Yoshi schreef:Waarom zou het mij interesseren wat je leeftijd is? Je kan lezen en schrijven. Zelfs lees je werken van de kerkvaders. Dat zijn over het algemeen vrij taaie stukken. En dan zou je een beetje basale informatie over het ontstaan van de bijbel gemist hebben? Want we hebben het hier over basale informatie, echt niet diepgravende theologische of geschiedkundige werken op universitair niveau.
Nu ja, een 'beetje basale informatie' heb ik niet gemist gelukkig. Wikipedia biedt al een leuk begin, en er zijn genoeg andere sites te vinden.
Ik hang mijn zaligheid niet op aan kerkvaders. Jij wel aan de bijbel. Ik meen anderen niet te hoeven bestrijden met kerkvaders of de bijbel. Jij wel. Dat maakt ons verschillend. Mij maakt het namelijk geen drol uit wat jij of wie dan ook geloofd (reageer slechts wanneer men het geloof wat ik beleid weer eens op de hak neemt). Jij schijnt je ontzettend druk te maken over wat katholieken geloven. Dat jij niet wist dat kerkvaders wel even een stukje genuanceerder spreken dan jij wou laten blijken zegt eigenlijk wel hoe selectief je dingen leest of iig onthoud. Kan prima zo zijn dat je zo geconditioneerd bent door je omgeving, maar je hebt het internet tot je beschikking en je hebt een stel volgroeide hersens; leef je uit.
Nou, hoe ik deel krijg aan de zaligheid wordt beschreven in de Bijbel. Ook bij de kerkvaders. Toch meen ik dat we onderscheid tussen het gezag van beide moeten maken, zoals ik al uitgelegd heb. Niet meer en niet minder. En op basis daarvan schrijf ik wat ik meen te moeten schrijven. Met Pilatus: Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven. Of met Augustinus: schrijvende maak ik voortgang ik kennis, en voortgang makende in kennis, schrijf ik. Ik probeer mijn eigen positie in te bedden in de kerkgeschiedenis. En ja, ik heb nog lang niet alles gelezen, waardoor ik vast nog wel meer eenzijdige denkbeelden heb. Maar dat is niet erg, gelukkig had rotterdam nog een paar citaten om te nuanceren

Die 'conditionering door mijn omgeving': ik lees opvoeding. Die speelt vast nog mee op de achtergrond. Al is het niet zo dat ik dingen zomaar overneem en doorpraat. Ik probeer de boel wel zelf te onderzoeken, voor zover ik daar tijd en gelegenheid toe heb. En 2000 jaar kerkgeschiedenis heb je niet in een middagje lezen onder de knie. Overigens kun je mijn mening op refoweb verwachten, zou ik zeggen