gecultiveerde geloofsonzekerheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: gecultiveerde geloofsonzekerheid

Berichtdoor rotterdam » 11 feb 2016 18:20

Dies schreef:Het is niet zonder reden dat professionele organisten Opwekking verfoeien.

Even om misverstanden te voorkomen, ik vind veel opwekkingsliederen niet mooi.
Het orgel is niet het aangewezen instrument om dit soort liederen te begeleiden.
Maar een echte professional kan ook piano spelen en dan is dit probleem ook weer opgelost.
Of mag er geen piano worden gespeeld in de kerk? :D

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 feb 2016 18:22

mona schreef:Dat jij die vraag stelt!

Ja en zonder voorbehoud, ik heb n.l. geen problemen met de gemeente, jij wel ?

Nina

Berichtdoor Nina » 11 feb 2016 19:55

-

(Door een foutje stond een bericht van mij hier voor de 2e keer)

Nina

Berichtdoor Nina » 11 feb 2016 20:13

Ik vind juist dat veel (niet alle!) Opwekkingsliederen erg mooi zijn. Maar, ze kunnen inderdaad niet met een orgel worden gezongen.
Bij mij in de gemeente hebben we verschillende bands; alle hebben gitaren, keyboard, drumstel en soms een viool of fluit of saxofoon. (ik vind een saxofoon echt geweldig) Past beter bij Opwekking.

Ik vind de Psalmen mooi om te lezen, maar niet om te zingen. Dat ligt voornamelijk aan de melodieën, die spreken me helemaal niet aan.
Ook mis ik in de Psalmen dat Jezus slechts 'bedekt' wordt genoemd.

Het zal wel voor een groot deel liggen aan wat je gewend bent en waar je mee bent opgegroeid. Mijn oma's hielden veel van de Psalmen, ze hadden het een leven lang gezongen. Hoewel ze Johan de Heer ook konden waarderen.
(Ik vond het mooi dat toen zij dement waren, altijd opleefden als ze Psalmen hoorden of wanneer ik die voor hen zong, je kon dan merken dat ze die herkenden.)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 feb 2016 20:20

Dies schreef:Niet direct maar uiteindelijk maakt heel veel uit. Het gaat ook niet om zomaar één toevallig gemeentelid. En het is niet zomaar een ondergeschikt punt.

Een verschil van visie op een bepaald deel van het geloof komt ik elke gemeente voor. Kan je daar niet tegen dan zal je toch echt je eigen kerk moeten oprichten en buiten jezelf helemaal niemand moeten toelaten.
Het gebeurt tijdens gesprekskringen e.d. De sfeer tijdens dergelijke avonden is nu niet bepaald geloofsopbouwend. De meerderheid van de gemeenteleden heeft niets met geloofszekerheid. Dat zou aanmatigend zijn. Kortom, "geloofszekerheid kan gewoon niet".

Een begrijpelijke visie. Maar als een dergelijke avond voor jou niet geloofsopbouwend is, waarom zou je er dan heen gaan? Lijkt me een verspilling van tijd.
Als het gaat om gemeenteopbouw maakt dus de bierkaai de dienst uit. En er worden vervelende dingen gezegd. Natuurlijk raakt mij dat niet maar dit alles maakt het gezamenlijke kerkzijn wel behoorlijk nutteloos.

Het al dan niet geloven in de eigen helszekerheid is echt geen essentieel punt voor gemeenteopbouw. Echt niet iedereen in de gemeente hoeft over hetzelfde over te denken. Het is immers geen sekte in de enge zin van het woord. Als ik denk aan gemeenteopbouw denk ik veel meer aan zaken als liturgie en diaconie.
Ik kan er natuurlijk voor kiezen om niet naar die avonden toe te gaan. Maar dan ben ik gedoemd tot passief gemeentelid.

Wat een pure nonsens. Verplicht een avond afdraaien maakt je in eerste instantie geen actief persoon, dat kan evengoed ontzettend passief zijn. Wees pro-actief en ga vrijwilligerswerk voor de geloofsgemeenschap doen in bijvoorbeeld de diaconie. Is dat er niet, dan ligt er een mooi gat wat jij kan opvullen.
Er wordt wel eens makkelijk gezegd: God heeft je nu eenmaal in die kerk geplaatst. Dan is wegblijven bij een gespreksbijeenkomst natuurlijk ook geen optie.

Als je volwassen bent is dat wel degelijk een optie.
Maar een meningsverschil over een klein deeltje geloofspraktijk dan wel leer lijkt me geen reden om tot doomdenken over te gaan.
Dat "God heeft je nu eenmaal in die kerk geplaatst" heb ik vaak gehoord. Grappig genoeg werkt dat altijd maar slechts 1 kant op.
Ik heb het vermoeden dat ik niet de enige ben die hier tegenaan hik.

Ongetwijfeld. :) Maar dat is met alles, je zal nooit de enige zijn.

Dies

Berichtdoor Dies » 11 feb 2016 22:25

Dies schreef:Niet direct maar uiteindelijk maakt heel veel uit. Het gaat ook niet om zomaar één toevallig gemeentelid. En het is niet zomaar een ondergeschikt punt.

Yoshi schreef:Een verschil van visie op een bepaald deel van het geloof komt ik elke gemeente voor. Kan je daar niet tegen dan zal je toch echt je eigen kerk moeten oprichten en buiten jezelf helemaal niemand moeten toelaten.

Dit soort vraag is eerder gepasseerd. Het gaat niet zomaar over iets maar over een kernpunt. Als mensen geen boodschap hebben aan de Bijbel en het zodoende voor elkaar krijgen een geloofsgesprek te blokkeren dan vind ik dat geen middelmatig ding.
Dies schreef:Als het gaat om gemeenteopbouw maakt dus de bierkaai de dienst uit. En er worden vervelende dingen gezegd. Natuurlijk raakt mij dat niet maar dit alles maakt het gezamenlijke kerkzijn wel behoorlijk nutteloos.

Yoshi schreef:Het al dan niet geloven in de eigen helszekerheid is echt geen essentieel punt voor gemeenteopbouw. Echt niet iedereen in de gemeente hoeft over hetzelfde over te denken. Het is immers geen sekte in de enge zin van het woord. Als ik denk aan gemeenteopbouw denk ik veel meer aan zaken als liturgie en diaconie.

Om gezamenlijk bijbelstudie te doen is een gezamenlijke basis onontbeerlijk. Dan blijft er genoeg over waar je over kan discussiëren.
Okay dan zijn dat jouw onderwerpen. Ik maak mijn eigen keuzes. Of moet ik ook voor diaconie en liturgie kiezen?
Dies schreef:Ik kan er natuurlijk voor kiezen om niet naar die avonden toe te gaan. Maar dan ben ik gedoemd tot passief gemeentelid.

Yoshi schreef:Wat een pure nonsens. Verplicht een avond afdraaien maakt je in eerste instantie geen actief persoon, dat kan evengoed ontzettend passief zijn. Wees pro-actief en ga vrijwilligerswerk voor de geloofsgemeenschap doen in bijvoorbeeld de diaconie. Is dat er niet, dan ligt er een mooi gat wat jij kan opvullen.

Jij beschikt over heel weinig fantasie. Overigens doe ik al vrijwilligerswerk buiten de kerk. Met ongelovige mensen buiten de kerk kan je goed samenwerken. Dat hoeft echt niet per definitie via de diaconie.
Dies schreef:Er wordt wel eens makkelijk gezegd: God heeft je nu eenmaal in die kerk geplaatst. Dan is wegblijven bij een gespreksbijeenkomst natuurlijk ook geen optie.

Yoshi schreef:Als je volwassen bent is dat wel degelijk een optie. Maar een meningsverschil over een klein deeltje geloofspraktijk dan wel leer lijkt me geen reden om tot doomdenken over te gaan.

Natuurlijk is het een optie en mogelijk komt het er ook van. Maar als je lid van een kerk bent en je wil graag als zodanig in je eigen woonplaats blijven functioneren dan ligt daar soms wel enige motivatie om het toch weer eens te proberen. Er is ook zoiets als lijden aan de kerk. Dat is een notie waarover we het nog niet gehad hebben. Lijden is iets waar je niet te makkelijk voor weg moet lopen.
Yoshi schreef:Dat "God heeft je nu eenmaal in die kerk geplaatst" heb ik vaak gehoord. Grappig genoeg werkt dat altijd maar slechts 1 kant op.

Dat is inderdaad zo als de kerk dat zegt. Maar dat neemt niet weg dat ik er wel serieus over wil nadenken.

Dies

Berichtdoor Dies » 11 feb 2016 22:36

Dies schreef:Psalm 109 staat vast niet in Opwekking. Dat bevestigt denk ik de selectiviteit van die bundel.

naamloos schreef:Ach, ze kennen het onderscheid tussen het oude en nieuwe verbond. Ps. 109 hoort duidelijk niet bij het n.v. dus waarom zouden wij daar iets mee moeten.

Jij weet blijkbaar niet dat Psalm 109:8 geciteerd staat in Hand 1:20c. En waarschijnlijk ben je er ook niet van op de hoogte dat vers 20b een citaat is van Psalm 69:26. Ook al niet zo'n vriendelijke Psalm.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 feb 2016 23:43

naamloos schreef:Ach, ze kennen het onderscheid tussen het oude en nieuwe verbond. Ps. 109 hoort duidelijk niet bij het n.v. dus waarom zouden wij daar iets mee moeten.
Dies schreef:Jij weet blijkbaar niet dat Psalm 109:8 geciteerd staat in Hand 1:20c. En waarschijnlijk ben je er ook niet van op de hoogte dat vers 20b een citaat is van Psalm 69:26. Ook al niet zo'n vriendelijke Psalm.
LOL! Als je weten wilt wat het nieuwe verbond inhoudt moet je Jeremia 31 en Hebreeën 8 lezen.

En misschien ben jij wel niet op de hoogte van de bergrede? Zomaar een vriendelijk stukje:
38 U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand.
39 Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe;
40 en als iemand u voor het gerecht wil dagen en uw onderkleding nemen, geef hem dan ook het bovenkleed;
41 en wie u zal dwingen één mijl te gaan, ga er twee met hem.
42 Geef aan hem die iets van u vraagt, en keer u niet af van hem die van u lenen wil.
43 U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2016 23:48

Dies schreef:Ja, ik weet dat het orgel niet hoog aangeschreven staat bij Opwekkingsfans.

Gelukkig is het gebruik van andere instrumenten in de eredienst en het zingen van nieuwe liederen volkomen Bijbels, het wordt zelfs in de Psalmen (wat een rijke liederen!) gepromoot! :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 feb 2016 00:10

naamloos schreef:LOL! Als je weten wilt wat het nieuwe verbond inhoudt moet je Jeremia 31 en Hebreeën 8 lezen.

En misschien ben jij wel niet op de hoogte van de bergrede? Zomaar een vriendelijk stukje:

U kunt de Bergrede toch zeker niet beschouwen als zijnde het nieuwe verbond! De Bergrede was een rede van voor het kruis. En hoewel men er zeer mooie lessen uit kan trekken, het is het Evangelie van werken en evolutie. Laten we de zaken niet mooier over doen komen dan ze zijn. We zijn volslagen hulpeloos om rechtvaardig te zijn, alles hangt af van het werk van Jezus aan het kruis en de volstrekte noodzakelijkheid van de wedergeboorte. Als u dan toch het Nieuwe Verbond kernachtig beschreven wil hebben, neem dan de Brief aan de Romeinen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 feb 2016 01:09

JohannesHermanus schreef:U kunt de Bergrede toch zeker niet beschouwen als zijnde het nieuwe verbond! De Bergrede was een rede van voor het kruis. En hoewel men er zeer mooie lessen uit kan trekken, het is het Evangelie van werken en evolutie. Laten we de zaken niet mooier over doen komen dan ze zijn. We zijn volslagen hulpeloos om rechtvaardig te zijn, alles hangt af van het werk van Jezus aan het kruis en de volstrekte noodzakelijkheid van de wedergeboorte. Als u dan toch het Nieuwe Verbond kernachtig beschreven wil hebben, neem dan de Brief aan de Romeinen.
Ik noemde De bergrede als tegenhanger van psalm 109.

Jezus gaf zijn discipelen de opdracht aan alle volken het evangelie te verkondigen, hen tot zijn discipelen-volgelingen te maken, en hen te leren onderhouden alles wat hij geboden had.
Jezus is de vervulling van de wet, en hij woont door de Geest in de harten van gelovigen, dus is de wet in en door hem in ons hart.
We zijn daarom niet volslagen hulpeloos, want hij heeft zijn Geest gegeven.
Paulus zegt het zo: niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 feb 2016 01:29

naamloos schreef:Ik noemde De bergrede als tegenhanger van psalm 109.

O, gelukkig maar.

naamloos schreef:We zijn daarom niet volslagen hulpeloos, want hij heeft zijn Geest gegeven.
Paulus zegt het zo: niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij.

Mee eens, maar pas nadat we wedergeboren worden. De Bergrede was/is m.i. gericht aan de joden van voor het kruis, ze was wettisch qua karakter en veroordelend in haar effect. Voor het kruis kan er immers geen sprake zijn van wedergeboorte.

Dies

Berichtdoor Dies » 12 feb 2016 08:25

Dies schreef:Jij weet blijkbaar niet dat Psalm 109:8 geciteerd staat in Hand 1:20c. En waarschijnlijk ben je er ook niet van op de hoogte dat vers 20b een citaat is van Psalm 69:26. Ook al niet zo'n vriendelijke Psalm.
naamloos schreef:LOL! Als je weten wilt wat het nieuwe verbond inhoudt moet je Jeremia 31 en Hebreeën 8 lezen.
38 U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand.
39 Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe;
40 en als iemand u voor het gerecht wil dagen en uw onderkleding nemen, geef hem dan ook het bovenkleed;
41 en wie u zal dwingen één mijl te gaan, ga er twee met hem.
42 Geef aan hem die iets van u vraagt, en keer u niet af van hem die van u lenen wil.
43 U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;

Dit is geen antwoord op de vraag hoe het nu komt dat er citaten uit het Oude Testament terecht zijn gekomen in het Nieuwe Testament uit Psalmen die niet in jouw kraam te pas komen.
Laatst gewijzigd door Dies op 12 feb 2016 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dies

Berichtdoor Dies » 12 feb 2016 08:29

Marnix schreef:Ja, ik weet dat het orgel niet hoog aangeschreven staat bij Opwekkingsfans.

Dies schreef:Gelukkig is het gebruik van andere instrumenten in de eredienst en het zingen van nieuwe liederen volkomen Bijbels, het wordt zelfs in de Psalmen (wat een rijke liederen!) gepromoot! :D

Ik neem het alleen maar op voor het orgel. Daarmee zeg ik dan iets verkeerds over al die andere instrumenten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2016 09:07

Nee, wel dat opwekking vaak getuigt van wansmaak volgens jou, maar je kent het gezegde dat over smaak niet te twisten valt he ;) Je zei alleen dat opwekking vaak niet goed met orgel te zingen is. Dat klopt (op een hoop oude en sommige nieuwere nummers na) maar dat is op zich geen probleem ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”