Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2016 16:11

JohannesHermanus schreef:U heeft een wat vreemde definitie van het begrip agressie. Agressie is niet een verlies van zelfbeheersing, al kan het er wel mee gepaard gaan.

Onder agressie wordt meestal verstaan het gewelddadig handelen met het doel schade toe te brengen aan iemand of aan goederen. Dus de martial artist doet per definitie agressief...

Dan heb jij echt nog nooit een grootmeester Aikido bezig gezien.

Om maar bij uw voorbeeld te blijven over de martial artist: als men Bruce Lee zijn tegenstanders het ziekenhuis in ziet slaan, dan zou men dus het doel (uitschakelen tegenstand) kunnen bereiken door iemand het ziekenhuis in te slaan (promoten geweld).

Goed, en nu mijn minder handige voorbeeldje van de Hulk die de Noorse god Loki door een muur duwt. Alhoewel, de stunts die Bruce Lee uitvoert - of een wat modernere variant - behoren net zo goed tot het fantastische.

Als men A Clockwork Orange kijkt, dan zou men ervoor kunnen kiezen om autoriteit uit te schakelen, opportunisme uit te buiten en behoeftes bevredigd te krijgen dmv gebruiken van geweld. En zodoende zelf een autoriteit te worden. Pragmatisme ten top, als u het mij vraagt. Net zo als een emotioneel drama tranen kan trekken, kan een gewelddadige film agressie opwekken.

Van dat laatste geloof ik toch echt helemaal niks. Maar goed, de meeste mensen kunnen gewoon onderscheid maken tussen fictie en werkelijkheid. Die kunnen een geweldadige film a la Clockwork Orange of het gehele oeuvre van Quinten Tarantino bekijken en zich nog steeds beseffen dat in de werkelijkheid agressie ongewenst en ongepast is.

Bent u nu werkelijk zo een braaf jochie geweest in uw jonge jaren, dat u nooit scenes uit bv een cowboyfilm hebt nagedaan, of oorlogje spelen adhv een film met geweren?

Spelen, ja. Er is voor zover ik weet nog nooit iemand doodgegaan doordat iemand anders naar hem/haar wees en riep 'Pief paf poef'. Het lijkt maar niet door te dringen dat er mensen zijn die fictie en werkelijkheid uit elkaar weten te houden.

Zeg me eens, als jij een middagje Formule1 hebt gekeken, kopieer je dat gedrag dan ook naar je eigen rijstijl? Zo nee, waarom niet?

Nederlands Dagblad schreef:
Kinderen die in een harmonieus gezin opgroeien, worden niet agressiever van videogames of films met veel geweld.

Zoals u kunt lezen staat hier niet dat ze niet agressief worden, maar dat ze niet agressiever worden... Niet agressiever dan dat men in de meeste gevallen al is dus.

Ja, en welk punt probeer je hiermee te maken? De agressie wordt dus niet opgewekt/aangewakkerd door de films of de spelletjes. Het kan natuurlijk dat een kind al agressief is vanwege andere omstandigheden, maar dan helpt het afpakken van spelletjes dus ook niets. De gezinssituatie is gewoon vele malen meer bepalend voor gedrag.

Ik heb zelf het geluk gehad uit zo'n 'harmonieus gezin' te komen en luisterde op mijn 3de/4de al naar de meest gruwelijke sprookjesverhalen. Die nam mijn vader op van de radio - ik wou ik dat ik die programma's kon terugvinden - op zo'n grote spoelenrecorder en zodra ik oud genoeg was om die spoelen zelf te monteren, luisterde ik er elke dag naar.

Nu ik zelf volwassen ben en voor een kind mag zorgen, zorgen we hier ook voor een harmonieus gezin waarin respect voor elkaar centraal staat. En dus kan het kind spellen als Skyrim spelen - ze bepaalt zelf of ze het bloed in- of uitschakelt in de opties en ziet ze mij ook spellen spelen waarin ik heerlijk gniffel als mijn sluipschutter weer eens iemand door de oogkas schiet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 feb 2016 18:13

Mortlach schreef:Spelen, ja. Er is voor zover ik weet nog nooit iemand doodgegaan doordat iemand anders naar hem/haar wees en riep 'Pief paf poef'. Het lijkt maar niet door te dringen dat er mensen zijn die fictie en werkelijkheid uit elkaar weten te houden.

En het lijkt bij u maar niet door te dringen dat er mensen zijn die de werkelijkheid afspiegelen aan voorbeelden... U mag dan een controlefreak zijn, lang niet iedereen is zo geweldig als u dat bent! En die mensen kan je het beste in bescherming nemen.

Mortlach schreef:Dan heb jij echt nog nooit een grootmeester Aikido bezig gezien.

Toch wel en daarin ben ik niet de enige; Steven Seagal, meervoudig wereldkampioen aikido en hoofdrolspeler in zeer veel films met gewelddadige en agressieve inhoud...

Mortlach schreef:Zeg me eens, als jij een middagje Formule1 hebt gekeken, kopieer je dat gedrag dan ook naar je eigen rijstijl? Zo nee, waarom niet?

Ik verzeker u dat mijn rijstijl stukken pittiger is als ik na een middagje karten direct achter het stuur van me eigen auto kruip... Het is verstandig om daar dus even mee te wachten voor mij.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 28 feb 2016 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2016 19:37

JohannesHermanus schreef: U mag dan een contolefreak zijn.

Nou, de behoefte om het gesprek verder met je voort te zetten, heb je zorgvuldig de nek om gedraaid.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 feb 2016 20:33

Mortlach schreef:Nou, de behoefte om het gesprek verder met je voort te zetten,

Och, mijn excuus, ik vergeet inderdaad de r ertussen te zetten...stom van mij. Hierbij gecorrigeerd. Mocht het u toch gaan om het gebruik van het woord controlefreak; dit is nochtans een normale Nederlandse uitdrukking voor iemand die voortdurend kijkt of alles nog wel zo is als het volgens hem/haar moet zijn. Zo komt u mij nu eenmaal over, maar corrigeer me gerust als ik het mis heb hoor. Geen man overboord.
http://www.woorden.org/woord/controlefreak

Mortlach schreef:heb je zorgvuldig de nek om gedraaid.

Vast het gevolg van een Kagato-Jime, jong geleerd is oud gedaan en moeilijk af te leren. Hoewel ik toch meer nut zag in jiujitsu waar dezelfde techniek Gogoplata wordt genoemd. U had natuurlijk ook even gewoon kunnen afkloppen, dat scheelt blessures. Die vermaledijde agressie ook altijd...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 feb 2016 17:39

Ik vind het antwoord op deze vraag een beetje opmerkelijk.

Vraagsteller geeft aan dat hij nauwelijks tot geen aantrekkingskracht ervaart tot vrouwen, hij vraagt zelfs of dit in een relatie nog kan komen. Daarentegen zegt hij wel een soort van opwinding bij mannen te ervaren.

Dan vind ik het best apart dat de deskundige zegt:
Dat je soms wel een soort van opwinding voelt naar mooie mannen wil niet persé zeggen dat dit duidt op een homoseksuele geaardheid. Het zou kunnen zijn dat het –onbewust- veiliger is om iets te voelen naar mannen, dan naar vrouwen. En dat dus dat wat je van binnen -even- kunt voelen met name gericht wordt op mannen die je ziet.

Ik vind het nogal vergezocht.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2016 17:47

Tante Pollewop schreef:Ik vind het nogal vergezocht.

Tja, je kunt natuurlijk niet gewoon homo zijn...

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 29 feb 2016 18:23

Als Christen niet nee. Althans niet praktiserend.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 feb 2016 18:33

JohannesHermanus schreef:Als Christen niet nee. Althans niet praktiserend.

Daar denkt de Protestantse Kerk Nederland anders over. Daar kan je gewoon je homohuwelijk laten inzegenen in een kerkdienst. Sterker nog, ik heb er belijdeniscatechisatie gevolgd bij een lesbische dominee.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 29 feb 2016 18:39

Als u daarmee bedoeld dat het dus ok is om homo (praktiserend) en Christen te zijn, dan bent u gewoon God aan het lasteren.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 feb 2016 18:41

JohannesHermanus schreef:Als u daarmee bedoeld dat het dus ok is om homo (praktiserend) en Christen te zijn, dan bent u gewoon God aan het lasteren.

Ik geef slechts aan hoe de praktijk (en ook leer volgens mij) is in de grootste protestantse kerk in Nederland. Daar zit geen greintje godslastering in. Moeilijke vraagstukken kan je echt niet zo op deze manier wegwerken.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 29 feb 2016 18:42

Dat vraagstuk is niet door God in het leven geroepen. God is heel helder over die zaak!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 feb 2016 18:53

Ik zat de vragenrubriek te lezen en dacht, aha, ik zie het volgende item voorbij komen alhier.
Als het woord homo erin voorkomt, moet het hier uit en te na besproken worden.
Stel je voor dat er eentje is die twijfelt, deze moet wel de goede kant op geduwd worden natuurlijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2016 18:55

Chaya schreef:Stel je voor dat er eentje is die twijfelt, deze moet wel de goede kant op geduwd worden natuurlijk.

Het panellid duwt de persoon toch ook een bepaalde kant op?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 feb 2016 19:18

JohannesHermanus schreef:Dat vraagstuk is niet door God in het leven geroepen. God is heel helder over die zaak!

Dat is nonsens natuurlijk. Indien God heel helder over die zaak was dan had de grootste protestants christelijke geloofsgemeenschap in Nederland wel hetzelfde als jij gedacht of jij hetzelfde als de PKN.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 29 feb 2016 19:38

Chaya schreef:Stel dat de man de Bijbel was gaan lezen, had zij die vraag dan ook gesteld, vraag ik me af.
En het kijken van geweldfilms is echt nog niet doorgedrongen in alle gelederen.
Ik ken zelf geen enkele man in mijn omgeving die hier naar kijkt. En het zijn heus niet allemaal watjes en natte tosti's.

Je hoeft dat soort films ook niet leuk te vinden. Ik vindt alleen dat je als volwassen vent dat soort films wel leuk MAG vinden. Geweld zit gewoon voor een deel bij mannen ingebakken. Het grote deel van de mannen houdt van sport/films/muziek waar geweld of aggressie in voorkomt. Daar is niks mee en dat hoeft niet onderdrukt te worden.

JohannesHermanus schreef:Om maar bij uw voorbeeld te blijven over de martial artist: als men Bruce Lee zijn tegenstanders het ziekenhuis in ziet slaan, dan zou men dus het doel (uitschakelen tegenstand) kunnen bereiken door iemand het ziekenhuis in te slaan (promoten geweld). Als men A Clockwork Orange kijkt, dan zou men ervoor kunnen kiezen om autoriteit uit te schakelen, opportunisme uit te buiten en behoeftes bevredigd te krijgen dmv gebruiken van geweld. En zodoende zelf een autoriteit te worden. Pragmatisme ten top, als u het mij vraagt. Net zo als een emotioneel drama tranen kan trekken, kan een gewelddadige film agressie opwekken.
Bent u nu werkelijk zo een braaf jochie geweest in uw jonge jaren, dat u nooit scenes uit bv een cowboyfilm hebt nagedaan, of oorlogje spelen adhv een film met geweren?

Jij ziet het verschil blijkbaar niet tussen kinderen en volwassen mensen. Bovendien zijn er zeker wel legitieme en moreel verantwoorde situaties om geweld te gebruiken. Je vergeet in al je simpelheid dat in de meeste films waar geweld wordt gebruikt, de protagonist in een situatie komt waarin geweld moreel te verantwoorden is. Films met zinloos geweld om het zinloos geweld zijn een minderheid (al duizenden jaren). Daarnaast heb je je mond vol over 'zelfbeheersing' in een ander topic, maar vindt je het blijkbaar onvoorstelbaar dat mensen elkaar niet de haren invliegen na het zien van een Chuck Norris film.

JohannesHermanus schreef:Hebt u werkelijk niks anders te doen dan terloopse anti Christelijke inhoud te plaatsen? Weet u wel zeker dat u uw teleurstelling dmv therapie hebt weten te overwinnen, of bent u nu de Christenen maar de schuld aan het geven van uw burn out?

Tuurlijk joh, alles wat jou niet aan staat afdoen als 'niet-christelijk'. Kom is van troon af, meneer de Farizeeër.

JohannesHermanus schreef:En het lijkt bij u maar niet door te dringen dat er mensen zijn die de werkelijkheid afspiegelen aan voorbeelden... U mag dan een controlefreak zijn, lang niet iedereen is zo geweldig als u dat bent! En die mensen kan je het beste in bescherming nemen.

Je maakt een ander voor controlfreak uit terwijl je zelf meerdere keren betoogd hebt censuur toe te passen op het OPEN gedeelte van dit forum. Daarnaast slaat je opmerking als een tang op een varken. Criminaliteit- en geweldscijfers dalen, met enkele uitzonderingen, mondiaal al jarenlang. Het aantal moord- en slachtpartijen wat als directe oorzaak videospelletjes of films had is bijna op 1 hand te tellen. Religieus fundamentalisme heeft in het afgelopen jaar al meer doden veroorzaakt dan vrijwel alle videospelletjes en films bij elkaar.

JohannesHermanus schreef:Toch wel en daarin ben ik niet de enige; Steven Seagal, meervoudig wereldkampioen aikido en hoofdrolspeler in zeer veel films met gewelddadige en agressieve inhoud...

Steven Seagal...

JohannesHermanus schreef:Och, mijn excuus, ik vergeet inderdaad de r ertussen te zetten...stom van mij. Hierbij gecorrigeerd. Mocht het u toch gaan om het gebruik van het woord controlefreak; dit is nochtans een normale Nederlandse uitdrukking voor iemand die voortdurend kijkt of alles nog wel zo is als het volgens hem/haar moet zijn. Zo komt u mij nu eenmaal over, maar corrigeer me gerust als ik het mis heb hoor. Geen man overboord.
http://www.woorden.org/woord/controlefreak

Iets met een pot en een ketel.

JohannesHermanus schreef:Als Christen niet nee. Althans niet praktiserend.

Er zit geen verschil tussen het praktiseren en het zijn van een homo. Feitelijk verbiedt je homo's om homo te zijn. Jammer voor jou bezit je niet het patent op het label Christen, en als homo's zichzelf overtuigd Christen noemen, dan zijn ze gewoon Christen.

Terug naar “RefoWeb”