Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Katlheen » 18 dec 2015 13:10

Ik denk dat het wel steeds meer een issue gaat worden, vanwege de steeds ruimere openingstijden. Op zondag werken gaat wel steeds meer een onderdeel worden van een 24 uurs economie. uiteraard is de ene sector de andere niet. Maar detailhandel krijgt er wel steeds meer mee te maken. Je moet je denk ik dan wel de vraag stellen in hoeverre je in een bepaalde bedrijfstak wilt gaan werken. Ik heb zelf een aantal jaar in het toerisme gewerkt als Tour Manager. Ook een studie voor gedaan, dus toen wist ik al wat me stond te wachten. Ik ben er dus niet toevallig ingerold. Ik heb nooit voor een christelijke organisatie gewerkt, dus als ik een tour had van 28 dagen, dan werkte ik ook 28 dagen non-stop, 7 dagen per week. Ik vond en vind dat geen probleem. Ik ben er niet minder christen van geworden.
Maar dit zal voor een ander wel een issue kunnen zijn. Dan heb je de keus: een andere tak van sport gaan doen, of een christelijke organisatie zoeken om bij te gaan werken. Maakt de spoeling uiteraard wel dun.

Ik denk dat de casus van de homo stagiair toch iets anders is, daar ging het om seksuele geaardheid. Hier gaat het om het principe om niet op zondag te willen werken.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2015 16:04

Tante Pollewop schreef:Niet zo lang geleden vond er in het topic "Opmerkelijke Nieuwtjes" een discussie plaats over de afgewezen homoseksuele stagiair. In de vragenrubriek staat nu een vraag over solliciteren en werken op zondag. Goed onderbouwd antwoord, dit is hoe het gaat volgens het arbeidsrecht.

Ik vroeg me wel af of er niet gewoon geadviseerd moet worden dat je maar niet in dit vakgebied moet gaan solliciteren, omdat je weet dat het problemen gaat opleveren. Dit werd door sommigen op dit forum tenslotte ook over de stagiair gezegd. Of zeg ik nu iets geks?

Nee hoor. Maar ik zou niet willen stellen dat je dan maar niet gaan solliciteren.
Er zijn ook werkgevers met begrip nl.
Wat mij wel enigszins verbaast is dat deskundige zegt dat je niet alles in een eerste gesprek hoeft te zeggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2015 17:40

Chaya schreef:Nee hoor. Maar ik zou niet willen stellen dat je dan maar niet gaan solliciteren.
Er zijn ook werkgevers met begrip nl.
Wat mij wel enigszins verbaast is dat deskundige zegt dat je niet alles in een eerste gesprek hoeft te zeggen.

Dat lijkt me niet meer dan normaal, eigenlijk. Want waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan nodig is. Zo van Goedemorgen, welkom op dit sollicitatiegesprek.
- Goedemorgen, ik wil beginnen met meedelen dat ik overtuigd christen ben en dat niet onder stoelen of banken steek, ik dus niet om zondag werk, weiger met collega's om te gaan die ongelovig zijn of homo, ik heb een zwak gestel en ben regelmatig ziek en mijn man en ik zijn van plan zsm zwanger te worden. Wanneer kan ik beginnen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 19 dec 2015 10:28

Alhoewel ik me afvraag of je vandaag de dag wel een baan moet zoeken in de detailhandel als je niet op zondag wil werken vind ik het advies passend en goed. Ook dat mag wel eens gezegd worden. :)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 dec 2015 12:24

Yoshi schreef:Alhoewel ik me afvraag of je vandaag de dag wel een baan moet zoeken in de detailhandel als je niet op zondag wil werken vind ik het advies passend en goed. Ook dat mag wel eens gezegd worden. :)

Ja, dat vind ik ook, laat dat duidelijk zijn.

Het is wel interessant om te zien hoe e.e.a. zal ontwikkelen nu zondag werken steeds normaler begint te worden. Om een juridische term te gebruiken: hoe lang is volgens de verkeersopvattingen nog gebruikelijk dat detailhandel niet noodzakelijk werk betreft?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 dec 2015 22:54

Chaya schreef:Nu noemde je wel een extreem voorbeeld. Bij een kerk denk ik niet als eerste aan zo'n gebouw waar mensen bedrogen worden met zogenaamde genezingen.
Een kerk heeft een open administratie. Als er onterecht of teveel geld wordt uitgegeven aan vage of luxe zaken, kun je daar als lid bezwaar tegen aantekenen.
In onze kerk is een commissie aangesteld die onderhoud e.d. regelt.
Op een gemeentevergadering wordt wel eens voorgesteld, zullen we eerst de buitenboel verven of de dakgoten vervangen?
De afdracht aan de landelijke kassen (CGK) per lid dus, is als volgt samengesteld:
1. Theologische Universiteit € 7,45
2. Studie- en stimuleringsfonds € 1,00
3. Geestelijke verzorging varenden € 1,15
4. Kerkjeugd en onderwijs € 3,50
5. Pastoraat in de gezondheidszorg € 1,35
6. Onderlinge bijstand en advies € 4,00
7. Evangelisatie € 4,00
8. Kerk en Israël € 1,00
9. Buitenlandse zending € 8,00
10. Diaconaat

Ik neem aan dat alle andere kerkgenootschappen ook wel zoiets op hun site hebben vermeld.

Dat valt idd wel mee, maar daarbuiten heb je nog een vaste bijdrage.
Ook nogal wat, en sommige kerken willen dat je je tienden af moet dragen.

@rotterdam,
Het slaat eigenlijk nergens op wat je aanhaalt.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/233 ... de-zonden/

Citaat van de 'deskundige';
"De HC en de NGB zeggen, samengevat, dus het volgende: als er wel een uiterlijk waterbad is maar er is geen inwendige besprenging en afwassing, moeten we het geen doop noemen."
Huh? Dus een kind laten ze dopen en inwendig worden de zonden van hem/haar afgewassen? Heeft dat kind wel zondebesef en zo nee, kun je het dus geen doop noemen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 dec 2015 07:36

Anoniem_89 schreef:@rotterdam,
Het slaat eigenlijk nergens op wat je aanhaalt.

.

:shock: wat ? :shock:

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 06 jan 2016 09:41

Vraag

Ik heb een aantal vragen over de modaliteitenindeling in de PKN. De PKN kent vijf modaliteiten. Is er een manier om te achterhalen tot welke modaliteit een gemeente behoort? Of andersom: waar in de buurt een gemeente van een bepaalde modaliteit te vinden is? Zo zijn er bijvoorbeeld 460.000 confessionelen, maar op welke manier kan ik vinden waar een confessionele PKN-gemeente is? Wat is het verschil tussen het moderne midden (ofwel midden-orthodox) en de confessionelen?
Antwoord

Er is in mijn beleving maar één modaliteit: Ben ik van Christus!

PS. Ik sta als Gereformeerde Bonder in een confessionele gemeente, dus relativeer ik deze vraag op deze wijze en er zullen ook wel rechtsconfessionelen voorgaan in Bondsgemeenten enz.

Veel succes met uw zoektocht.

Met broederlijke groet,

tja... geef dan maar liever geen antwoord, of een link naar de pkn site

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 jan 2016 11:26

Heb het antwoord ook gelezen ja. Daar kan je heel veel mee! Volgens dit antwoord hoef je niet eens te zoeken naar een PKN gemeente. (kan ik alleen maar toejuichen). Ik denk dat de vraagsteller hier niet concreet verder mee is gekomen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2016 13:09

Wat verwachten jullie dan?
Dat hij zegt: naar collegae X, B en Z kunnen jullie gaan hoor, maar ik zou A, K en D maar zo veel als mogelijk vermijden.
De beste manier om een antwoord te bemachtigen is, een paar kerkdiensten bijwonen, je hoort het in de regel snel genoeg.
Het antwoord is nietszeggend, tegelijk veelzeggend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 06 jan 2016 15:13

Chaya schreef:Wat verwachten jullie dan?
Dat hij zegt: naar collegae X, B en Z kunnen jullie gaan hoor, maar ik zou A, K en D maar zo veel als mogelijk vermijden.

Eigenlijk wel ja.
.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 07 jan 2016 11:59

Ik ken de achtergrond que modaliteiten niet zo binnen de PKN, maar je zou toch bij een kerk een omschrijving kunnen meegeven? Stel dat de vraagsteller een "Bonders ligging" zoekt binnen de PKN, dan zou het handig zijn om daarop te kunnen filteren.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 jan 2016 14:41

DeDwaler schreef:Eigenlijk wel ja.

Dat doen predikanten niet. Net als artsen trouwens.
Katlheen schreef:k ken de achtergrond que modaliteiten niet zo binnen de PKN, maar je zou toch bij een kerk een omschrijving kunnen meegeven? Stel dat de vraagsteller een "Bonders ligging" zoekt binnen de PKN, dan zou het handig zijn om daarop te kunnen filteren.

Als je volstrekt "blank en onwetend" er in staat, is dat heel lastig.
Zelfs predikanten onderling in dezelfde richting, kunnen ook nog verschillen.
Het beste is gewoon rondvragen en zelf gaan luisteren.
En soms staat het ook op de website van een kerkelijke gemeente. Onder het kopje: wie zijn wij?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 jan 2016 15:44

Het beste is gewoon rondvragen en zelf gaan luisteren.
En soms staat het ook op de website van een kerkelijke gemeente. Onder het kopje: wie zijn wij?

Ik denk dat het inderdaad al zou schelen als het daar duidelijk staat. Kan je de lokale PKN gemeentes gewoon even af om te kijken welke aansluit bij jouw wensen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 15 jan 2016 12:58

Ds v.d. Sluis schrijft hier wel erg vergoeilijkend over de donkere kant van Luther.
Men leze slechts Luther's boekje "Over de Joden en hun leugens". Hier enkele (vertaalde) gedeelten eruit.
Om er maar eens wat uit te citeren:
Ik wil u mijn getrouwe raad geven. In de eerste plaats dienen hun scholen en synagogen in brand gestoken en wat niet branden wil met aarde overgooid en bedekt te worden, zodat geen mens in der eeuwigheid nog een steen of sintel er van te zien krijgt. Dit moet geschieden ter ere Gods en der christenheid, opdat God zal kunnen aanschouwen, dat wij christenen zijn en zulk openlijk liegen en vloeken en lasteren van Zijn Zoon en Zijn christenen bewust niet geduld en toegestaan hebben; want wat wij tot dusver uit onwetendheid geduld hebben, ik heb het zelf ook niet geweten, moge God ons vergeven. Nu wij het echter weten en dan voor onze ogen zo’n huis, waarin zij Christus en ons bedriegen, lasteren, vloeken, bespuwen en schenden (zoals hierboven gemeld), beschermen en onder onze hoede nemen, zou dat daarmee gelijk staan, alsof wij hetzelfde deden of nog veel erger. Mozes schrijft in Deut. 13:16 omtrent een stad, die afgoderij pleegt, dat die stad geheel met vuur verbrand en niets daarvan behouden mag worden en wanneer hij nu nog leefde, zou hij de eerste wezen, die de jodenscholen en huizen in brand zou steken............. Derhalve zijn ook vanwege Mozes, hun scholen, die zij evenzo onteren, als zij ons doen, evenmin te dulden en is het niet nodig, dat zij voor zulke afgoderij eigen en vrije Synagogen hebben.
In de tweede plaats moeten hun huizen evenzo worden vernietigd en afgebroken, want ook hierin bedrijven zij hetzelfde als in hun scholen. In de plaats daarvan zou men ze wellicht onder een dak of in een stal kunnen huisvesten, gelijk de zigeuners, opdat zij beseffen, dat zij in ons vaderland niet onze meesters zijn, waarop zij zich laten voorstaan, maar dat zij in de vreemde gevangen zijn zoals zij zelf zonder ophouden voor God over ons moord en brand schreeuwen en zich beklagen.
Ten derde moet men ze al hun Talmoed en gebeden en boeken, waarin zo’n afgoderij, bedrog, laster en gevloek verkondigd wordt, ontnemen.
Ten vierde verbiede men hun rabbijnen, op straffe des doods, om nog langer onderricht te geven. Zo’n bediening hebben zij met recht verbeurd, aangezien zij de arme joden met de spreuk van Mozes, naar Deut. 17:11-12, gevangen houden, daar hij gebiedt, dat zij hun leer gehoorzamen zullen op verbeurte van lijf en ziel. Mozes voegt hier duidelijk aan toe: “hetgeen zij naar het bevel der wet zullen leren”, Maar dit gaan die booswichten voorbij en gebruiken de gehoorzaamheid van het arme volk voor hun moedwil tegen de wet des Heeren en gieten hen zulke giften, vloeken en lasteringen in.............
Ten vijfde moet men de geleide aan de joden op de landwegen geheel en al opheffen, want zij hebben niets op het platteland te maken, omdat zij noch landheren, noch ambtenaren, noch handelaren of dergelijken zijn. Zij dienen thuis te blijven. Mij werd verteld, dat een rijke jood thans met een span van 12 paarden op het land rondrijdt. Hij wil een Kochab worden en bewoekert vorsten, landheren en land en volk, zodat ze er scheel van zien.

Wat fout is, is gewoon fout en wat antisemitisch is, is gewoon antisemitisch. Ook al komt dat van iemand die Maarten Luther heet.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Terug naar “RefoWeb”