naamloos schreef:Precies wat ik dacht, je kunt je beschuldiging niet hard maken dus verzin je maar een uitvlucht. Slappe hap!
(last van je geheugen?)
Ja hoor naamloos, jij ook een fijne zondag.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
naamloos schreef:Precies wat ik dacht, je kunt je beschuldiging niet hard maken dus verzin je maar een uitvlucht. Slappe hap!
(last van je geheugen?)
Cathy schreef:Om met dat laatste te beginnen. Mij is geleerd dat het lied van Debora één van de oudste teksten is uit de Bijbel.
Cathy schreef:Jezus had wel vrouwelijke leerlingen(=discipelen): Johanna, Susanna, Maria de moeder van Jakobus en Joses, Salomé en Maria van Magdala. In de dagen van Paulus waren er nog meer.
Jongejongejongen, wat laat jij je kennen. Quasi beledigt afdruipen omdat je je loze beschuldiging niet kan onderbouwen.rotterdam schreef:Ja hoor naamloos, jij ook een fijne zondag.
Profetie is een rede die voortkomt uit goddelijk inspiratie, dat kan onderwijzing zijn, toekomstvoorzegging, vertroosting, vermaning ect. (toevallig net geleerd in verband met mijn komende tentamen, en ik heb het nagekeken in mijn bijbelstudie-app, waar de vertalingen van de Griekse en Hebreeuwse woorden in staat) Kortom, profeteren is spreken namens God. En Gods woorden hebben altijd gezag, dus wanneer mannen of vrouwen profeteren hebben hun woorden een afgeleid gezag.Johan 100 schreef:De eerste vraag die nu in me opkomt is:wordt met profeteren hetzelfde bedoeld als prediken (evangelie verkondigen in de gemeente door de ambtsbediening)?
naamloos schreef: Quasi beledigt afdruipen je je loze beschuldiging niet kan onderbouwen.
_Sjors_ schreef:En inderdaad ben ik het volledig eens met het gegeven dat God een vrouw kan en wil gebruiken, maar dan alleen omdat de mannen het laten afweten, om wat voor reden dan ook, in mijn optiek vaak door geestelijke afvalligheid: prioriteiten leggen op inkomen, werk als status zien, gemakzucht etc...
_Sjors_ schreef:Dit dus geheel volgens de orde door God ingesteld: Jezus = man, vrouwen worden onderwezen door een man. Echter betreft het een vorm van inlegkunde als u daarmee ook beweerd/concludeerd dat ze vervolgens zelf ook mannen zouden mogen onderwijzen.
kinpruik schreef:Misschien lichtelijk offtopic, maar als ik dit zo lees bekruipt me toch het gevoel dat u vrouwen in het algemeen als inferieur ziet dan mannen. Is dat waar?
naamloos schreef:Wat moet ik daar van zeggen dan? Er staat niet bij waarom wel of niet, je kunt er alleen maar over speculeren.
Maar ik ga er zeker geen wet van maken omdat het geen wet is.
naamloos schreef:Wat moet ik daar van zeggen dan? Er staat niet bij waarom wel of niet, je kunt er alleen maar over speculeren.
Maar ik ga er zeker geen wet van maken omdat het geen wet is.
Jij vindt dat veelzeggend, en dat staat je natuurlijk vrij zolang je het een ander maar niet gaat opleggen.Chaya schreef:Nee dat is geen speculeren, dat is veelzeggend!
Vertel eens, wáár zegt Jezus iets over die bijzondere plaats? Volgens mij is dat gewoon je eigen projectie.Chaya schreef:De Heere Jezus gaf de vrouwen een bijzondere plaats, niet minder, maar gelijkwaardig.
Negatief bewijs, er staat zoveel niet in de Bijbel wat we wél gewoon doen.Chaya schreef:Nergens kun je in de Bijbel terugvinden dat een vrouw voor een grote groep mensen stond te preken, zoals wel van de discipelen verteld wordt.
Dat klopt, maar daar zijn dan ook wetten voor zodat dat duidelijk is.Chaya schreef:Nergens kun je terugvinden dat zij in de tempel mochten offeren.
Gelukkig niet, en dat hoeft heel niet ten koste te gaan van het woord. Maar dan moet je niet met de Bijbel omgaan als één groot wetboek voor alle tijden en plaatsen. Je zult de principes uit de Bijbel moeten vertalen naar onze tijd.Chaya schreef:De kerk ontkomt niet aan de feministische invloed. En ipv onverkort aan het Woord vast te houden, drijven velen mee met de geest van de tijd.
Precies, ga er dan ook niet méér inleggen dan bedoelt wordt. Maar dat doe je nu juist wél!Chaya schreef:Als er over een vrouw geschreven wordt, lees dan in de context van het verhaal, waarom de Heere Jezus met hen sprak, op welke wijze en met welk doel.
Jezus had er anders niets op tegen dat ze direct Zijn woorden door ging geven: De vrouw nu liet haar waterkruik staan en ging weg naar de stad en zei tegen de mensen: Kom, zie Iemand Die mij alles gezegd heeft wat ik gedaan heb; zou Híj niet de Christus zijn? > En velen van de Samaritanen uit die stad geloofden in Hem om het woord van de vrouw, die getuigde >Chaya schreef:De Samaritaanse vrouw bij de waterput is een heel bijzonder verhaal bijvoorbeeld. Ze ging midden op de dag - wanneer het heetst was - omdat er dan niemand bij de put zou zijn. Ze had al vele mannen in haar bed gehad, dus men keek op haar neer.
Het was ongebruikelijk in die tijd dat een man zomaar een vreemde vrouw aansprak.
De Heere Jezus ging door Samaria hij moest door Samaria gaan, terwijl vele joden dit juist meden vanwege de gevaren en de minachting voor de inwoners.
Maar je leest niet dat ze uitgezonden werd om te preken!
naamloos schreef:Jij vindt dat veelzeggend, en dat staat je natuurlijk vrij zolang je het een ander maar niet gaat opleggen.
Ik geloof voor geen meter dat Jezus 12 mannen koos vanuit het motief dat vrouwen niet mogen onderwijzen.
Als ik dan toch aan speculeren zou doen, dan denk ik veeleer dat Jezus 12 mannen koos (gij zult Mijn getuigen zijn, en wel ooggetuigen) omdat Hij zich aansloot bij de cultuur waarin Hij leefde.
naamloos schreef:Vertel eens, wáár zegt Jezus iets over die bijzondere plaats? Volgens mij is dat gewoon je eigen projectie.
naamloos schreef:Ik hoor vaak over 'de plaats van de vrouw' en zelden of nooit over 'de plaats van de man'. Het doet denken aan 'op je plaats gezet worden'. Of zoals je tegen je hond zegt: "in je mand! Zit, af en blijf". (in je huis, blijf van mannenzaken af, en zwijg)
naamloos schreef:De vrouw nu liet haar waterkruik staan en ging weg naar de stad en zei tegen de mensen: Kom, zie Iemand Die mij alles gezegd heeft wat ik gedaan heb; zou Híj niet de Christus zijn? >
Ik ben zeker iemand van deze tijd, maar het doel van ons bestaan is niet aan tijd gebonden.Chaya schreef:Ja, stel je voor dat iemand je iets oplegt.
Je bent duidelijk een kind van je tijd naamloos.
En daarom zei ik ook: "Als ik dan toch aan speculeren zou doen, dan denk ik veeleer ...enz". Ik vind het in ieder geval logischer dan jouw speculatie. Ik zei trouwens ook niet dat Jezus zich in alles bij onze cultuur aansloot, gelukkig niet.Chaya schreef:De Heere Jezus sloot zich juist niet aan bij de cultuur, dat blijkt uit het feit dat Hij vrouwen rechtstreeks aansprak, hen niet veroordeelde, bepaalde zonden (die toen gewoon waren) zoals vrouwenmishandeling, het hebben van bijwijven, veroordeelde.
Ja, dit is digitaal. Verder zie ik geen wezenlijk inhoudelijk verschil qua spreken.Chaya schreef:Een getuige zijn (zoals jij en ik in feite nu ook zijn op het forum) is iets heel anders dan preken en het leiden van een kerkelijke gemeente.
naamloos schreef:Vertel eens, wáár zegt Jezus iets over die bijzondere plaats? Volgens mij is dat gewoon je eigen projectie.
Niks geen bijzondere plaats ten opzichte van mannen. Jezus sprak óók in het openbaar met mannen, Hij sprak óók vrijuit met mannelijke zondaren, hij genas óók mannen, Hij ging óók empathisch met mannen om (bijv. Zacheüs), noemde mannen óók wel 'zoon' enz.Chaya schreef:Ziehier naamloos:
Ten eerste sprak Jezus openlijk in het openbaar met vrouwen (Johannes 4:27). De discipelen stonden versteld toen ze Jezus zagen praten met de Samaritaanse vrouw bij de waterput (Johannes 4:7-26). Ook sprak Hij vrijuit met de overspelige vrouw in Johannes 8:10-11. Ook Lucas, die ruimschoots over vrouwen schrijft in zijn evangelie verteld dat Jezus publiekelijk sprak met de weduwe in Naïn (7:12-13), de vrouw die aan bloedingen leed (8:48), en de vrouw die Hem toeriep vanuit de luisterende menigte (11:27-28). Jezus genas zelfs de kromme vrouw op een sabbat (Lucas 13:12) en bemoedigde de vrouwen die Hem volgden in de schare (Lucas 23:27-31).
Een tweede aspect van de waarde waarin Jezus vrouwen zag, kunnen we zien aan de manier van hoe Hij met ze sprak. Hij sprak op een meelevende, zorgende manier. De vrouw die aan bloedingen leed (Luc. 8:48) noemde Hij zelfs 'dochter' en de kromme vrouw (Luc. 13:12) 'dochter van Abraham'. Door deze benamingen gaf Hij in wezen vrouwen dezelfde geestelijke status dan mannen.
Ten derde deed Jezus niet smalend over de zonden van de vrouwen die Hij ontmoette. Hij hield deze vrouwen persoonlijk verantwoordelijk voor hun eigen daden, zoals bij de vrouw bij de waterput (Joh. 4:7-26), de overspelige vrouw (Joh. 8:10-11) en de zondige vrouw die Zijn voeten zalfde (Luc. 7:44-50). Hun zonde werd niet goedgekeurd maar confronterend benaderd. Een ieder had de persoonlijke vrijheid en een mate van zelfbeslissing om met deze zaken van zonde, berouw en vergeving om te gaan.
Jezus' achting voor vrouwen komt ook tot uiting wanneer Hij het onderwerp echtscheiding behandelt (Matteüs 5:32; Marcus 10:11-12; Lucas 16:18). Jezus laat duidelijk zien dan vrouwen geen persoonlijk bezit zijn, maar volwaardige mensen en daarmee dus geen 'wegwerpartikel'. Jezus' veroordeling van de zonde van de lust was cruciaal in de mogelijkheid voor Hem en Zijn volgers een sociaal contact met mannen én vrouwen op te bouwen, wat heel vreemd was in de Joodse moraal van die tijd. Jezus zei dat iedereen die een vrouw aanziet om haar te begeren, reeds in zijn hart overspel met haar heeft gepleegd (Matteüs 5:28). Waarom dan niet mannen en vrouwen strikt gescheiden houden wanneer de rabbi's praktiseerden? Omdat Jezus is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden (Luc. 19:10). Dit geld zowel voor vrouwen als voor mannen. Discipelen van Jezus moe(s)ten een overvloed aan gerechtigheid bezitten die de Farizeeërs oversteeg. Jezus leerde Zijn discipelen dat het beter was om hun gedachten in bedwang te houden dan om vrouwen te vermijden. Lust hoeft niet gevoed te worden, maar kan gecontroleerd worden. Jezus eiste dit soort controle van Zijn discipelen om zo mannen vrouwen toe te staan om samen in harmonie met elkaar te leven en te werken. Hoewel zulk soort sociaal contact tussen beide seksen ondenkbaar zou zijn geweest voor de rabbi's in de eerste eeuw, helpt de leer van Jezus over de zondigheid van lust, de relatie te verklaren die mannen en vrouwen onderhielden in Zijn vroegste gemeente en in de Apostolische kerk. In de vroege kerk werkten vrouwen regelmatig samen met mannen (Handelingen 16:14-15; Romeinen 16:3; 12, Filippenzen 4:3).
bron: hetzoutvat.nl
naamloos schreef:Ik hoor vaak over 'de plaats van de vrouw' en zelden of nooit over 'de plaats van de man'. Het doet denken aan 'op je plaats gezet worden'. Of zoals je tegen je hond zegt: "in je mand! Zit, af en blijf". (in je huis, blijf van mannenzaken af, en zwijg)
Ik overdrijf niet, zo komt het op mij over. En verders heb ik er niets op tegen als een man de deur voor me open houdt.Chaya schreef:Niet zo overdrijven naamloos. Dat slaat nergens op.
Zoals ik zei, je bent geindoctrineerd door het feminisme kennelijk. Stel je voor dat een man een deur voor je openhoudt, moet je toch niet willen, dat kun je zelf wel.
naamloos schreef:De vrouw nu liet haar waterkruik staan en ging weg naar de stad en zei tegen de mensen: Kom, zie Iemand Die mij alles gezegd heeft wat ik gedaan heb; zou Híj niet de Christus zijn?
Preken is o.a. betogen, een leerrede houden, het geloof verkondigen, redeneren enz. Maar hoe je het ook noemen wilt, ze had gesproken tegen een grote groep mensen. (wat volgens jou nergens in de Bijbel terug te vinden is)Chaya schreef:Dat is geen preken naamloos! De vrouw is geen voorganger geworden.
Race406 schreef:Ik heb lang getwijfeld, maar ik wil nu hier toch een persoonlijke noot neerzetten.
Het is alweer jaren geleden, ik woonde nog thuis bij mijn ouders.
Mijn ouders waren op vakantie en op zondagmorgen hadden we thuis problemen met de elektra.
Daardoor was ik te laat voor de dienst in onze eigen kerk. De enige kerk die ik nog kon halen was een als erg vrij bekend staande deelgemeente van de (toen nog) NHK.
Dus daar maar heen gegaan.
Wat blijkt? Gaat er op die zondag een vrouwelijke predikant voor. Mijn eerste reactie was zo'n beetje dezelfde als die ik hier lees. Niet goed, kan geen zegen op rusten etc. Maar ik wilde ook niet weglopen, dat doe je dan toch ook niet. Ik wilde dat tenminste niet doen.
Waar de preek allemaal precies over ging weet ik niet meer.
Maar wat ik nog wel weet: Ze vertelde dat mensen van zichzelf gevangen zijn door satan. Maar: Als Jezus in je leven komt en Zijn Woord van macht spreekt dan moet de duivel je loslaten en ben je Gods eigendom, dan word je aangenomen als Zijn geliefde kind.
We werden opgeroepen om op de knieën te gaan en de Here Jezus te vragen om ook in je persoonlijke leven Zijn Woord van macht te spreken, en voor eeuwig gered te worden.
Die preek heeft mij op de knieën gebracht...
Sinds die tijd ben ik voorzichtig(er) geworden in het (ver)oordelen van mensen die bepaalde zaken wat anders beleven dan ik van huis uit gewend ben.
Een vrouwelijke predikant is niet per definitie duivels bezig of een spreekbuis van de duivel!!!! Ik heb er zelf ervaring mee..
Ik ben heel blij en dankbaar dat ik in die dienst ben blijven zitten, en niet ben weggelopen!
Jezus de Redder van zondaren! Iedereen die tot Hem gaat zal niet worden weggestuurd, maar worden gered van de eeuwige ondergang.
God, Die grote en heilige God is niet zomaar je vriendje. Hij haat de zonde, maar heeft de zondaar, in Zijn Zoon, hartelijk lief!
Niet iedereen is een schaapje, niet iedereen gaat vrolijk blatend de hemel in. Het komt aan op een levende relatie met God.
Wij zouden wel willen dat iedereen gered wordt, maar de catechismus is daar heel duidelijk in, en spreekt daarin ook Jezus Zelf na, Die zei: "Niet iedereen die tot mij zegt Here, Here zal het Koninkrijk binnengaan."
Een korte weergave van de inhoud van de prediking van zomaar wat zogenoemde linkse predikanten (ook vrouwelijke..!). Ik weet wel, er zijn ook andere "linkse" predikanten, die heel wat anders verkondigen. Maar dat gebeurt ook ter rechterzijde!
Wat wil ik met dit hele verhaal nu zeggen zul je je afvragen.
Wel, dit: Je mag vinden wat je wilt over vrouwelijke ambtsdragers. Als jij op grond van de Bijbel vindt dat een vrouw niet als predikant kan dienen dan mag je dat vinden. In onze kerken (CGK) ziet men die ruimte ook niet. Maar er zijn ook mensen/kerken die de Bijbel met een iets andere bril op lezen. Een bril die ongetwijfeld de jouwe niet is. En dat moet je vooral ook mooi zo laten! Je hoeft echt niet opeens fel voorstander van de vrouw in het ambt te worden. Maar ik vraag wel om wat nuchterheid en terughoudendheid in dezen. Er zijn nu eenmaal mensen die anders denken over bijzaken.
De basis is (voor mij althans..): De drieënige God, Die als mens naar de aarde kwam om zondaren voor eeuwig te verlossen. Jezus, als de Toegang tot de Vader. Dankzij Hem is vergeving, en een eeuwig nieuw begin mogelijk!
En de rest (hoe belangrijk dat allemaal ook kan zijn/lijken!) is uiteindelijk bijzaak.
Nogmaals: Vind wat je denkt te moeten vinden. Maar wees nuchter in dit alles. Niet alles wat anders is dan wat jij goed/fijn/vertrouwd etc vindt is per definitie verkeerd. 98% van de christenen ter wereld beleven hun geloof anders dan wij dat doen. Allemaal verkeerd?????![]()
En dan nog wat. Ik weet dat het menselijk spreken is, maar ik zet het toch maar neer. Misschien heb ik het al eens eerder gezegd, maar dan zij dat maar zo.
Stel, je komt straks Boven (en ik hoop van ganser harte dat dat voor ons allemaal zo zal zijn!!). Dan lig je daar aan, aan die lange tafels. Je maakt kennis met een vrouw naast je. Ze stelt zich voor en vertelt dat ze, o schrik!, op aarde predikant is geweest. Wat doe je dan? Ga je dan naar de Heer van het hemelse feest om aan te geven dat Hij een fout heeft gemaakt? Ga je dan melden dat in jouw ogen die vrouw moet worden verwijderd?
Of zal het dan zo zijn dat je samen in eeuwige aanbidding neerzinkt voor de Troon en het uitzingt: Duizend, duizendmaal o Heer, zij U voor mijn redding eeuwig dank en eer!
Ik denk het laatste, denk je ook niet? Nogmaals: Ik weet dat het heel menselijk spreken is, en dat het straks Boven heel anders zal gaan dan wij hier ook maar kunnen vermoeden. Maar toch... Denk er eens over na. In de hemel zijn echt niet alleen maar mensen die tijdens hun leven op aarde net zo dachten als jij. Gelukkig niet!Iets als duivels betitelen is nogal wat. Ga niet op Gods Troon zitten. Het oordeel komt Hem toe, en wij dienen ootmoedig te zijn. Je eigen kleinheid en zondigheid beseffend, maar ook in dankbaarheid dat die grote God, om Jezus wil, nog met jou van doen wil hebben!
Lof zij U, Vader, Die zondaren zoekt!
Lof zij U, Zoon, Die zondaren verlost!
Lof zij U, Heilige Geest, Die zondaren, dag aan dag, vernieuwt!
MoesTuin schreef:Het is toch wel opvallend hoe in al de blz van dit topic, na de reactie van Race, er zo weinig inhoudelijk hierop wordt ingegaan hetgeen Race schrijft
Ik vraag me af, wat ontbreekt daar nog aan?
MoesTuin schreef:Maar inhoudelijk geen reactie heeft op de getuigenis van Race, of in het allerergste geval dit wegwuift, als niet zijnde van God ( O wat hoogmoedig!)
de ene na de andere tekst of voorbeeld wordt erbij gehaald, met welk een doel....het gelijk behalen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten