ereunao schreef:2.Er is in heel het N.T. geen expliciet voorbeeld dat de apostelen zelf ooit zuigelingen gedoopt hebben, want die huisteksten bewijzen niet dat daar ook zuigelingen bij waren. Het enigste geval waar wij op algemeen menselijke gronden met zekerheid aan mogen nemen dat er onder al die mensen ook wel geweest moeten zijn met kleine kinderen is Hand. 8. Maar juist daar noemt Lukas alleen mannen en vrouwen.Hand.8:12.
Voor mij zijn de huisteksten eigenlijk juist doorslaggevend geweest.
Wanneer je de betekenis van ‘huis’ in de Bijbel bestudeerd dan zul je zien dat het een breed begrip is. Huis is een soort economische eenheid.
Bij Abraham betekende het dat allen die in zijn huis waren, besneden moesten worden: allen die in zijn huis geboren waren en allen die hij met geld gekocht had van welke stam of nationaliteit dan ook. Gen 17:23
En dat waren er nogal wat: alleen al 318 mannen die in zijn huis geboren waren. Zie Gen 14:14
Je kunt de Heer bepaald niet van bekrompenheid betichten.
Verder de bekende tekst van Jozua: Ik en mijn huis, wij zullen de Heere dienen. Het hoofd nam de verantwoordelijkheid voor de hele economische eenheid.
In Lukas 19:9 zegt Jezus tegen Zacheüs, na zijn verootmoediging: ‘Heden is dit
huis zaligheid ten deel gevallen. Niet alleen aan Zacheüs.
Ook in die NT -tijd was ‘huis’ dus een complete economische eenheid. Dat kinderen daar bij hoorden lijkt mij evident.
De doop- huisteksten zijn meer bekend en zijn al eens langs gekomen. Nee, het staat er niet expliciet bij dat er kinderen waren maar voor mij is dat een uitgemaakte zaak.
Dat het geloof een persoonlijke zaak is geloof ik ook maar het maakt haar daarom nog niet individualistisch.
Zie de ‘geheiligd’ teksten.
Ik denk dat kinderen vanaf de vroegste tijd werden gedoopt en daarom blijf ik er van overtuigd dat
gelovige ouders (precies zoals boven het doopformulier staat) hun kinderen
mogen laten dopen.
Dat daar nog wel eens slordig mee omgesprongen is in het verleden (en misschien nog wel) is een ander verhaal.