STELLING : Onchristelijke boeken lezen mag om mening te ...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

STELLING : Onchristelijke boeken lezen mag om mening te ...

Berichtdoor TKF » 22 mar 2004 16:11

STELLING: Onchristelijke boeken/lectuur mag om mening te bepalen.

Laatst hoorde ik van een persoon dat hij vond dat wij christelijke mensen zeer conservatief zijn. Hij vond dat we bijv. boeken moesten gaan lezen buiten onze christelijke kringen. Om zo mening te vormen over iets, en niet alles klakkeloos overnemen van je ouders/verzorgers.
In sommige boeken die je bij de bibliotheek haalt staan vloeken en andere niet-christelijke termen door gestreept of afgeplakt. Hiermee zorg je er alleen maar voor dat jongeren proberen het stickertje weg proberen te peuteren of de letters proberen te ontcijferen. Hij sprak zelf uit ervaring, hij is/was (?) docent Engels (geweest).
Concreet was zijn mening dat we wat meer in aanraking moesten komen met niet-christelijke lectuur om zo een mening te vormen.

Daarbij stelde hij de volgende 'gelijkenis';
Iedere bevolkingsgroep heeft een koffertje. Bij de conservatieven gaat het zo. Er wordt iets in het koffertje gedaan. Daarna wordt het koffertje zorgvuldig afgeplakt zodat het moeilijk te openen is. Het wordt steeds doorgegeven. De inhoud blijft hetzelfde. Het koffertje gaat niet meer open en de inhoud gaat verschimmel enz.
Bij niet-conservatieven gaat het zo; Er worden telkens dingen in het koffertje gedoneerd en verwijderd, het gaat van hand tot hand.

Misschien een ietwat vage gelijkenis, maar zo was het ongeveer.

* Eens
* Oneens
* Geen mening

STELLING: Onchristelijke boeken/lectuur mag gekezeb worden om mening te bepalen.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 22 mar 2004 16:14

Ik ben het wel met de stelling eens.
Niet dat ik vind dat je boeken moet gaan lezen met zoveel mogelijk vloeken er in. Ik denk dat je daar wel heel kritisch naar moet kijken. Maar op zich vind ik dat geen bezwaar tegen het lezen van boeken van niet-christelijke schrijvers.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 16:38

Tuurlijk mag je dat lezen. Eens met de stelling dus.

Maar dat is natuurlijk niet HET middel om meer in de maatschappij te staan. Het gaat dan vooral om het openminded zijn, je houding. Ook als je seculiere boeken leest kan dat met zo'n kortzichtige houding zijn dat je er nog weinig anders van opsteekt dan dat het "in de boze buitenwereld nog erger is dan je altijd al dacht".

Die vergelijking van conservatieven en niet-conservatieven vind ik erg gewaagd en niet geheel zonder vooroordeel. Eerst is natuurlijk de vraag wat conservatieven zijn (politiek, religieus?). En daarna vraag ik me af of al die zogenaamd progressieven eigenlijk niet bezig zijn met dingen uit het koffertje halen, er een nieuw papiertje om doen, en er weer terug instoppen...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 mar 2004 17:01

Als christen is het je plicht, je roeping om kennis te nemen van de 'verhalen' die andere mensen te vertellen hebben. Helemaal mee eens dus.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 22 mar 2004 17:06

Helemaal mee eens. Een beschimmelde inhoud is niet de bedoeling, dunkt mij.
En ik heb niet eens een puur christelijk koffertje, door mijn niet-christelijke opvoeding heb ik een cultureel breed onderlegde en gevulde koffer; kunst, muziek, literatuur, religies. Daar kan ik elke dag weer uit putten en het helpt me ook in mijn geloofsleven om dingen in perspectief te zien.
Als veelvuldig lezer lees ik ook boeken van niet-christenen. Ik snap nog steeds niet waarom ik mij in een zuil moet hullen en niet mag mee genieten van wat andere mensen schrijven, net alsof dat van een mindere waarde is, per definitie.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 22 mar 2004 20:57

Lijkt me dat je die boeken inderdaad best mag lezen, zou niet weten waarom niet. Moet je je dan alleen in je eigen kringetje blijven begeven en zo bijna wereldvreemd worden. Dan maak je jezelf ook niet echt geloofwaardig.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 21:20

eens
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 23 mar 2004 09:56

Het is echter heel anders als die boeken als amusement worden gelezen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 mar 2004 10:12

Het volgende artikel is geschreven n.a.v. The Passion of the Christ, maar verwoordt een algemenere visie op kunst in het algemeen en films in het bijzonder. E.e.a. is denk ik in het kader van deze discussie ook interessant genoeg.

http://www.christianitytoday.com/movies ... rcome.html

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 12:42

kootje schreef:Het is echter heel anders als die boeken als amusement worden gelezen.

Waarom?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 23 mar 2004 13:05

Aragorn schreef:
kootje schreef:Het is echter heel anders als die boeken als amusement worden gelezen.

Waarom?

Nou, ik denk dat het niet van een juiste toestand getuigt, als je je kunt amuseren met vloeken, seks, etc.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 13:49

kootje schreef:
Aragorn schreef:

Waarom?

Nou, ik denk dat het niet van een juiste toestand getuigt, als je je kunt amuseren met vloeken, seks, etc.

Nee, in dat geval misschien niet. Maar niet alle onchristelijke boeken hebben die elementen als hoofdbestanddelen en hebben neit allemaal als doel je te amuseren met seks en vloeken oid..

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: STELLING : Onchristelijke boeken lezen mag om mening te

Berichtdoor TheEdge » 23 mar 2004 20:50

tkf schreef:STELLING: Onchristelijke boeken/lectuur mag om mening te bepalen.

Tkf, verklaar je nader. Om mijn mening over de stelling te kunnen geven, wil ik wel graag weten over watvoor boeken je het hebt bij "onchristelijke boeken".

Bedoel je dan "algemene boeken" uit de niet-christelijke bibliotheek, of bedoel je specifieke lectuur als boeken van de Dalai Lama, de Koran, boeken over de goden van het hindoeisme? In dat eerste zie ik namelijk niet zoveel bezwaar. Bovendien vraag ik me af waar je je mening dan over wilt bepalen door een willekeurig seculier boek te lezen. Je stelling is dan wel HEEEEEL erg algemeen.

In het tweede geval klopt je stelling beter. Als het erom gaat dat je boeken over andere religies gaat lezen hangt het er - vind ik - erg van af hoe sterk je geloof tot dusver is ontwikkeld. Als je je mening over andere religies wilt bepalen kan dat prima door het lezen van boeken van andersdenkenden, maar zorg dan wel eerst dat je je eigen geloof goed op een rijtje hebt.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Aragorn

Re: STELLING : Onchristelijke boeken lezen mag om mening te

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2004 00:02

TheEdge schreef:In het tweede geval klopt je stelling beter. Als het erom gaat dat je boeken over andere religies gaat lezen hangt het er - vind ik - erg van af hoe sterk je geloof tot dusver is ontwikkeld. Als je je mening over andere religies wilt bepalen kan dat prima door het lezen van boeken van andersdenkenden, maar zorg dan wel eerst dat je je eigen geloof goed op een rijtje hebt.

Misschien helpt het juist om je eigen geloof goed op een rijtje te krijgen.. :wink:

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 mar 2004 11:24

Eens

Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede...
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Terug naar “Archief”