Moderators: henkie, Moderafo's
dalethvav schreef:Wat fout is, is gewoon fout en wat antisemitisch is, is gewoon antisemitisch. Ook al komt dat van iemand die Maarten Luther heet.
Het zijn de joden die Christus gekruisigd hebben,
Je moet zoiets in een tijdsbeeld plaatsen.
Katlheen schreef:
Euhm, maar als we bijbelteksten in een bepaald tijdsbeeld plaatsen, dan is het foute boel?
hans0166 schreef:
ehm... nee, technisch gezien waren het de romeinen, die voerden de straf uit
Chaya schreef:Waar, maar zo moet je het niet zien toch.
T’en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u kruisten,
Noch die verraderlijk u togen voor ’t gericht,
Noch die versmadelijk u spogen in ’t gesicht,
Noch die u knevelden, en stieten u vol puisten,
T’en zijn de krijgslui niet die met hun felle vuisten
De rietstok hebben of de hamer opgelicht,
Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht,
Of over uwe rok saam dobbelden en tuisten –
Ik ben ‘t, o Heer, ik ben ‘t die u dit heb gedaan,
Ik ben de zware boom die u had overlaân,
Ik ben de taaie streng waarmee Gij ging gebonden,
De nagel en de speer, de gesel die u sloeg,
De bloed-bedropen kroon die uwe schedel droeg,
Want dit is al geschied, helaas! om mijne zonden.
Jacobus Revius - 1630
Luther behoort idd niet op een voetstuk te staan. Evenals Calvijn heeft deze man het RK gedachtengoed nimmer vaarwel gezegd.
_Sjors_ schreef:Ik denk dat het verstandig is om niet op te kijken tegen mensen. Luther behoort idd niet op een voetstuk te staan. Evenals Calvijn heeft deze man het RK gedachtengoed nimmer vaarwel gezegd.
Yoshi schreef:Nee idd, ze hadden beter gelijk dat roomsche NT kunnen wegkieperen in de papierbak en ook roomsche zaken als de drie-eenheid bij het grof vuil kunnen zetten.
Incest is bloedschande en/of ontuchtige handelingen met het eigen minderjarige kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil of een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige. ‘Incest’, dat letterlijk ‘onkuis, onrein’ betekent, is een ruimer begrip dan ‘bloedschande’ en omvat meer. Bloedschande is geslachtelijk verkeer tussen naaste bloedverwanten, die geen huwelijk mogen aangaan.
Op grond van deze omschrijvingen is er geen sprake van incest als er officiële huwelijken zijn gesloten in het nageslacht van Adam en Eva.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten