DeDwaler schreef:Werkelijk? Lezen jullie überhaupt weleens de Bijbel? Dat begin ik zo onderhand toch wel te betwijfelen.
Jazeker, ik lees hem echter met behulp van de Heilige Geest.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
DeDwaler schreef:Werkelijk? Lezen jullie überhaupt weleens de Bijbel? Dat begin ik zo onderhand toch wel te betwijfelen.
DeDwaler schreef:Voor wie zich uitgebreider wil verdiepen in de verschillen tussen het Rooms katholicisme en het Bijbelse Evangelie raad ik van harte de volgende 12-delige videoserie op YouTube aan:
https://www.youtube.com/watch?v=lBbtZa9 ... 9D1B914715
De serie is in het Engels en al wat ouder, maar nog even actueel.
In dit licht ook nog een lezing van John MacArthur over het Rooms katholicisme:
https://www.youtube.com/watch?v=GHLisWWbpiY
Yoshi schreef:Lol. Ik vind die dwangneurose van sommige protestanten die zich obsessief veel bezig houden met andere geloven zo grappig. Het zegt in feite alles over hun eigen geloof.
"En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen." (Markus 16:15)
"Ik bezweer u, ten overstaan van God en de Heere Jezus Christus, Die levenden en doden zal oordelen bij Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht.
Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.
Maar u, wees nuchter in alles. Lijd verdrukkingen. Doe het werk van een evangelist. Vervul uw dienstwerk ten volle." (2 Timotheüs 4:1-5)
DeDwaler schreef:De drijfveer is naastenliefde, Yoshi.
Als je ziet dat mensen verstrikt zitten en in gevaar zijn, dan waarschuw je voor het gevaar en probeer je ze te bevrijden. God heeft de Evangelieverkondiging als middel aangewezen waardoor Hij zondaren roept.
De Rooms katholieke kerk wijkt op fundamentele waarheden af van het Bijbelse Evangelie en is daardoor een dwaalleer.
Ik hoop dat je die videoserie eens wilt bekijken en een eerlijke afweging zou willen maken of er wellicht gegronde reden is om de leer van de Rooms katholieke kerk kritisch te bejegenen.
Yoshi schreef:Dat mag jij vinden. Ik vind van niet. Sterker nog, die bijbel heb jij te danken aan de katholieke Kerk. De katholieke Kerk heeft eeuwen (doet het nu nog steeds) het Evangelie (dat ook bijbels is) doorgegeven. Dat jij vervolgens van mening bent dat de katholieke Kerk zou dwalen maakt echt geen indruk. Temeer ook omdat je geen serieus alternatief kan bieden, en dat dat niet serieus te nemen alternatief zelf al verdeeld is tot op het bot.
Arendsoog schreef:Alsof je hier niet stiekem voorbijgaat aan het onderscheid tussen de katholieke Kerk en de Rooms-katholieke kerk.
Volgens mij zeiden de Reformatoren dat Augustinus geheel de hunne was.
En Jansenius zei, dat waar de gereformeerden/protestanten overeenstemden met Augustinus, de RKK veeleer blij moest zijn. (kan het exacte citaat wel voor je opzoeken indien gewenst)
Vraag: heb je ooit bijvoorbeeld iets in de Institutie van Calvijn gelezen, of de recensies van niet-protestanten daarop uit die tijd?
Yoshi schreef:Als iemand zegt katholieke Kerk dan is het vrij logisch dat daarmee de Kerk die in deze streek ook wel bekend staat als rooms katholieke Kerk bedoeld word.
Op enkele protestanten na die wat woordspelletjes willen spelen na heeft niemand daar een probleem mee.
En? Dit zou voor een katholiek van enige betekenis moeten zijn omdat...?
Bespaar je de moeite. Dat er in het protestantisme ook delen van de waarheid aanwezig zijn geloof ik wel.
Recenties van niet protestant uit die tijd heb ik niet gelezen. Ik heb wel delen van de institutie van Calvijn gelezen. Op zich best aardig, voor mijn geloof echter van geen enkele betekenis. En zie ook even hoe die constitutie in de praktijk heeft uitgepakt in het protestantisme vandaag de dag.
Arendsoog schreef:Het impliceert dat de Reformatie een totaal nieuwe beweging is die omstreeks 1500 begon, en daarmee totaal met de christelijke kerk daarvoor verschilt. Die implicatie is gewoonweg niet juist.
... zij zich ook regelmatig op deze kerkvader beroepen.
Men zou de reformatie een Augustinus-revival kunnen noemen.
Dan ben ik benieuwd welke delen je gelezen hebt, want veel gedeelten zijn vrij algemeen en lang niet heel de Institutie is contra-RKK. En daarmee nog steeds nuttig voor de gelovige vandaag.
Yoshi schreef:Dat suggereert het niet. In woordspelletjes heb ik verder geen zin.
Ja, dat doen er wel meer. En er zijn wel meer mensen die met woorden van een ander aan de haal gaan. Interessant vind ik het echter niet.
Men zou het ook de wil van God kunnen noemen, je kan het natuurlijk van alles noemen. Dat wil nog niet zeggen dat het dat ook is.
Arendsoog schreef:Alsof je hier niet stiekem voorbijgaat aan het onderscheid tussen de katholieke Kerk en de Rooms-katholieke kerk.
rotterdam schreef:Wat een discussie - het woord katholiek en komt uit het Grieks (καθολικός-ή-όν - katholikos), wat algemeen of universeel betekent.
Het katholicisme is verenigd door twee belijdenissen:
de Apostolische geloofsbelijdenis
de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel
De term "katholiek" werd in het kader van de kerk voor het eerst gebruikt door Ignatius van Antiochië. In een brief aan de christenen van Smyrna uit 107 schreef hij: "Waar Christus is, daar is de katholieke kerk.
Het katholicisme kan worden onderscheiden in:
Christenen die zich verenigen onder de bisschop van Rome, de rooms-katholieken,
Overige christenen die zich katholiek noemen op te delen in twee hoofdstromingen ;
a) de orthodoxen deels ontstaan in de vierde eeuw en deels na het grote schisma in de elfde eeuw alsook de O.K.K. en de Anglicanen.
b) de protestanten in alle soorten en maten.
Allen onderschrijven de hoofdzaken van de leer, daar heeft ook de reformatie niets aan veranderd.
Arendsoog schreef:Ik dacht dat binnen de RKK er nog al sprake was van gezag toe kennen aan de traditie. Zal het wel mis hebben dan, ze zijn waarschijnlijk ook overgegaan op het Sola Scriptura-beginsel?
Men kan natuurlijk voor de feiten weglopen.
rotterdam schreef:Het katholicisme kan worden onderscheiden in:
Christenen die zich verenigen onder de bisschop van Rome, de rooms-katholieken,
Overige christenen die zich katholiek noemen op te delen in twee hoofdstromingen ;
a) de orthodoxen deels ontstaan in de vierde eeuw en deels na het grote schisma in de elfde eeuw alsook de O.K.K. en de Anglicanen.
b) de protestanten in alle soorten en maten.
Allen onderschrijven de hoofdzaken van de leer, daar heeft ook de reformatie niets aan veranderd.
Yoshi schreef:Toch kan ik enkel oosters-orthdoxen, oud-katholieken (en wellicht nog anglicanen van de high church) erkennen als katholiek.
Het protestantisme in al haar variaties hebben mijn inziens niets met het algemene christendom te maken zoals dat in de 16 eeuwen voor de reformatie was.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten