theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 29 dec 2015 17:32

deze bijdrage heb ik ook gepost op het topic 'het niveau van Bruid'.

Op het topic ‘theologisch interpreteren versus gewoon lezen’ zal dit de 600ste bijdrage worden, met tot nu toe >24000 keer naar gekeken.
(best veel, lijkt mij)
Het is mijn bedoeling dat deze posting ook voldoet aan de Bijbelgetrouwheid; ‘wel verklaren, niet verdraaien’. Waar ik zelf van die regel afwijk, verdien ik dus kritiek. Bij dezen gevraagd!

Vergun mij een poging tot recapitulatie van het door mij gestelde inzake het niveau van Bruid van Christus, i.v.m. de bruiloft van het Lam zoals we lezen in Openbaring 19.
Dan erken ik dat wij als christenen wellicht ook (buiten de vervangingstheologie) mogelijk meer moeten worden gezien als Zijn lichaam, waarvan Hij het hoofd is, dan als Bruid. Doch waar beiden onderwerp zijn van de bruiloft, mag dat m.i. geen struikelblok zijn binnen deze discussie. Beiden zijn immers nauw aan Hem verbonden.

Erkennende de chronologie van de Openbaring, - (als de theologie daar moeite mee heeft, moet m.i. ‘het huiswerk’ over worden gedaan, niet dat van de Bijbelschrijver) – komt de bruiloft vóór de wederkomst van Christus met de Zijnen op aarde.
Die bruiloft is in de hemel, waar ook allen zijn waarvoor de Heere Jezus plaats heeft bereid in het huis des Vaders met de vele woningen, zoals Hij heeft beloofd in Joh. 14 en dus ook dientengevolge opgenomen heeft zoals Paulus nader uitwerkte in 1Kor.15 en 1 Tess.4.

Het lijkt ons binnen de Maranathabeweging logisch dat de belofte van Christus in Op.3:10 aan de gemeente van Filadelfia gedaan inzake bewaring voor de volgende Apocalyptische tijden, een opname vóór de grote verdrukking inhoudt. Maar ik zie zelf geen aanwijzing dat alle verdrukking binnen die laatste jaarweek van de profetie moet vallen. Ziet iemand van u dat op Bijbelse grond wel?

De huidige tijd aanziende, - lees maar alle door de mainstreammedia voor de linkse lieve vrede verzwegen actuele gebeurtenissen – weten we m.i. binnen een paar jaar zeker of de eerste ruiter op het witte paard uit Openb.6 reeds is losgelaten; overwinnende en om te overwinnen.
En ja, daar zullen bij het er op uit trekken van het tweede (rode) paard, grote slachtingen op worden gevolgd. Worden de voorbereidingen daarvoor niet juist nu getroffen? Of denken we dat de huidige ontwikkelingen nog gestopt kunnen worden? Wie durft te spreken?

Voor de opname van de gemeente is intense verwachting nodig en grote waakzaamheid (gedenk de 10 maagden). Wie niet eens in de opname gelooft – m.i. mag die boodschap binnen onze gereformeerde gezindte ook niet vanaf de kansels uitgedragen worden! Is dat zo ? – hoe kunnen we dan oplettend blijven?

En dan kom ik aan de m.i. grote ernst van deze tijd: wie de opname mist, mist nog niet de bruiloft als genodigde, maar komt wel slechts als ziel in de hemel aan, met het afgehakte hoofd op aarde wellicht op een staak gespietst achtergelaten. Ook reeds in Openb.6 (en hst.7) vermeld.
En wie van ons gelooft er dat de Heere Jezus met slechts zielen zal trouwen? Wetende dat wie wakende en Gelovig de opname mee zal maken, daarbij in de metamorfose een hemels verheerlijkt opstandingslichaam zal bekomen, net als de Heere Jezus Zelf.

En ja, houd ik dan mijzelf die spiegel voor met de vraag: is mijn betrokkenheid op en verbondenheid aan de Heere Jezus persoonlijk echt zo volkomen dat Hij mij ieder ogenblik weg kan rukken uit het aardse bestaan, naar die ontzaglijke ‘meeting in the air’ – het was maar aan één van de zeven gemeenten waaraan Hij dat beloofde hè?! Op.3) – dan overzie ik dat als wel keurig belijdend en gelovend kerkganger vooralsnog niet echt.
Dat houdt Bijbels gezien dan wel in, dat ik het kalifaat met vervolging tegemoet moet zien en bij die vermoorde schare die niet te tellen is gevonden zal worden, de opperste aansluiting gemist hebbend.

O ja, van Openb.20:4 leer ik dat ik dan op aarde weer levend zal worden (geen hemelse toekomst dus? Dat lees ik nergens hoor!!) en zelfs mee mag regeren in het Vrederijk, 1000 jaar lang. Maar als gewoon mens heb ik ook niet het verheerlijkte lichaam om aansluitend in het ruimtelijke nieuwe Jeruzalem te kunnen wonen zoals de engelen en de bruiden, toch?
Is m.i. ook niet zo gek, want wie na de opname hier op aarde achterblijft heeft weinig geloof meer nodig om de ernst van de situatie te erkennen.
Voor mij is de wonderlijke opname dus echt vooralsnog voor een zeer selecte groep volkomen geheiligden ....... Begrijp ik dat goed?

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 05 jan 2016 14:56

De twaalfde en dertiende eeuw, de tijd dat ons verhaal begint, zagen een wereld die niet ver verwijderd was van terugkeer naar het heidendom.
Zo lees ik in een oud vergeeld boekje wat hier bij geval op tafel ligt.
Neem ik deze gedachte mee naar onze tijd van versnelde secularisatie, met als ecologisch gevolg - (op een vergane cultuur vestigt zich spontaan een nieuwe in opvolging van successie) - overstroming door de islam en zelfs door politiek links sterk bevorderde zelfislamisering, - ('de islam behoort bij Europa' zei onze Europese voorvrouw Angela Merkel. En een grens (limiet) stellen zullen we ook niet, volgens haar) - nou dan zie ik de reeds ingegane toekomst er bepaald niet rooskleuriger uitzien. Zoals meer gezegd meen ik daarin een aanloop naar Openbaring 6 te herkennen.

Projecteer ik dat op de functie van dit topic, dan lees ik verderop in dat vergeelde boekje:
De kerk faalde als behoedster van de waarheid, maar het geschreven Woord van de goddelijke openbaring was onaangetast gebleven.

Zo ver wil ik hier niet gaan hoor, maar wel vind ik mijn gereformeerde kerk zwaar tekort schieten in behoedster van Gods Woord op het gebied van Bijbelse toekomst, met als gevolg dat de profetieën of gesloten blijven, of veel te veel worden 'vergeestelijkt'. En ja, dat is een voor mij zeer foute manier van 'theologisch interpreteren', waar we echt zo onderhand al lang vanaf zouden kunnen zijn als we wilden luisteren naar hen welke daar keurig Bijbels licht over laten schijnen.
(En inzake dat onaangetast blijven van de heilige Schrift, daar zorgt de Heere al duizenden jaren Zelf voor, toch?!)

Edoch eilaas, daarin vinden we weer dezelfde tegenstand als ik in het boekje lees na de uitvinding van de boekdrukkunst, lees maar mee:
Toen in het midden van de vijftiende eeuw de uitvinding van de boekdrukkunst de verbreiding van de Schrift in grote mate mogelijk maakte, bleek dat de machthebbers meedogenloze vijanden van de verbreiding ervan waren.
Wat was de oorzaak daarvan? De middeleeuwse kerk had haar eigen gezag in de plaats gesteld van het gezag van de Schrift.

Wie van ons is bereid dat met ons 'theologisch interpreteren' anders te doen, waar dat afwijkt van gewoon verklaren, gewoon lezen?
Waar moeten we aan denken als prof. Henk v.d. Belt voorstelt om het 'sola scriptura' uit onze belijdenis te verwijderen? ('er is zoveel meer')

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 jan 2016 16:21

ben db bd schreef:Waar moeten we aan denken als prof. Henk v.d. Belt voorstelt om het 'sola scriptura' uit onze belijdenis te verwijderen? ('er is zoveel meer')

korte vraag - kort antwoord - "gezond verstand".

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 06 jan 2016 00:09

korte vraag - kort antwoord - "gezond verstand".

vind u ook "gezond verstand" van een hoger gezag als Gods heilig onversneden Woord?
(dat naar zeggen van Luther 'eeuwig stand houdt' en 'geen duimbreed zal wijken')

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jan 2016 07:08

ben db bd schreef:vind u ook "gezond verstand" van een hoger gezag als Gods heilig onversneden Woord?
(dat naar zeggen van Luther 'eeuwig stand houdt' en 'geen duimbreed zal wijken')

Sola scriptura is een begrip, een dogma, niets meer en niets minder.
Door vast te houden aan dit begrip wordt de Bijbel (inderdaad Gods heilig Woord) in beton gegoten. Er wordt beeld van gemaakt en zoals ik u niet hoef te vertellen : "gij zult geen...................".

Het begrip sola scriptura is in de Bijbel niet terug te vinden en is dus een cirkelberedenering.
Het tegenovergestelde is wel terug te vinden, in 2 Tes. 2 vers 15 schrijft Paulus "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".

Toen onze vaderen de Canon vaststelden kon dat niet anders dan een beroep te doen op de traditie.

En wat heeft het ons gebracht beste vriend ? Duizenden verschillende protestante kerken die elkaar, te vuur en te zwaard, bestrijden.
Geen duimbreed willen ze wijken, allen interpreteren er lustig op los. Wellicht een beetje "platte vraag" maar wat baat u dan uw sola scriptura ?
Het resultaat staat haaks op de Schrift, verdeeldheid is een groot kwaad.

Voor ons als protestanten van de eenentwintigste eeuw betekent dit dat, juist wanneer de Schrift ons lief is en wij haar tot haar recht willen laten komen, we haar dienen te lezen, te interpreteren en toe te passen vanuit en in dialoog met de gemeenschap waarin het apostolisch geloof is bewaard, hetgeen overal, altijd en door allen geloofd is.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jan 2016 09:49

rotterdam schreef:Sola scriptura is een begrip, een dogma, niets meer en niets minder.
Door vast te houden aan dit begrip wordt de Bijbel (inderdaad Gods heilig Woord) in beton gegoten. Er wordt beeld van gemaakt en zoals ik u niet hoef te vertellen : "gij zult geen...................".

Het begrip sola scriptura is in de Bijbel niet terug te vinden en is dus een cirkelberedenering.
Het tegenovergestelde is wel terug te vinden, in 2 Tes. 2 vers 15 schrijft Paulus "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".

Toen onze vaderen de Canon vaststelden kon dat niet anders dan een beroep te doen op de traditie.

En wat heeft het ons gebracht beste vriend ? Duizenden verschillende protestante kerken die elkaar, te vuur en te zwaard, bestrijden.
Geen duimbreed willen ze wijken, allen interpreteren er lustig op los. Wellicht een beetje "platte vraag" maar wat baat u dan uw sola scriptura ?
Het resultaat staat haaks op de Schrift, verdeeldheid is een groot kwaad.

Voor ons als protestanten van de eenentwintigste eeuw betekent dit dat, juist wanneer de Schrift ons lief is en wij haar tot haar recht willen laten komen, we haar dienen te lezen, te interpreteren en toe te passen vanuit en in dialoog met de gemeenschap waarin het apostolisch geloof is bewaard, hetgeen overal, altijd en door allen geloofd is.
Tja, jij giet de traditie dan weer in het beton. God is gelukkig nooit opgehouden om tot ons te spreken, ook nu. Hij verandert namelijk nooit.
Grappig is trouwens wel dat de hoog-geroemde traditie wél geloofde in Jezus' komend koninkrijk hier op aarde.
Dus wat baat de traditie? De aanhangers ervan interpreteren er ook lustig op los, zo zijn ze ook gewoon een deel van de verdeeldheid.
Of je nu sola scriptura of sola traditie bent (of wat dan ook), naar mijn mening gaat het nooit tégen de bijbel in.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jan 2016 12:38

naamloos schreef:Tja, jij giet de traditie dan weer in het beton. God is gelukkig nooit opgehouden om tot ons te spreken, ook nu. Hij verandert namelijk nooit.
Grappig is trouwens wel dat de hoog-geroemde traditie wél geloofde in Jezus' komend koninkrijk hier op aarde.
Dus wat baat de traditie? De aanhangers ervan interpreteren er ook lustig op los, zo zijn ze ook gewoon een deel van de verdeeldheid.
Of je nu sola scriptura of sola traditie bent (of wat dan ook), naar mijn mening gaat het nooit tégen de bijbel in.

De term "traditie"refereert niet aan legenden of mythologische verslagen, het omvat ook geen tijdelijke gewoonten die mogelijk veranderen.
De apostolische traditie bestaat uit de leer die de apostelen mondeling doorgegeven hebben door hun prediking. Deze leringen overlappen grotendeels (misschien zelfs geheel) de inhoud van de Schrift, maar de wijze waarop ze doorgegeven zijn is verschillend.
Ze zijn doorgegeven door en toevertrouwd aan de Kerk. Volgens mij is het beter deze traditie na te volgen.

Je zegt " God is gelukkig nooit opgehouden om tot ons te spreken, ook nu".

Helemaal met je eens - Christus zegt ; "wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen".

Nee dit is niet waar, de kerken vinden elkaar in de hoofdzaak zoals beschreven in de apostolische geloofsbelijdenis(sen).

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jan 2016 13:32

rotterdam schreef:De term "traditie"refereert niet aan legenden of mythologische verslagen, het omvat ook geen tijdelijke gewoonten die mogelijk veranderen.
De apostolische traditie bestaat uit de leer die de apostelen mondeling doorgegeven hebben door hun prediking. Deze leringen overlappen grotendeels (misschien zelfs geheel) de inhoud van de Schrift, maar de wijze waarop ze doorgegeven zijn is verschillend.
Ze zijn doorgegeven door en toevertrouwd aan de Kerk. Volgens mij is het beter deze traditie na te volgen.
De apostelen en de vroege kerk leerden Jezus' komend koninkrijk hier op aarde. (waar een deel van dit topic over gaat) Toch ging de kerk dat na Augustinus anders interpreteren, en daarom zeg ik: Dus wat baat de traditie? De aanhangers ervan interpreteren er ook lustig op los.
rotterdam schreef:Nee dit is niet waar, de kerken vinden elkaar in de hoofdzaak zoals beschreven in de apostolische geloofsbelijdenis(sen).
Zekers! Echter bijzaken worden verschillend geïnterpreteerd, en niemand wil een duimbreed wijken. Ook zij niet die zeggen aanhangers te zijn van de schriftelijke en mondelinge leer van de apostelen. Daarom zijn ook zij gewoon een deel van de verdeeldheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 07 jan 2016 14:06

De apostelen en de vroege kerk leerden Jezus' komend koninkrijk hier op aarde. (waar een deel van dit topic over gaat) Toch ging de kerk dat na Augustinus anders interpreteren, en daarom zeg ik: Dus wat baat de traditie? De aanhangers ervan interpreteren er ook lustig op los.

ds. A. van Vuuren, (je mag nog steeds niet weten hoe zulke mannen helemaal heten :( ), voorbije zondag bij ons in de 'houten broek', vertelde dat onze klassieke eredienst een inrichtingsvorm heeft vergelijkbaar met de synagogedienst in de tijd van de Heere Jezus. (o.i.i.d.v.) Van mij mag daar gerust een stuk vertrouwde traditie in herkenbaar blijven. Doch als de Geest ons openbaart dat in de traditie grote, voor een scherp zicht fatale, fouten zijn gemaakt en die nog steeds (zeer arrogant van de theologie) in ere worden gehouden, dan moeten we daar m.i. geen genoegen meer mee nemen. En ja, dat dringt in het bijzonder voor de Bijbelse toekomst inmiddels zo hevig!, zo zien steeds meer christenen duidelijk in. We naderen immers met rasse schreden het eindpunt van deze aioon. Dat zien alleen zij niet in, welke Gods heilig Woord dienaangaande verkracht hebben, en dat weer traditioneel ja.

Dit topic is m.i. op de theologische faculteiten der universiteiten beslist niet bespreekbaar, niet 'wetenschappelijk' :^o genoeg, omdat het absoluut tot gezichtsverlies leidt voor de elite daar. Maar een forum als dit leent zich daar wel uitstekend voor. Hier gelden geen rangen en standen, hier mogen we anoniem blijven om schade voor onze persoon te voorkomen. (wat in mijn geval uiteraard totaal niet geldt). Hier gelden eerlijke en a.u.b. wel Bijbelgetrouwe argumenten.

En op het punt van profetieën vind ik als voorbeeld, zoals vaker gezegd dat eerste vers van Openbaring 21 zo'n heerlijke openbaring:
"En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbij gegaan. En de zee was niet meer."
Onze jonge dominee zei pas nog dat we hier niet aan een andere aarde moeten denken dan de onze, maar aan een vernieuwde aarde. (zo in Utrecht moeten leren?) Als de grondtekst heenleidt naar zo'n uitleg, wil ik dat wel accepteren. Maar als dat niet zo is, verwacht ik geheid meer 'theologische interpretatie'. En dan weten we samen dat de gereformeerde uitleg van de laatste zin in dat vers zeer verkrachtend is.

En omdat ik steeds meer, naarmate ik ouder word, gevoel dat ik persoonlijk er wellicht op moet rekenen niet het niveau van Bruid te halen op aarde, (óverlopend van liefde voor mijn Heiland en zo), mis ik straks mogelijk dus de Bijbelse opname van de Gemeente, samen met ontelbare anderen, ook waarschijnlijk binnen mijn kerk. Voel ik mij dan geen verloste christen? Ja hoor, het ontbreekt mij niet aan zekerheid des geloofs, maar aan het lezen van Gods heilig Woord anders dan wat Hij liet opschrijven! En niemand hier op dit topic overtuigde mij nog dat dit soms nodig is, (alleen kom ik voorbeelden tegen dat je op dat verdraaien van de Bijbel wel kunt promoveren als je daar wat meer werk van maakt en de prof mee hebt).

Dat is ook zo bij: "En de zee was niet meer". Dat komt dan weer omdat de zee ook in veel beeldspraak wordt gebruikt. Maar beeldspraak verklaart zichzelf, wat bij de zee welke er op de nieuwe aarde niet meer is , natuurlijk totaal niet nodig is.
Kijk, wij verwachten, om maar een actueel voorbeeld te noemen, geen zeemeermin als antichrist. Zie Openb.13. (voor de Mahdi, 12e imam, zijn mijns inziens wel veel argumenten te noemen hoor!)
En als vers 1 van Op.21 tot uitdrukking zou moeten brengen dat er geen boze chaosmachten meer op de nieuwe aarde zijn, zoals de gereformeerde kanttekeningen mij willen leren, dan zou dat natuurlijk een volkomen overbodige opmerking zijn aangaande de paradijselijke nieuwe aarde.
Doch er is natuurlijk véél meer: Die belofte verzekert ons dat de grote Schepper zó genadig is dat Hij het paradijselijke oppervlak van de nieuwe aarde drie maal zo groot maken zal en er dus drie maal zoveel gezaligden zullen kunnen wonen, eeuwig en heerlijk!! Dat is wél Evangelie!!

En ja, ik mag niet beweren dat ik gelijk heb, maar zoals eerder gezegd, zij die uit de grote verdrukking komen, (en wie durft er te beweren dat die niet rondom Gods heilig land duidelijk zichtbaar is begonnen en ook richting ons spoelt?!), die straks ontelbaren dus, krijgen in mijn Bijbel wel een aardse bestemming. Dat is toch met hun lichaam geen hemelse in het Nieuwe Jeruzalem? Alleen hun zielen worden tijdelijk in de hemel ontvangen. En hun bewogenheid is ook bepaald niet losgemaakt van het aardse bestaan, getuigende hun roepen tot de Allerhoogste, toch? (Op.6)

Heeft u een globe?, ik wel. Op die 5000 000 km2 Nieuw Jeruzalem na, (>10miljard km3) alles een heerlijk paradijselijk land met een heerlijk klimaat en prachtige dieren, welke elkaar niet meer opeten (zie Jes.65, hoewel dat m.i. merendeels op het Vrederijk betrekking heeft, anders klopt er e.e.a. van de vertaling niet). Hele volken, naties zegt de HSV, welke zalig worden en in het licht van de Allerhoogste Majesteit Zelf op aarde wandelen.
Reken er op dat hun namen in het boek der levenden stonden hoor !! Slechts wiens en wier namen daar niet in stonden, werden geworpen in de poel des vuurs, welke van stinkend zwavel eeuwig brandt.

Wie van de theologen hier op Refoweb preekt daar wel eens over, gewoon lezend wat de Heere op liet schrijven?

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 07 jan 2016 15:10

"Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".

m.i. zijn de woorden van Paulus welke voor ons ook van belang zijn, door bewaking van de Allerhoogste in onze Bijbel terecht gekomen en hebben dus Bijbels gezag en houden dat ook als onze tijd verloedert.
Om wat de 'wetenschappelijke' theologie voortbracht in afwijking daarvan, tot een zelfde gezagshoogte te verheffen, is m.i. in deze tijd waarin de gemiddelde kerkganger redelijk hoog opgeleid is, een bom onder de christelijke kerken, ... met boeken en puinhopen vol voorbeelden!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jan 2016 16:45

ben db bd schreef:m.i. zijn de woorden van Paulus welke voor ons ook van belang zijn, door bewaking van de Allerhoogste in onze Bijbel terecht gekomen.

theologisch interpreteren of gewoon lezen ?

In Johannes 21:25 bijvoorbeeld ;
En er zijn nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft, welke, zo zij elk bijzonder geschreven wierden, ik acht, dat ook de de wereld zelve de geschrevene boeken niet zou bevatten.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 07 jan 2016 17:47

En er zijn nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft, welke, zo zij elk bijzonder geschreven wierden, ik acht, dat ook de de wereld zelve de geschrevene boeken niet zou bevatten.

herkenbare beeldspraak (is de Bijbel 'vol' mee)
anders zouden wij er ook niet meer bij kunnen, toch?
Volgende voorbeeld a.u.b. .....?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jan 2016 06:50

ben db bd schreef:Volgende voorbeeld a.u.b. .....?

http://www.evangelisch-college.nl/files/get/1043.pdf
Vanaf pagina 2 een bijdrage van Nathan Witkamp van de evangelische theologische academie over schrift en traditie.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 08 jan 2016 13:30

@ mijnheer rotterdam,
heb dank voor het aanslepen van de link naar evangelisch college.
Maar naar dit topic toe maakt u m.i. daarmee een fout. Want het is niet de bedoeling om hier uitgebreide discussie aan te gaan over traditie en hoe de theologie daar nu mee om gaat, maar ik vraag hier om voorbeelden van nuttigheid waar 'theologische interpretatie' gewoon lezen verdringt en vervangt. Het zo vaak gehoorde: 'nee, dat moet je toch even anders zien'.

Ook de samenstelling van de canon bedoelt voor mij evenals de gehele wording van onze Bijbel bij werk dat onder Gods Eigen verantwoording moet zijn geschied en daarmee buiten kritiek behoort te blijven van wie slechts dienstbaar aan het Woord wil zijn.
Het gaat hier om een m.i. ongepaste 'vrijmoedigheid' om de Allerhoogste de durven corrigeren, m.i. mateloos arrogant uiteraard. En dat er dus van uitgaande dat de grondtekst van Gods heilig en onversneden Woord hier als door Hem Zelf bewaakt gehouden mag worden.
Wellicht vaker heb ik gerefereerd aan prof. Eta Linneman, professor Schriftkritiek in Duitsland, welke na haar bekering tot het zaligmakende Geloof in Gods Evangelie, ook hard leerde lachen om haar eigen leerstoel en daarmee voor de faculteit dus ook onbruikbaar was geworden: razend leerzaam !!
Edoch, die onzinnige leerstoelen bestaan nog steeds op de universiteiten hè?! Die roepen we hier eigenlijk ter verantwoording, toch?

En mocht er wat in uw aangesleepte link staan wat hier op z'n plaats is (daar zag ik niets van) citeer dat dan gerust hoor.

Recapitulerende wat er tot nog toe op dit topic is neergeschreven, zie ik nog nergens die noodzaak van anders lezen dan wat er staat aangetoond. U wel?
Wel hebben we van Gods Woord afwijkende geloofsrichtingen gepresenteerd zien worden, waar ik op punten ook mijn eigen gereformeerde denominatie in moet erkennen. Daarom blijft die vraag naar voorbeelden van noodzaak open staan ...........................

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jan 2016 14:44

ben db bd schreef:@ mijnheer rotterdam,
heb dank voor het aanslepen van de link naar evangelisch college.

graag gedaan

Maar naar dit topic toe maakt u m.i. daarmee een fout.

het is uw topic, ik zal het nooit meer doen :D

En mocht er wat in uw aangesleepte link staan wat hier op z'n plaats is (daar zag ik niets van) citeer dat dan gerust hoor.

Recapitulerende wat er tot nog toe op dit topic is neergeschreven, zie ik nog nergens die noodzaak van anders lezen dan wat er staat aangetoond. U wel?
Wel hebben we van Gods Woord afwijkende geloofsrichtingen gepresenteerd zien worden, waar ik op punten ook mijn eigen gereformeerde denominatie in moet erkennen. Daarom blijft die vraag naar voorbeelden van noodzaak open staan ...........................

Terug naar “[Religie] - Algemeen”