ik ben weleens bang dat er hedentendage een theologie op zich van gemaakt wordt van het evenwichtige preken, d.w.z. vijftig procent wet en vijftig procent evangelie en dat moet precies in evenwicht zijn. Ik begrijp de gedachte wel achter de theologie, maar ik vrees dat het een teveel uitgedokterd mensenwerk is op die manier. Een eerste vereiste voor een opziener, predikant is dat hij Christus zelf kent en zijn verloren staat van nature kent, zodat hij met Paulus kan zeggen: ''wij wensen niet anders te prediken dan Christus en die gekruisigd'' ,want hoe kan een blinde een blinde leiden, ze vallen samen in de gracht. Maar natuurlijk houdt dat ook in dat aangewezen dient te worden wie we zijn en waarvan we verlost moeten worden. Tijdens de opwekkingen ten tijde van Whitefield, toen kwamen er veel mensen tot bekering.
Heraut van vrije genade G. Whitefield.
Op zaterdagmiddag 17 februari 1739 staat op een heuvel in de buurt van de Britse stad
Bristol een jonge man. Hij roept tot een aantal arbeiders die juist uit een mijn zijn
gekomen: "Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der
hemelen." De mijnwerkers staan stil en kijken verbaasd op. Ze zien de man staan, met
een boek in zijn hand. Hij is te horen over grote afstand. Opnieuw klinkt de heldere
stem van de man: "Mattheüs hoofdstuk vijf vers één tot drie." De mijnwerkers hebben
er geen idee van wie Mattheüs is of wat hoofdstuk betekent. Maar ze luisteren.
Het is een wonderlijk schouwspel. Het aantal mannen groeit aan tot zo''n honderd. De
man op de heuvel spreekt van het komende gericht. Van Gods rechtvaardigheid in het
straffen van de zonde. Hij spreekt met warme gloed van Jezus, Die gekomen is om
een vriend van tollenaren en zondaren te zijn. Van het kruis van Christus en de liefde
van God. Hij preekt en preekt en weet van geen ophouden. Het ontroert hem als hij op
de zwarte gezichten witte geultjes ziet, veroorzaakt door de tranen die over de wangen
stromen. Het behaagt de Heere deze verkondiging te zegenen aan het hart van deze
mijnwerkers in Kingswood, waar de bewoners van Bristol laag op neerzien en die
nooit het Evangelie hebben gehoord. Het is de bevestiging van het Schriftwoord dat
Christus gekomen is om het verlorene te zoeken.
http://www.theologienet.nl/documenten/W ... schets.pdf
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.