deze bijdrage heb ik ook gepost op het topic 'het niveau van Bruid'.
Op het topic ‘theologisch interpreteren versus gewoon lezen’ zal dit de 600ste bijdrage worden, met tot nu toe >24000 keer naar gekeken.
(best veel, lijkt mij)
Het is mijn bedoeling dat deze posting ook voldoet aan de Bijbelgetrouwheid; ‘wel verklaren, niet verdraaien’. Waar ik zelf van die regel afwijk, verdien ik dus kritiek. Bij dezen gevraagd!
Vergun mij een poging tot recapitulatie van het door mij gestelde inzake het niveau van Bruid van Christus, i.v.m. de bruiloft van het Lam zoals we lezen in Openbaring 19.
Dan erken ik dat wij als christenen wellicht ook (buiten de vervangingstheologie) mogelijk meer moeten worden gezien als Zijn lichaam, waarvan Hij het hoofd is, dan als Bruid. Doch waar beiden onderwerp zijn van de bruiloft, mag dat m.i. geen struikelblok zijn binnen deze discussie. Beiden zijn immers nauw aan Hem verbonden.
Erkennende de chronologie van de Openbaring, - (als de theologie daar moeite mee heeft, moet m.i. ‘het huiswerk’ over worden gedaan, niet dat van de Bijbelschrijver) – komt de bruiloft vóór de wederkomst van Christus met de Zijnen op aarde.
Die bruiloft is in de hemel, waar ook allen zijn waarvoor de Heere Jezus plaats heeft bereid in het huis des Vaders met de vele woningen, zoals Hij heeft beloofd in Joh. 14 en dus ook dientengevolge opgenomen heeft zoals Paulus nader uitwerkte in 1Kor.15 en 1 Tess.4.
Het lijkt ons binnen de Maranathabeweging logisch dat de belofte van Christus in Op.3:10 aan de gemeente van Filadelfia gedaan inzake bewaring voor de volgende Apocalyptische tijden, een opname vóór de grote verdrukking inhoudt. Maar ik zie zelf geen aanwijzing dat alle verdrukking binnen die laatste jaarweek van de profetie moet vallen. Ziet iemand van u dat op Bijbelse grond wel?
De huidige tijd aanziende, - lees maar alle door de mainstreammedia voor de linkse lieve vrede verzwegen actuele gebeurtenissen – weten we m.i. binnen een paar jaar zeker of de eerste ruiter op het witte paard uit Openb.6 reeds is losgelaten; overwinnende en om te overwinnen.
En ja, daar zullen bij het er op uit trekken van het tweede (rode) paard, grote slachtingen op worden gevolgd. Worden de voorbereidingen daarvoor niet juist nu getroffen? Of denken we dat de huidige ontwikkelingen nog gestopt kunnen worden? Wie durft te spreken?
Voor de opname van de gemeente is intense verwachting nodig en grote waakzaamheid (gedenk de 10 maagden). Wie niet eens in de opname gelooft – m.i. mag die boodschap binnen onze gereformeerde gezindte ook niet vanaf de kansels uitgedragen worden! Is dat zo ? – hoe kunnen we dan oplettend blijven?
En dan kom ik aan de m.i. grote ernst van deze tijd: wie de opname mist, mist nog niet de bruiloft als genodigde, maar komt wel slechts als ziel in de hemel aan, met het afgehakte hoofd op aarde wellicht op een staak gespietst achtergelaten. Ook reeds in Openb.6 (en hst.7) vermeld.
En wie van ons gelooft er dat de Heere Jezus met slechts zielen zal trouwen? Wetende dat wie wakende en Gelovig de opname mee zal maken, daarbij in de metamorfose een hemels verheerlijkt opstandingslichaam zal bekomen, net als de Heere Jezus Zelf.
En ja, houd ik dan mijzelf die spiegel voor met de vraag: is mijn betrokkenheid op en verbondenheid aan de Heere Jezus persoonlijk echt zo volkomen dat Hij mij ieder ogenblik weg kan rukken uit het aardse bestaan, naar die ontzaglijke ‘meeting in the air’ – het was maar aan één van de zeven gemeenten waaraan Hij dat beloofde hè?! Op.3) – dan overzie ik dat als wel keurig belijdend en gelovend kerkganger vooralsnog niet echt.
Dat houdt Bijbels gezien dan wel in, dat ik het kalifaat met vervolging tegemoet moet zien en bij die vermoorde schare die niet te tellen is gevonden zal worden, de opperste aansluiting gemist hebbend.
O ja, van Openb.20:4 leer ik dat ik dan op aarde weer levend zal worden (geen hemelse toekomst dus? Dat lees ik nergens hoor!!) en zelfs mee mag regeren in het Vrederijk, 1000 jaar lang. Maar als gewoon mens heb ik ook niet het verheerlijkte lichaam om aansluitend in het ruimtelijke nieuwe Jeruzalem te kunnen wonen zoals de engelen en de bruiden, toch?
Is m.i. ook niet zo gek, want wie na de opname hier op aarde achterblijft heeft weinig geloof meer nodig om de ernst van de situatie te erkennen.
Voor mij is de wonderlijke opname dus echt vooralsnog voor een zeer selecte groep volkomen geheiligden ....... Begrijp ik dat goed?

genoeg, omdat het absoluut tot gezichtsverlies leidt voor de elite daar. Maar een forum als dit leent zich daar wel uitstekend voor. Hier gelden geen rangen en standen, hier mogen we anoniem blijven om schade voor onze persoon te voorkomen. (wat in mijn geval uiteraard totaal niet geldt). Hier gelden eerlijke en a.u.b. wel Bijbelgetrouwe argumenten.