel gebaseerd op uw pseudoniemen en niks meer dan aannames. Want wegens gebrek aan hard bewijs zou het maar zo kunnen zijn dat ik ten dele gelijk heb of zelfs volledig de plank missla. Voor hetzelfde geld heeft _Sjors_ gewoon gelijk met zijn uitspraak:

Hier heb je, nogmaals, een lijst met bewijs voor de evolutietheorie die met 1 zoekopdracht op Google te vinden is: http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/ Als je verder zoekt op gegevensbronnen van wetenschappelijke instellingen kom je letterlijk vrachtwagens vol bewijs tegen. Een aantal pagina's geleden heb ik de waarde Sjors 10 wetenschappelijke papers gestuurd die empirisch bewijs voor de evolutietheorie aanleveren met als uitdaging er minstens 1 te ontkrachten. Zoals te verwachten viel heeft hij er niet 1 ontkracht. Als je nu nog 1x stelt dat er gebrek aan bewijs is voor de evolutietheorie ben je gewoon een leugenaar.

Quasi schreef:nee dat zegt hij niet. Hij geeft keurig aan dat er geen wetenschappelijke verklaring is van hoe het gekomen is. En de combinatie van hersenwetenschap en bijvoorbeeld psychologie is nog maar een hele kleine jongen. Dus dat hij dit gewoon concludeert is heel terecht, kom maar met valide wetenschappelijke uitkomsten die het tegendeel bewijzen.

De conclusie is zeer incorrect. Concluderen dat bewustzijn niet materialistisch is omdat er nog geen compleet wetenschappelijk onderbouwd model voor is is een non-sequitur. Met dezelfde redenatie zou je 100 jaar geleden moeten concluderen dat een radio niet-materialistisch werkt.

Quasi schreef:Ik vind dat uiteraard geen enkel probleem. Jij blijft maar doen alsof ik rekening zou moeten houden met lagen van de werkelijkheid die in mijn ogen helemaal niet bestaan. Dat is letterlijk wat ik je elke keer zie vragen "Houd je wel rekening met dat wat niet bestaat". En daarop kan ik zeggen: "Nee. Nee, beste Quasi, ik houd geen rekening met datgene wat in mijn ogen niet bestaat." Dat mag je me gerust aanrekenen, maar dan kunnen we al onze toekomstige interacties samenvatten in het volgende schema:

Welles!
- Nietes!

Het begint een beetje irritant te worden dat sommige mensen vinden dat de wetenschap een soort uitzonderingspositie voor christelijke filosofie in moet bouwen. Ik hoor ze namelijk nooit betogen dat we rekening moeten houden met de hindoeistische filosofie dat de Brahman de kern van al het Bestaan is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2016 12:39

kinpruik schreef:De evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie, net als zwaartekracht dat is. Dat gezwets over dat zaken in het verleden niet testbaar zouden zijn is toch echt voornamelijk door creationisten verzonnen om deze theorie niet te hoeven accepteren. In de praktijk is dit verschil namelijk veel minder relevant. Zie voor verdere onderbouwing dit artikel: http://ncse.com/creationism/analysis/hi ... al-science

Daarnaast wordt de ET vrijwel continu empirisch getest, zie Tiktaalik.

Inderdaad. En als dat je tegenargument is, dan geeft het eigenlijk alleen maar aan hoe zwak je positie is.

We leiden continu het verleden af aan aanwijzingen in het heden. En daar heeft werkelijk waar niemand problemen mee. Als de biefstuk die op het aanrecht lag, is verdwenen, en de hond zit in de keuken en kijkt tegelijkertijd voldaan en schuldig, dan leid ik daar uit af dat de hond de biefstuk heeft opgegeten.

Mag dus niet, volgens sommigen, want dat is speculatie en het kan net zo goed zijn dat een mini-vliegende schotel door het keukenraampje naar binnen is gevlogen en dat die de biefstuk heeft meegenomen en dat de hond schuldig/voldaan kijkt omdat hij trots is dat hij heeft geprobeerd de schotel tegen te houden en schuldig omdat dat is mislukt.

Nu zou ik natuurlijk in de maag van de hond kunnen kijken om te zien of daar toevallig biefstuk in zit, maar zelfs als dat zo is, dan kan ik nog steeds de conclusie niet trekken dat de hond de schuldige is. Misschien heeft de vliegende schotel de biefstuk wel in de maag van de hond geteleporteerd. Je kunt het gewoon niet zeker weten!

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 02 mar 2016 12:57

Mortlach schreef:Inderdaad. En als dat je tegenargument is, dan geeft het eigenlijk alleen maar aan hoe zwak je positie is.

We leiden continu het verleden af aan aanwijzingen in het heden. En daar heeft werkelijk waar niemand problemen mee. Als de biefstuk die op het aanrecht lag, is verdwenen, en de hond zit in de keuken en kijkt tegelijkertijd voldaan en schuldig, dan leid ik daar uit af dat de hond de biefstuk heeft opgegeten.

Mag dus niet, volgens sommigen, want dat is speculatie en het kan net zo goed zijn dat een mini-vliegende schotel door het keukenraampje naar binnen is gevlogen en dat die de biefstuk heeft meegenomen en dat de hond schuldig/voldaan kijkt omdat hij trots is dat hij heeft geprobeerd de schotel tegen te houden en schuldig omdat dat is mislukt.

Nu zou ik natuurlijk in de maag van de hond kunnen kijken om te zien of daar toevallig biefstuk in zit, maar zelfs als dat zo is, dan kan ik nog steeds de conclusie niet trekken dat de hond de schuldige is. Misschien heeft de vliegende schotel de biefstuk wel in de maag van de hond geteleporteerd. Je kunt het gewoon niet zeker weten!

Precies dit dus. Bovendien worden tijdens wetenschappelijk onderzoek meerdere methodes tegelijkertijd gebruikt. Zo worden bijvoorbeeld door geologen oude gesteentes onderzocht maar worden vaak tegelijkertijd in het lab de omstandigheden gereconstrueerd waarin die gesteentes ontstaan zijn. Het gebruik van 'historische' en 'empirische' (alsof daar een exclusive-or relatie tussen zit) gebeurd negen van de tien keer tegelijkertijd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2016 14:16

Daar komt dan ook nog eens bij dat geschreven bronnen ook niet altijd betrouwbaar zijn. Er zijn allerlei zaken opgeschreven over bijvoorbeeld Koning Arthur.

Of om een Bijbels voorbeeld te nemen: het blijkt uit archeologische opgravingen dat er op de locatie van de stad Jericho meerdere steden hebben bestaan. Dat is doodnormaal, een stad wordt gesticht, groeit en sterft na een tijdje weer. Later kan er op dezelfde plek een nieuwe stad worden gesticht - vaak met dezelfde naam.

Nu blijkt dus dat er tijdens het beleg van Jericho dat in de Bijbel beschreven staat, er helemaal geen stad was. De stad die voor die tijd bestond, had wel behoorlijke muren, dus het is geheel aannemelijk dat de schrijver van dat verhaal dat wist. Men wist dat er een stad Jericho was, en dat die stad muren had, en dat heeft men dus gebruikt, maar uit opgravingen blijkt dat dat 'ooggetuigenverslag' dus gewoon onbetrouwbaar is.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 02 mar 2016 14:21

Mortlach schreef:Daar komt dan ook nog eens bij dat geschreven bronnen ook niet altijd betrouwbaar zijn. Er zijn allerlei zaken opgeschreven over bijvoorbeeld Koning Arthur.

Of om een Bijbels voorbeeld te nemen: het blijkt uit archeologische opgravingen dat er op de locatie van de stad Jericho meerdere steden hebben bestaan. Dat is doodnormaal, een stad wordt gesticht, groeit en sterft na een tijdje weer. Later kan er op dezelfde plek een nieuwe stad worden gesticht - vaak met dezelfde naam.

Nu blijkt dus dat er tijdens het beleg van Jericho dat in de Bijbel beschreven staat, er helemaal geen stad was. De stad die voor die tijd bestond, had wel behoorlijke muren, dus het is geheel aannemelijk dat de schrijver van dat verhaal dat wist. Men wist dat er een stad Jericho was, en dat die stad muren had, en dat heeft men dus gebruikt, maar uit opgravingen blijkt dat dat 'ooggetuigenverslag' dus gewoon onbetrouwbaar is.

De denkfout die hier vaak gemaakt wordt is dat indirect bewijs vaak direct wordt gezien als minder betrouwbaar dan direct bewijs. Een ooggetuigenverslag is een voorbeeld van direct bewijs. Als ik ervan overtuigd ben dat ik mijn buurman afgelopen nacht in mijn tuin zag lopen, maar gevonden DNA toont aan dat het niet mijn buurman maar mijn opa was, dan is veel waarschijnlijker dat het ook echt mijn opa was. Dit is een simpel voorbeeld waarbij indirect bewijs zwaarder weegt dan direct bewijs.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2016 14:24

Daarbij zijn ooggetuigenverslagen in het algemeen berucht om de onbetrouwbaarheid. Als er 20 mensen getuige zijn van een misdaad, krijg je 20 verschillende beschrijvingen van de dader...

Terug naar “[Religie] - Open forum”