Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Yoshi schreef: Protestanten zijn zeker christenen maar hun stromingen zijn dusdanig opgebroken dat ik het niet algemeen kan noemen. Eerder is elk substrominkje zeer specifiek ipv algemeen.
rotterdam schreef:Interessant maar ondergeschikt aan de geloofsbelijdenissen van de Kerk van alle tijden en plaatsen.
Je maakt je schuldig aan datgene waar je zelf altijd (overigens terecht) tegen ageert.
Dit is een echte "true Scotsman" beredenering.
Ik geloof een heilige katholieke en apostolische kerk.
Yoshi schreef:Het staat je vrij dat te denken.
.
rotterdam schreef:Kloptzeker als ik de spijker recht op z'n kop sla.
Yoshi schreef:In het katholicisme wordt waarde gehecht aan de traditie. Niet alles wat ooit gezegd wordt is per definitie onderdeel van de traditie.
Volgens de logica die je in je 2e zin toepast zijn de reformatoren geen grondlegger van het sola scriptura beginsel. Dat zou een heugelijk gegeven zijn.
Nee hoor, maar shoppen in uitspraken van kerkvaders en vervolgens een fundamenteel ander geloof aanhangen maar wel net doen als je een voortzetting ervan bent is lichtelijk lachwekkend. Dat zie je zelf ook wel in neem ik aan.
Arendsoog schreef:Nou nee, het Sola Scriptura beginsel is al vanaf de Vroege Kerk gangbaar, zoals ik een tijdje geleden heb aangetoond. Daarom lees ik ook graag uit de traditie
Nou nou, fundamenteel ander geloof nog wel. Lekker de antithese zoeken, niet? Ik vraag me af hoeveel je zelf van bijvoorbeeld Augustinus gelezen hebt. En of je überhaupt wel weet wat precies het discussiepunt was in de 16e eeuw.
Yoshi schreef:Het sola scriptura is een 15e/16e eeuwse uitvinding. Een die voor ongekende anarchie heeft gezorgd in het deel van het christendom wat het hanteert.
Alle kerken met hun wortels in het vroege christendom verwerpen het en was ook in de vroeger kerk niet gangbaar. Waar Calvijn begon met een doel wat nobel genoemd zou kunnen worden is het verworden tot een gedrocht waar ook Calvijn zich voor zou omdraaien in zijn graf.
Origenes over de profeet Jeremia, 1ste preek:
Het is noodzakelijk dat wij de H. Schrift als getuigenis aanvoeren, want aan onze meningen en beweringen alléén moeten we geen geloof hechten.
Hieronymus over Mattheüs: Wat zonder het gezag van de Schrift wordt gezegd, kan men met hetzelfde gemak als waarmee het gezegd wordt, minachten.
Over Jeremia 9 zegt hij:
De dwaling van onze vaders, moeders en voorouders moet niet nagevolgd worden, maar wel het gezag van de Schrift en het bevel Gods, dat Hij ons leert
Over de brief aan Titus, hfdst. 1
Men moet geen geloof hechten aan gepraat en gebabbel, zonder het gezag der Schriften
Cyprianus schrijft aan Cecilianus, 2e boek met brieven, 2e brief
Indien u doet, wat Ik u gebied, zal Ik u geen dienstknechten meer noemen, maar Mijn vrienden. Dat men Christus alleen moet horen heeft de Vader betuigd vanuit de hemel, toen hij sprak: Dit is mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb, hoort Hem. Als het zo is dat wij alleen Christus moeten gehoorzamen, moeten wij niet bezien wat een ander die voor ons leefde goed gedacht heeft om te doen, maar wat Christus, Die voor allen gekomen is, heeft gedaan. Men moet niet de gewoonte van mensen volgen, maar Gods Waarheid. De Heere spreekt en zegt door de profeet Jesaja: 'U verwerpt Gods geboden om uw eigen tradities te vestigen', en opnieuw in het Evangelie: 'Tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen die geboden van mensen zijn'. (...)
Augustinus, 198e brief:
Alle verhandelingen, hoewel door zeer prijzenswaardige mensen geschreven, mogen wij niet als canonieke geschriften beschouwen. Het is geoorloofd om zaken in hun geschriften tegen te spreken of af te keuren als wij er iets in vinden wat verschilt van de waarheid zoals anderen of wij zelf, met Gods hulp, die begrijpen.
proloog 3e boek van De Trinitate
Gehoorzaam mijn schriften niet op dezelfde manier als de canonieke Boeken. Alles wat u daarin zult vinden en niet gelooft, geloof het toch, zonder te twijfelen. Als u echter in mijn boeken niet hoort wat u voor waar hield, geloof ze dan niet vast en zeker.
Chrysostomus in een preek:
Meerdere mensen beroemen zich erop de Geest te hebben, maar zij die iets van zichzelf toevoegen, pretenderen het op valse gronden. Christus betuigde dat Hij niet van Zichzelf sprak, maar dat Zijn leer genomen was uit de wet en de profeten. Als men dus onder de naam van de Geest iets aandraagt wat niet in het Evangelie staat, laten we het dan niet geloven. Want zoals Christus de vervulling van de wet en de profeten is, zo is de Geest de vervulling van het Evangelie
Je mag je afvragen wat je wil. Aangezien je zelf denkt dat je aangetoond hebt dat het sola scriptura in de vroege kerk gangbaar was zegt voor mij dat je vrij ver buiten de droge werkelijkheid leeft.
Je geloofdt zeker ook nog dat de reformatie enkel een geloofskwestie was.
Arendsoog schreef:Wat betreft het Sola Scriptura beginsel: misschien kun je met citaten van Augustinus, Hieronymus, Chrysostomus e.a. aantonen dat de traditie evenveel zeggingskracht heeft als de Schrift? (NB: ik heb nooit gepleit voor biblicisme, en erken dat kennis van de traditie zeer nuttig is)
Dat Calvijn voor heel veel dingen zou schrikken, dat is helaas maar al te waar. (Maken we ons er ook druk over of God van ons handelen schrikt?)
Ik schreef:
Yoshi schreef:Je beseft je dus niet eens dat de bijbel een groot brok van de traditie is.
Spijtig, maar verwacht niet van mij dat ik daarin mee ga.
Heel leuk en aardig voor je. Maar mij (of welk katholiek, oosters-orthodox, koptisch of anglicaans christen dan ook) overtuig je er niet mee. Volgens mij had ik reeds medegedeeld dat het op mij geen indruk maakte.
En ja, dat je een meester bent in selectief shoppen bij kerkvaders was me ook reeds bekend.
Maar al deze kerkvaders stonden met beide benen in de traditie, de traditie waar uiteindelijk ook de bijbel uit voortgekomen is.
Het sola scripture valt overigen ook niet uit die citaten te halen. Slechts dat ze de bijbel (overigens niet die met 66 boeken die jij waarschijnlijk hanteert) zeer belangrijk achtte en belangrijker dan x of y.
Arendsoog schreef: Ik vermoed sterk dat als ik zou zeggen: geef me één (1!) citaat van genoemde kerkvaders, of van een andere gezaghebbende, die het tegendeel van mijn stelling bewijst, dat je die niet eens vindt.
rotterdam schreef:Mag ik ook meedoen ?![]()
Irenaeus (Adversus Haereses", 3, 3, 1) : "Daar de overlevering van de apostelen derhalve over de gehele wereld is geopenbaard, kunnen al degenen die de waarheid willen zien de waarheid in iedere kerk aanschouwen; en wij hebben hierbij te rekenen hen die door de apostelen tot bisschop zijn aangesteld, en hun opvolgers tot op onze dagen.
Tertullianus (praescriptione", 21) : "Hieruit leiden wij de volgende tegenwerping af: Als Onze Heer Jezus Christus de apostelen ter prediking gezonden heeft, mogen geen andere predikers aanvaard worden dan Christus heeft aangesteld..... En ik moge hier ook tegenwerpen, dat, wat zij gepredikt hebben, d.w.z. Wat Christus hun geopenbaard heeft, slechts bewezen moet worden door die kerken, die de apostelen zelf gesticht hebben, door tot het te prediken, zowel, zoals men dat noemt, met het gesproken woord, als later door brieven. Wanneer dat nu zo is, dan staat het bovendien vast, dat iedere leer die met de apostolische kerken, stammen en eerstelingen van het geloof, overeenstemt, voor waar gehouden moet worden, daar zij ongetwijfeld aanhoudt wat de kerken van de apostelen, de apostelen van Christus, Christus van God ontvangen heeft; maar dat alle andere leer van leugen verdacht moet worden, die wijs is tegen de leer in van de kerken, de apostelen, Christus en God."
Origenes (Peri Archoon"1, Praef. 2) : "Aangezien er velen zijn die menen, dat wij het gevoelen zijn toegedaan dan die vóór hen waren, worde de kerkelijke prediking aangehouden die langs de weg der opvolging door de apostelen is overgeleverd en tot op de huidige dag in de kerken voortduurt. Alleen die waarheid moet geloofd worden, die in niets van de kerkelijke en apostolische overlevering afwijkt."
Tenslotte - Augustinus schrijft in brief 54: "Het is te begrijpen, dat wat wij niet op schrift, maar in de overlevering bewaren, en wel over de gehele wereld, dat aangehouden wordt omdat het ofwel door de apostelen zelf ofwel door de algemene concilies, wier gezag in de Kerk zeer krachtig is, aanbevolen en vastgesteld is.
En (De baptismo", 2, 7, 12) : "Ik neem aan, dat die gewoonte van de apostolische overlevering komt, zoals zoveel, dat niet in hun brieven gevonden wordt en ook niet in de concilies van hun opvolgers, en toch, omdat het in de gehele Kerk wordt onderhouden, geloofd wordt en alleen door hen overgeleverd en aanbevolen.
Arendsoog schreef:De vraag is echter: wat als hierin een fout/afwijking optreedt? Ik denk dat al deze mannen dan zouden zeggen: ad fontes - terug naar de Schrift (eventueel: met de uitleg daarvan door de Vroege Kerk) met het echte gezag. Ben benieuwd hoe je hier over denkt.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten