Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
- Dat de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen?
- Dat door de doop de erfzonde (gedeeltelijk) afgewassen wordt?
- Dat met de gedoopte zuigelingen ‘een eeuwig verbond der genade’ is opgericht? (hetzij al voor of vanaf de doop)
- Dat het gedoopte kind ervoor gehouden moet worden wedergeboren te zijn?
- Dat het gedoopte kind ervoor gehouden moet worden vergeving van zonden te hebben ontvangen?
- Dat het gedoopte kind ervoor gehouden moet worden een kind van God te zijn en God tot Vader te hebben met Wie het verbondskind in een herstelde relatie leeft?
Johan100 schreef: De vragen die ze heeft zijn m.i. terechte vragen.
Johan100 schreef:De vraag is: Waar zijn de bijbelse gronden?
Johan100 schreef:Naar mijn idee, zoals ik het nu zie, berust de uitspraak dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen op de vervangingstheologie met nog een aantal roomse elementen.
Ik zie er geen bijbelse gronden voor.
oekaboeka schreef:Nee want de besnijdenis behoort tot de oude inzettingen en nu is er een nieuwe verbond , waarbij je door wedergeboorte word ingevoegd in het Lichaam van de Heere Jezus Christus en wedergeboorte heeft niks met waterdoop te maken welke niet nodig is om de Heilige Geest te ontvangen zie Handelingen 10 , 44-48 waar ze wel gedoopt werden maar pas nadat ze de Heilige Geest al hadden ontvangen , de boodschap lijkt mij dan wel duidelijk dat dopen niet zorgt voor het krijgen van de Heilig Geest.
Johan100 schreef:Arendsoog: dank voor reactie; nee, want de besnijdenis viel onder de wet toch? Ik begrijp je gedachte wel hoor. Verder sluit ik me aan bij het antwoord van oekaboeka.
Nina schreef:Het verbond met Abraham is een eeuwig durend verbond (Gen. 17:7), en het teken dus ook.
Er is geen enkele Bijbelse grond waarom het teken van het Verbond met Abraham zou zijn vervangen, want dat verbond is nog steeds van kracht, daarnaast is er een Nieuw Verbond gesloten (dat in plaats komt van het Verbond op de Sinai dat zowel Israel als Juda verbroken heeft) en het teken van dat verbond is de Maaltijd des Heren.
Het wordt tijd dat de kerk deze zonde belijdt (iets toe eigenen wat van een ander is) en deze passage (dat de besnijdenis zou zijn vervangen) eens ging schrappen uit hun formulieren.
Nina schreef:Het verbond met Abraham is een eeuwig durend verbond (Gen. 17:7), en het teken dus ook.
Er is geen enkele Bijbelse grond waarom het teken van het Verbond met Abraham zou zijn vervangen, want dat verbond is nog steeds van kracht, daarnaast is er een Nieuw Verbond gesloten (dat in plaats komt van het Verbond op de Sinai dat zowel Israel als Juda verbroken heeft) en het teken van dat verbond is de Maaltijd des Heren.
Het wordt tijd dat de kerk deze zonde belijdt (iets toe eigenen wat van een ander is) en deze passage (dat de besnijdenis zou zijn vervangen) eens ging schrappen uit hun formulieren.
Dan is mijn vraag weer: dus moeten we de besnijdenis nog toepassen? Ik denk niet dat je dat wilt zeggen.
Het verbond is van eeuwigheid met Christus opgericht, dus lijkt het me niet dat het iets toeëigenen is? Zie ook Galaten 3:14 en 27. Of wil je de hele doop nu ineens afschaffen?
Nina schreef:Als je Joods bent, moet je de besnijdenis inderdaad nog altijd toepassen.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 323 gasten