Arco schreef:Bij het opvoeden van kinderen moet je ook straffen bij ongehoorzaamheid. Dat is niet om je eigen gevoelens van boosheid te temperen (te botvieren), maar dat is ter correctie van de kinderen. Kinderen moeten gecorrigeerd worden zodat zij een moraal aanleren (een normaal te noemen gedrag), hoe zij omgaan met anderen (bijv. broertjes, zusjes, leeftijdgenoten, ouderen, etc.) en wat goed voor hun is (gezond eten).
Zeker! Echter had ik het niet over de motieven, ik weerlegde jouw stelling dat het alléén ging over recht en vergoeding.
En zelfs bij de vergoeding zit een straf-element, want er moest meer terug gegeven worden dan men af-gejat had.
Arco schreef:Die strikte scheiding van materiële zegen en geestelijke zegen zal ik niet zo strikt stellen. Aan David wordt bijvoorbeeld een eeuwig koningschap beloofd, dat is pas mogelijk door het Koningschap van Christus. Daarbij moet ook gezegd worden dat nog niet alle beloften tot vervulling zijn gekomen, zoals de landbelofte aan Abraham.
Nu ga je het verbond met David en Abraham erbij halen terwijl we het over het oude (sinaïtische) en nieuwe verbond hadden.
Overigens ben ik het wel met je eens dat het in de praktijk niet zwart wit is.
Arco schreef:Nu komen we ergens. Het is de drinkbeker die ervoor zorgt dat wij mogen delen in het Nieuwe Verbond. En omdat in Jer. 31:33 al wordt gesproken over het Nieuwe Verbond, dan lees ik dat er toch het oude (het eerdere) niet zomaar heeft afgedaan.
Uhhm, we komen nog nergens. Oók het nieuwe verbond is met Israël en het huis van Juda gesloten.
Dat wij mogen delen in de zegen van de vergeving door het bloed van Jezus,wat de grond is van het nieuwe verbond, houdt niet in dat de verbonden nu opeens ook ons gelden.
Aan een verbond wordt niets toegevoegd of afgedaan verteld Paulus in Galaten 3:15. En jij wilt de gelovige uit de heidenen het verbond binnensmokkelen?
Aan Abraham was beloofd: in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden, die zegen is de verzoening met God door het bloed van Jezus.
Galaten 3: 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt,14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof. Zie ook:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=3676Arco schreef:Daarnaast wil ik nog aangeven wat de Heere zelf zegt: “Mijn Sjabbatten” (Lev. 19:3) en “des Heeren Sjabbat” (Lev. 23:3). Er staat dus niet ‘Joodse sjabbat’ of ‘een sjabbat voor Israël’. Dus u kunt niet zeggen dat er geen Schriftelijk grond is voor de Sjabbat.
Tja, er wordt ook veel gesproken over
de feesten des Heeren (eveneens tegen de Israëlieten trouwens), maar diezelfde feesten worden ook letterlijk Joodse feesten genoemd: Johannes 5:1 Na dezen was een feest der Joden, en Jezus ging op naar Jeruzalem, Johannes 6:4 En het pascha, het feest der Joden, was nabij, Johannes 7:2 En het feest der Joden, namelijk de loof huttenzetting, was nabij.
Exodus 31:13 Gij nu, spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: Gij zult evenwel mijn sabbatten onderhouden; want dit is een teken tussen Mij en tussen ulieden, bij uw geslachten; opdat men wete, dat Ik de HEERE ben, Die u heilige.
Ezechiël 20:12 Daartoe ook gaf Ik hun Mijn sabbatten, om een teken te zijn tussen Mij en tussen hen, opdat zij zouden weten, dat Ik de HEERE ben, Die hen heilige.
Ezechiël 20:20 En heiligt Mijn sabbatten, en zij zullen tot een teken zijn tussen Mij en tussen ulieden, opdat gij weet, dat Ik, de HEERE, uw God ben.
Het is niet verboden om de sabbat te houden, echter zie ik er geen bijbelse grond voor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)