Mortlach schreef:Tja, over wonderen hebben we het inderdaad al gehad. De houding is meestal niet consistent (wonderen in andere religies worden afgewezen), of de wonderen maken onderdeel uit van verhalen die ik alleen als mythe kan lezen (doorgang van de rode zee, bijvoorbeeld). Het is over het algemeen best vermakelijk om de natuurlijke verklaringen te lezen voor dat soort wonderen. Ik zou Ex. 16 even moeten herlezen om te zien waar je het daar over hebt.
Er zijn heel vaak natuurlijke verklaringen, en er zitten vaak natuurlijke processen achter. Dan blijft wat ik stelde: dat deze juist op die bepaalde momenten plaatsvonden, dat is dan het wonder, m.a.w. Gods leiding.
Mortlach schreef:Ja, maar zelfs met die reparatiemechanismen is er nog steeds genoeg variabiliteit om eindeloze variatie te genereren. de mechanismen voorkomen dat DNA vervalt naar nutteloze sliertjes biologisch slijm. Ik ben het dus niet eens met de stelling dat die de variatie beperkt. Ik zou verder ook nog even moeten kijken of die mechanismen actief zijn tijdens de meiose als de geslachtscellen worden aangemaakt.
Ok. Ik gaf slechts aan dat deze reparatiemechanismen wel degelijk variatie beperkt, maar anderzijds leven überhaupt in stand houdt.
Dat kan ik me voorstellen. Ik ben niet behept met het idee dat we een ziel moeten hebben. En zelfreferende systemen zoals hersenen zijn ongelooflijk ingewikkeld en emergent tot zaken in staat die je niet zou verwachten.
Allicht zijn de hersenen ingewikkelder dan ik kan bedenken. Maar een ziel valt per definitie buiten materie in ruimte en tijd, anders verval ik opnieuw
in materialisme;)
Mortlach schreef:Hawking? Buitenaards leven? Heb je daar een bron van? Het zou kunnen, hoor, maar voor zover ik weet hield die man zich voornamelijk bezig met zwarte gaten en kosmologie, niet met buitenaards leven.
http://nos.nl/artikel/2048029-ultieme-z ... leven.html
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... even.dhtml
Mortlach schreef:En verder zijn er altijd mensen met hypothesen. Is de multiversumtheorie echt een theorie of een hypothese? Want voor een theorie zijn voor zover ik weet waarnemingen nodig.
Strikt genomen een hypothese. Maar wel metafysisch als je het mij vraagt.
Mortlach schreef:Ik schreef al eerder iets over de genetische 'klok' van mitochondriaal DNA. Naar DNA wijzen en verwachten dat je kunt zeggen welk basepaar precies wanneer zal veranderen, zo werkt het helaas niet.
Ok. Dacht in de snelheid dat je op zoiets doelde;)
Mortlach schreef:Hoewel, in het langlopende e-coli experiment van Lenski blijken cruciale mutaties gewoon herhaalbaar. Men heeft culturen van e-coli op bepaalde generaties ingevroren en het blijkt dat als je die ontdooit en onder dezelfde omstandigheden weer opkweekt, dezelfde mutaties op ongeveer dezelfde generatietijden optreden (binnen een paar duizend generaties). Daar is je herhaalbaarheid.
Daaruit blijkt dat, onder bepaalde externe omstandigheden, de 'gevoelige' genen muteren en dat het geen willekeurig proces is. Lijkt me. Maar eigenlijk ga ik m'n boekje te buiten, want ik heb me niet serieus verdiept in dit experiment.
bassie76 schreef:Dankzij de genetica hebben we kennis genomen van de aan- afwezigheid, genomische locatie en geaccumuleerde mutaties in o.a. endogene retrovirussen (ERV) en (retro)pseudogenen. Dit zijn stukken DNA die ooit geen deel uitmaakten van het genoom en dus bij uitstek geschikt zijn om onderzoek te doen naar gemeenschappelijke afstamming. Onderzoek (bijvoorbeeld naar de NANOG-pseudogenen) dat wel degelijk herhaalbaar en falsifieerbaar is.
Die genetische onderzoeken zullen inderdaad herhaalbaar en falsifieerbaar zijn. Op het moment dat je dan zegt: x en y hebben Nanog-pseudogenen, dus een gemeenschappelijke voorouder (ik noem maar iets), doe je echter een uitspraak waarover je niets gemeten hebt. Heel verleidelijk natuurlijk, omdat het precies in het evolutie-plaatje past. Maar we waren er simpelweg niet bij, dus mogen we dit niet wetenschappelijk als waar stellen. (voor zover we überhaupt eind-resultaten in de wetenschap hebben, maar dat terzijde)
bassie76 schreef:Dat zijn externe fysische factoren en geen interne biologische. Ik wil graag weten welk mechanisme op genniveau werkzaam is dat er voor zorgt dat micro- nooit overgaat in macro-evolutie. Wat zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat een vin nooit een hand wordt.
Zoals ik al aangaf: foutje, sorry. Er is simpelweg geen biologische factor die macro-evolutie niet toestaat en micro-evolutie wel. Dat is gewoon een onderscheid dat wij mensen gemaakt hebben om kleine dan wel grote verschillen te onderscheiden. De belangrijkste factor die macro-evolutie tegenhoudt, is tijd. Dat een vin geen hand wordt, is geregeld in stamcellen toch?
Mortlach schreef:Ook de evolutietheorie 'werkt'. (...) Dit is een serieuze vraag. Hoe bestaat het dat aan de hand van een theorie die het fundamenteel aan alle kanten volledig fout heeft, er een voorspelling wordt gedaan van een bepaald fossiel op een bepaalde plek, en dat ding dan ook gewoon wordt gevonden.
Einer der ältesten fossil erhaltenen Lobopoden, Collinsium ciliosum, ist ausgesprochen komplex gebaut. Die Fossilüberlieferung zeigt bei dieser Gruppe keine Abfolge von „einfacher“ zu „komplexer“. Das stellt die evolutionstheoretisch zu erwartende Abfolge auf den Kopf.http://www.genesisnet.info/schoepfung_e ... xitaet.php
Er zijn ook fossielen die niet zo netjes passen in het plaatje.
Mortlach schreef:Dus omdat de wetenschap niet ALLES heeft bereikt, mag ik niet zeggen dat ze ontzettend succesvol is? De miljarden mensen wiens leven mogelijk is gemaakt door schoon water en genoeg voedsel, ziekten die zijn uitgeroeid, communicatie op werelwijde schaal - zelfs de maan heeft tegenwoordig wifi!
Tja, dat gaat allemaal ook prima zonder de ET als je mij vraagt. Genetica komt wel van pas.