Waarom ben je dan hier? Dit is wel een discussieforum..._Sjors_ schreef:Heel goed, dat bevestigd wat mij betreft dat ik juist bezig ben. Geloof is geen zaak om over te discussiëren!
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Waarom ben je dan hier? Dit is wel een discussieforum..._Sjors_ schreef:Heel goed, dat bevestigd wat mij betreft dat ik juist bezig ben. Geloof is geen zaak om over te discussiëren!
Discussiëren en geloven gaan niet samen. Dat komt omdat geloof voornamelijk, zo niet louter alleen, op aannemen berust.
kinpruik schreef:Hier heb je gelijk in. Ik had misschien in mijn eerdere tegel niet het woord 'merkwaardig' maar de woorden 'onnodig confronterend en onbeschoft aanvallend' moeten gebruiken.
En ál die discussies van de afgelopen tweeduizend jaren christendom? Ik zou zeggen: het is toch volstrekt normaal wanneer wij met z'n allen bediscussiëren hoe wij de Bijbel moeten interpreteren? Het uitwisselen van ideeën met argumenten: daar draait het toch om?_Sjors_ schreef:Discussiëren en geloven gaan niet samen. Dat komt omdat geloof voornamelijk, zo niet louter alleen, op aannemen berust.
Ik kan duidelijk momenten en punten aanwijzen waarop ik mijn overtuigingen heb bijgeschaafd of veranderd. En mocht jij goede argumenten hebben voor de SV dan ben ik bereid om mijn standpunt in dezen te herzien. Tot nu toe ben ik eerder geneigd om mij achter Cicero te scharen want hij heeft sterkere argumenten opgeworpen en die succesvoller verdedigd dan jij._Sjors_ schreef:Overigens vind ik de discussie sowieso ver te zoeken, want in de meeste gevallen komt het mij over als debatteren, met een zeer sporadische knieval richting de tegenpartij.

_Sjors_ schreef:Overigens vind ik de discussie sowieso ver te zoeken, want in de meeste gevallen komt het mij over als debatteren, met een zeer sporadische knieval richting de tegenpartij.
Klopt, zoals Petrus het oor afhieuw van iemand die Jezus gevangen wou nemen
kinpruik schreef:Christus corrigeerde Petrus toch door het oor weer op het hoofd te bevestigen?
kinpruik schreef:Is het met al de vertalingen niet het belangrijkste dat de centrale boodschap van het Christendom overeind blijft? En is het in dat licht niet een beetje irrelevant van welke vertaling je gebruik maakt? De Bijbel moet volgens mij (correct me if I'm wrong) daarin een middel zijn, en niet het doel. Het doel is een persoonlijke relatie met Christus.
Een valse Bijbel, gebaseerd op valse grondteksten, staat een juiste persoonlijke relatie met Hem in de weg!
mohamed schreef:Ik houd niet van correcties, de SV heeft er goed aan gedaan de fouten in de bronteksten over te zetten. Zo wordt ergens in het NT ook een citaat van Zacharia toegeschreven aan Jesaja. Dat kan je als vertaler zo verbeteren, maar juist de oorspronkelijke weergave overzetten - als zit daar een fout in- getuigt van goed vertalen. Een vertaler moet zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijk tekst blijven.
Dus al die tientallen miljoenen christenen die andere Bijbelvertalingen gebruiken hebben niet een juiste persoonlijke relatie met Hem?_Sjors_ schreef:Een valse Bijbel, gebaseerd op valse grondteksten, staat een juiste persoonlijke relatie met Hem in de weg!
_Sjors_ schreef:Klopt, zoals Petrus het oor afhieuw van iemand die Jezus gevangen wou nemen, zo stond ik gisteren op het punt om iemand door het beeldscherm heen te trekken vanwege de Godslasterlijkheden die uit zijn vingers kwamen. Aangezien dit niet kan, verviel ik in het zeer expliciet verbaal vormgeven van deze woede. Een reactie waar ik spijt van heb.
Mortlach schreef:
Waarna Jezus dat oor direct weer aanzette en Petrus er een standje over gaf. Misschien moeten we je voortaan maar Petrusiet noemen in plaats van christen.
kinpruik schreef:Hmm, hier zou ik me in kunnen vinden als het zo was dat in een versie van de Bijbel het offer van Christus wordt ontkend, wat volgens mij de centrale gedachte is van het Christendom.
Ik vraag me ook af in hoeverre er een dialoog is tussen de verschillende partijen. Ik noem dan bijvoorbeeld de GBS, de professoren, enzovoorts. Ik weet van de hele situatie vrijwel niets af, dus vandaar dat ik het ook lastig vind om deze discussie op waarde te schatten.
Cicero schreef: Jawel. Wat ik in dit topic naar voren heb gebracht, is gesneden koek voor de kenners. Dus het spijt me, maar het is wetenschappelijk gezien een uitgemaakte zaak dat de Textus Receptus een tekst is die aan alle kanten rammelt.
Ik dacht dat ik dit juist heel diplomatiek verwoord had.Quasi schreef:En dat laatste is ook wel weer zo neergezet dat je waarschijnlijk nogal wat SV-mensen tegen je in het harnas jaagt. Het is de toon die de muziek maakt en die toon kom ik niet tegen in de linken die jij plaatst.
Ja ik geef toe, het is een scherpe opmerking. Niettemin wil ik zeker volhouden dat de manier van argumenteren in GBS-publicaties over dit onderwerp nauwelijks verschilt van de wijze waarop Sjors hier argumenteert.
Kun je dat uitleggen?Er bekruipt me hier eerlijk gezegd een bepaald onderbuikgevoel...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten