Arendsoog schreef:Maar wel denk ik dat er in principe geen nieuwe dingen meer toegevoegd moeten worden die heilsnoodzakelijk zijn aan de Schriften, oftewel ze zijn een afgerond geheel. Toch bindt de Geest zich aan het Woord (de Schriften), om door alle eeuwen heen heen te wijzen naar Jezus Christus en die gekruisigd, opdat een ieder die gelooft, zalig zal worden. Daarom zie ik het als een miskenning van het werk van de Heilige Geest door de eeuwen om lekker naïef te zijn en te zeggen dat de traditie niet boeit, en we lekker het wiel opnieuw gaan uitvinden. Dat wil ik absoluut niet promoten, maar toch denk ik ook dat we heel duidelijk onderscheid moeten maken tussen de onfeilbare Schriften en de feilbare commentaren daarop/discussies daarover.
We weten allemaal dat de traditie niet altijd even eenstemmig is. (Wie rekenen we trouwens wel en wie niet tot de traditie? Wie bepaalt dat?)
Duidelijk, maar hoe kijken we naar de periode van voor de vaststelling van de Canon.
Waar was de Geest toe aan verbonden ?
En wat doen we met al die punten waar de Schrift niet over spreekt of niet duidelijk is wat er bedoeld wordt ?