Interne consistentie (van een aantal theorieën bij elkaar zelfs) zegt (wetenschapfilosofisch) nog steeds niets met zekerheid over de werkelijkheid. Punt is: ET werkt op haar eigen terrein. Op het moment dat je het meeneemt in een compleet plaatje over het ontstaan van alles, blijkt het te leiden tot problemen. Bijvoorbeeld met wat ik noemde: abiogenese.
Met de eerste zin ben ik het helemaal eens. Met de tweede heb ik wat moeite. Het klinkt mij in de oren als zeggen dat een hamer geen goed werktuig is omdat ik er geen schroeven mee kan draaien. Dat komt omdat je het op een verkeerde manier toepast. De ET zegt niks over het ontstaan van het leven.
Ik zei ook verderop in mijn post: " Daarom 2: de ET is niet compleet. Het is allicht nuttig in biologische vraagstukken. Op het moment dat het echter een complete verklaring voor de werkelijkheid op moet gaan leveren, blijkt er bijvoorbeeld het onopgeloste probleem van de abiogenese te zijn."
Waarom zou je proberen een allesomvattende verklaring voor de werkelijkheid te krijgen via de ET? Daar is de ET niet voor. Je probeert toch ook geen complete verklaring te krijgen voor de werkelijkheid met de zwaartekrachttheorie?
Voor zover er nuttige relaties tussen organismes gelegd kunnen worden door de ET, en er praktische resultaten mee behaald kunnen worden, heb ik er geen enkele moeite mee om de natuur op dusdanige wijze te beschrijven. Een model kun je waarderen naar de praktische waarde.
Met het onderscheid tussen de werkelijkheid en het model van de werkelijkheid ben ik het eens. Wat ik apart vindt is dat je een ontzettend sterk onderbouwd model van het fundament van de biologie niet aanneemt als werkelijkheid omdat het niet strookt met een hele specifieke interpretatie van de Bijbel. Die interpretatie heeft een minderheid binnen het Christendom. De combinatie van het aannemen van de ET en het christen zijn is dus wel mogelijk.
De gaten op vakspecifieke gebieden zijn veel groter dan jij en ik denken. Net zoals YEC wetenschap populariseren en daarmee aan de haal gaat, gebeurt dat onder evolutionisten net zo goed.
Ehm, dit wordt erg vaak herhaald (niet specifiek door jou maar ook op andere fora) maar ik heb nog nooit voorbeelden gezien van gaten die een daadwerkelijk probleem opleveren voor de ET. Wat zijn die gaten dan precies? Bovendien is de ET prima falsificeerbaar. Een van de recepten voor het ontkrachten van de ET is namelijk gewoon bekend: een konijn in de cambrische laag. Het is naar mijn ervaring toch een continue herhaling van argumenten die keer op keer ontkracht zijn. Dan kom je neer op de exegetische kwesties. Het lijkt me sterk dat de natuur zich iets aantrekt van hoe een minderheid van de christenen de Bijbel interpreteert. Als de werkelijkheid niet overeenkomt met een specifieke interpretatie van de Bijbel, is dan de interpretatie niet gewoon incorrect?
Als jij mij uit kunt leggen wat er fout aan is om dit onderscheid te maken, graag. Verslagen in de Bijbel vallen (tot op zekere hoogte) onder 'historische wetenschap'. Maar vergeet niet dat de Bijbel niet in de eerste plaats een logboek is, maar de heilsgeschiedenis, de geschiedenis van Gods handelen. Daarom moeten de dwaze vragen en geslachtsrekeningen ook wederstaan worden volgens Titus 3:9. Het geloof staat of valt ook niet met een archeologische ontdekking die geïnterpreteerd wordt als niet met de Bijbel in overeenstemming zijnde.
YEC'ers presenteren het alsof er een duidelijk onderscheid is tussen de twee. Dat is misschien niet geheel incorrect, dan wel veel genuanceerder dan zij het doen overkomen. Hier een stukje van iemand die het veel beter uitlegd dan ik zou kunnen: http://ncse.com/creationism/analysis/hi ... al-science
Vraag: is er voldoende tijd verstreken om 10 kilometer te lopen? Wat we onder die aard moeten verstaan, weet ik niet precies. Wel dat er bepaalde 'oersoorten' zijn, in ieder geval volwassen dieren. Moeten we dit op onze taxonomische ladder zoeken bij familie? geslacht? In ieder geval vermeldt Genesis 'het gevogelte naar zijn aard, het wild gedierte naar zijn aard'. Enfin, dat kun je zelf nalezen in Genesis 1. Ik kan daar ook geen bindende uitspraak over doen. Ook zijn er sindsdien verschillende soorten/geslachten/families? uitgestorven.
Waarom zou er niet genoeg tijd zijn verstreken? Je beseft hoe groot het getal miljard is? Het getal is namelijk veel groter dan wat mensen denken dat het is. Een voorbeeld: Een mens leeft gemiddeld ongeveer 80 jaar (een nogal wilde gok). In die 80 jaar zitten ongeveer 29.220 dagen (schrikkeljaar niet meegerekend). In die 29.220 dagen zit ongeveer 701.280 uur, daarin zitten ongeveer 42.076.800 minuten en daarin weer ongeveer 2.524.608.000 seconden. Wat er dus op neerkomt dat een mens in zijn leven veel minder secondes heeft dan het universum jaren heeft. Dat is voor de meeste mensen (mezelf inclusief) niet intuitief en daarom denk ik dat de zwaarte van de getallen vaak niet juist worden ingeschat.
Ik ben gewend op moleculair niveau te denken/werken. Een chemische reactie treedt niet 'zomaar' op. Om bepaalde stoffen te maken, moet je kijken naar reactiviteit etc. Dat heeft weer te maken met energie etc. Punt is: een mutatie moet op de e.o.a. manier een fysische oorzaak hebben. Daarom is een mutatie eigenlijk helemaal niet random. De plaats lijkt voor ons wel random, maar is gewoon het gevolg van (vrije) energie. Omdat bij de ene mutatie bijv. de hoeveelheid energie (eten) dat het organisme kan verwerven beter of slechter is dan bij de andere mutatie, zal deze mutatie wel of niet overleven. Kwestie van energie. (Overigens: ik realiseer me dat ik bij het doorvoeren van deze stelling uitkom op een keihard determinisme. Wat ik daarvan vind, weet ik (nog?) niet.) Treedt er dus variatie op? Ja, door (externe) omstandigheden kunnen organismes zich verschillende kanten op ontwikkelen. Is dit random? Fysisch gezien absoluut niet, denk ik. Ontstaat er uit een organische oersoep RNA/DNA? Het is fysisch (thermodynamisch) niet verboden dat RNA en DNA bestaan, anders konden wij nu ook niet leven. Leven is overigens een situatie die thermodynamisch zeer ver uit evenwicht is. We staan niet voor niets constant warmte af aan de omgeving. Is het waarschijnlijk dat RNA/DNA 'zomaar' ontstaan? Als je het mij vraagt: Absoluut niet.
Het is overduidelijk dat je op het gebied van biochemie (veel) meer verstand hebt dan ik.

Roodverschuiving is gebaseerd op het kosmologisch principe, waarvan Popper zei dat het vanuit ons gebrek aan kennis een wet maakt. (https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmologi ... #Criticism, https://en.wikipedia.org/wiki/Redshift# ... derivation) Ook niet YEC-ische kosmologieën hebben hun problemen, met bijvoorbeeld donkere materie/energie die nog hypothetisch is. Dan vind ik een oplossing als deze man: https://en.wikipedia.org/wiki/John_Hartnett_(physicist) voorstelt, heel wat eleganter.
Interessant! Hier was ik niet mee bekend. Als ik John Hartnetts credentials zo zie is het zeer de moeite waard om aankomend weekend eens wat van zijn werk te lezen.