Boekenlezer schreef:Vervangingstheologie, wat is dat eigenlijk? Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Behalve de al hierboven geplaatste link, hier
link naar een Engelstalige uitleg, waar o.a. te lezen staat:
"Replacement theology (also known as supersessionism) essentially teaches that the church has replaced Israel in God’s plan. Adherents of replacement theology believe the Jews are no longer God’s chosen people, and God does not have specific future plans for the nation of Israel."
En:
"Replacement theology teaches that the church is the replacement for Israel and that the many promises made to Israel in the Bible are fulfilled in the Christian church, not in Israel."
Een gegeven is dat men er vaak niet aan wíl dat de kerk doordrenkt is van de vervangingstheologie. Niemand vind dat prettig om te erkennen. Maar daarmee bestáát het fenomeen ondertussen wél.
In verschillende discussies met theologen/predikanten blijkt ook elke keer weer dat niemand zich wil associëren met de vervangingstheologie. Logisch, maar ondertussen blijft men in de praktijk wel aanhangen. Het al eerder genoemde zinnetje uit het klassieke doiopformulier is er zo'n voorbeeld van. probeer het er maar eens uit te krijgen.
In een
artikel over Ds. M.M. v. Campen's boekje "De Koninkrijksdoop" staat het zo:
"De relatie tussen de doop en het verbond van God met Zijn volk is binnen de reformatorische gezindte het belangrijkste argument vóór de kinderdoop. Van Campen zet daar zijn vraagtekens bij. "Laten we niet vergeten dat God het oude verbond heeft gesloten en het nieuwe verbond sluit met Israël. Wanneer we een directe koppeling maken tussen de christelijke doop en het verbond maken we ons in feite schuldig aan vervangingstheologie (de kerk als plaatsvervanger voor Israël, red.)."
Zomaar een voorbeeld, waaruit blijkt dat de vv-theologie in de kanttekeningen te vinden is.
In Amos 9:12-15 lezen we:
12 Opdat zij erfelijk bezitten het overblijfsel van Edom, en al de heidenen, die naar Mijn Naam genoemd worden, spreekt de HEERE, Die dit doet.
13 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat de ploeger den maaier, en de druiventreder den zaadzaaier genaken zal; en de bergen zullen van zoeten wijn druipen, en al de heuvelen zullen smelten.
14 En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israel wenden, en zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, en wijngaarden planten, en derzelver wijn drinken; en zij zullen hoven maken, en derzelver vrucht eten.
15 En Ik zal ze in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de HEERE, uw God.
De kanttekenaren schrijven bij dit gedeelte o.a.:
zij erfelijk bezitten (vs 12): Het geestelijk Israël, mijne kerk, waarvan Christus het hoofd is
gevangenis van Mijn volk Israël wenden (vs 14): Uit de geestelijke gevangenschap en macht van den satan, verlossen door den Heiland Christus.
land planten (vs 15): In mijne kerk, strijdende en triomferende, het hemels Kanaän.
Nog zo'n voorbeeld uit Ez. 47:21:
Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israels halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land;
De kanttekenaren schrijven bij land het volgende:
land: Het geestelijk Kanaän, Jeruzalem, den berg Zion, dat is, in Gods kerk, eerst de strijdende, daarna de triomferende, [zie Gal. 4:25,26; Hebr. 12:22] afgebeeld door het aardse, waar God de Joden eerst weder inbracht uit Babel.
Tenslotte een voorbeeld uit Zach. 14:5:
Dan zult gijlieden vlieden door de vallei Mijner bergen (.....)
Door de vallei: Anders, tot de vallei mijner bergen; dat is, tot mijne kerk.
Werkelijk voor álles wordt te pas, maar vooral ook te onpas de kerk ingevuld.
Hoe vaak wordt van de 12 stammen uit Openb. 7 niet gezegd dat dit "de kerk" is, net als bij het opschrift Jak. 1:1?
Hoe vaak wordt van de vrouw uit Openb. 12:4 niet gezegd dat dit "de kerk" is?
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.