Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
_Sjors_ schreef:Besten,
Allemaal hartelijk bedankt voor uw input. Het heeft zekers bijgedragen tot een in mijn ogen bevredigend resultaat. Waarvan de belangrijkste les volgens mij is dat men gelooft AL de Schriften, of men gelooft NIETS - het is één van de twee. Een tussenweg is ondenkbaar voor God. Zulks principe van radicaliteit is ook te vinden in Zijn woorden aan Laodicéa:
‘Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen’ (Op 3:16).
Maar dàt is nu precies de toestand die ik in deze tijd waarneem: men gelooft slechts datgene van de Bijbel wat in elks kraam/straatje past, en verder is er kritiek en nog eens kritiek op Gods Woord. Zelfverzekerde (onzekerheid bedekkende) zogenaamde theologen lachen met Genesis, met schepping, zondeval en vloed. Men degradeert wat Mozes heeft opgeschreven tot ‘mythen’.
Mijn hoop en vurig verlangen is dat wij toch AL de Schriften in eer herstellen! AL de Schriften getuigen van Jezus, vanaf Genesis door tot Openbaring!
Alles of niets! Credo mijn bestaan.
Hartelijke groeten,
Sjors.
_Sjors_ schreef:Dat waag jij dan terecht te betwijfelen.
Ik ben geen verkondiger nog aanhanger van biblicisme. Johannes de Heer heeft indertijd van het lezen van de Bijbel gezegd: “Lees wat er staat, neem wat er staat dan heb je wat er staat”. Hij keerde zich daarmee tegen de vrijzinnigen die een letterlijke uitleg van de Bijbel afwezen. Als vuistregel sta ik hier helemaal achter, echter valt deze regel niet op elk gedeelte van de bijbel toe te passen.
Als ik Mattheus 5:30 letterlijk moet nemen, dan hou ik geen ledematen meer over, om maar een voorbeeld te noemen. En reken er maar op dat ik me vaak heb bezondigd op de manier zoals hier wordt omschreven. Mocht je echter dit wel letterlijk willen nemen, dan kom je vervolgens in conflict met een ander Bijbelgedeelte waarin uitdrukkelijk wordt verboden om jezelf te verminken.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die Genesis naar het rijk der fabelen verwijzen, of het boek Jona niet letterlijk nemen. Dan heb je m.i. een probleem, want dan verval je in Bijbelkritiek. Zodoende heb je niet te maken met een verschil in uitleg, maar met een verschil in bijbelopvatting. Daar wordt het behoorlijk vrijzinnig van.
Ik denk dat het verstandig is om onderscheid te maken tussen niet geloven dat iets werkelijk gebeurd is en het niet letterlijk nemen van een bepaalde uitspraak omdat uit de Schrift blijkt dat die uitspraak niet letterlijk bedoeld is. Contexten in de gaten houden dus!
Overigens staat het voor mij buiten kijf dat elk woord in de Bijbel door God zelf geschreven is en wel op de volgende wijze:
2 Timótheüs 3:16
“Heel de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is”
_Sjors_ schreef:Nee, dat bepaald de Heilige Geest...
Bartje schreef:kleine correctie de maan geeft geen licht zij weerkaatst het licht zoals een spiegel bijv. anders zou je nooit een maansverduistering kunnen krijgen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten