rotterdam schreef:De Schriften (de Canon) is samengesteld door dezelfde door God geïnspireerde patriarchen die ook de geloofsbelijdenissen hebben geschreven.
Zou de Geest selectief werken ? Dus bij de samenstelling van de Canon is Hij aanwezig en bij de belijdenissen afwezig ?
Dat geloof ik dus niet, wij zijn niet als wezen achtergelaten.
Voor het gemak citeer ik eerst nogmaals Augustinus:
'Ik waarschuw u, lieve mensen, beschouw nooit het verslag van een discussie of een discussie zelf, van mij of van wie dan ook, als een canoniek geschrift! In de heilige geschriften leren wij hoe we kritisch moeten zijn, in onze eigen geschriften staan we open voor kritiek.' (..) "Laten we de Schrift zien als de Schrift, als het woord van God. Laten we daar niet zoeken naar dwalingen van mensen. Want niet zonder reden is de canon vastgesteld voor de kerk: dat is het werk van de Heilige Geest. Als iemand een boek van mij leest, mag hij kritiek hebben. Als ik iets verstandigs heb gezegd, moet hij mij niet volgen, maar zijn eigen verstand. Als ik iets heb bewezen met God als onbetwistbare getuige, moet hij mij niet volgen maar de goddelijke Schrift. Maar als hij iets wat ik correct heb gezegd wil bekritiseren, dan zit hij fout.
Toch ben ik bozer op een aanhanger van mij die mijn boek als canoniek bestempelt, dan op iemand die mijn boek bekritiseert, ook als er niets te bekritiseren valt." (Uit: A. Augustinus, Geloof is het begin - Serm. de script. 162C-183)
Je maakt geen duidelijk onderscheid meer tussen de canon en de traditie op die manier. Ik heb nooit ontkend dat de Geest niet meer werkt na het vaststellen van de canon. Maar wel denk ik dat er in principe geen nieuwe dingen meer toegevoegd moeten worden die heilsnoodzakelijk zijn aan de Schriften, oftewel ze zijn een afgerond geheel. Toch bindt de Geest zich aan het Woord (de Schriften), om door alle eeuwen heen heen te wijzen naar Jezus Christus en die gekruisigd, opdat een ieder die gelooft, zalig zal worden. Daarom zie ik het als een miskenning van het werk van de Heilige Geest door de eeuwen om lekker naïef te zijn en te zeggen dat de traditie niet boeit, en we lekker het wiel opnieuw gaan uitvinden. Dat wil ik absoluut niet promoten, maar toch denk ik ook dat we heel duidelijk onderscheid moeten maken tussen de onfeilbare Schriften en de feilbare commentaren daarop/discussies daarover.
We weten allemaal dat de traditie niet altijd even eenstemmig is. (Wie rekenen we trouwens wel en wie niet tot de traditie? Wie bepaalt dat?)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2