Misschien heb ik goed nieuws
We hoeven niet alle godsdiensten te onderzoeken. Ik ben nu een boek aan het lezen, en de inleiding claimt dat de auteur door contempleren/zuiver redeneren komt tot o.a. de Drie-eenheid. Over welk boek heb ik het? Over
Monologion van Anselmus van Canterbury. Dus voor degenen die de reden eren: misschien een aanrader

Ik heb pas 'The Major Works' gekocht, dus ik ben voorlopig weer even zoet

Ik liep een paar dagen achter met lezen in dit topic. Toen ik
Mortlach schreef:Weet je wat het is? Als iemand zijn persoonlijke zoektocht en reis beschrijft, waarin hij/zij op een gegeven moment ervaart dat bepaalde activiteiten niet meer opbouwend zijn en deze activiteiten dus heeft gestaakt - en als gevolg daarvan gelukkiger is geworden - dan heb ik daar niets dan respect voor.
las, wilde ik reageren, maar toen las ik verder en kwam deze post tegen:
Cathy schreef:Zo werkt het in het christenleven ook. Het is een langzaam proces van bepaalde dingen loslaten omdat ze eigenlijk niet meer boeien. Je wordt veranderd in je denken.
Wanneer ik van een afstandje naar mezelf probeer te kijken vind ik dat eigenlijk ook wel een heel fascinerend proces.
Paulus zegt dat mooi in zijn Korinthebrief: Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op.
En een stukje verder:.. ..waarom zou mijn vrijheid onder het oordeel vallen van het geweten van een ander?
....en toen hoefde ik eigenlijk al niet meer te antwoorden. Want hier staat het in positieve zin verwoord. En daaruit vloeien (misschien) wel alle wetjes en regels in allerlei specifieke kringen. Maar, na verloop van tijd/generaties, is er het gevaar dat het beginsel uit het oog wordt verloren. Dat al de discussies over bijzaken gaan, en de hoofdzaak niet eens meer begrepen wordt.
Overigens lijkt het me duidelijk dat er ook gewoon bepaalde verboden zijn - niet doden, stelen etc.; of in positieve zin: wees goed voor je naaste. Maar ik kan het punt begrijpen dat het soms hele vreemde wetjes lijken die bij het christendom lijken te horen. (NB: ik wil hiermee geen discussie over dit soort dingen uitlokken, doe dat vooral in bestaande topics)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2