Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 04 dec 2015 06:19

ereunao schreef:
Yoshi ; Ook kinderen worden in erfzonde geboren. Ook zij hebben de nieuwe geboorte in het doopsel nodig.

Kom nou, we zijn toch niet Rooms ? Alsof we door het uiterlijke ritueel i.p.v. door de Geest Gods wedergeboren worden! ereunao.

Hehe, heb je iemand zonder dat "verbondsverhaal" ....................weer niet goed. :D

ereunao

Berichtdoor ereunao » 04 dec 2015 09:57

Lol. We niet, ik wel. Rooms-katholiek om precies te zijn. Rooms is een scheldwoord. En sacramenten zijn echt niet enkel uiterlijke rituelen, althans niet in mijn geloof en mijn geloofsbeleving. God zij dank niet.

Ik vraag excuus; ik wil niemand kwetsen. Maar dit is een Refoforum en wat mij betreft ben je hier hartelijk welkom, maar je zult begrijpen dat wij hier niet op basus van de sacramentsleer van de RKK debateren. ereunao

ereunao

Berichtdoor ereunao » 04 dec 2015 10:01

Lol. We niet, ik wel. Rooms-katholiek om precies te zijn. Rooms is een scheldwoord. En sacramenten zijn echt niet enkel uiterlijke rituelen, althans niet in mijn geloof en mijn geloofsbeleving. God zij dank niet.

Ik vraag excuus; ik wil niemand kwetsen. Maar dit is een Refoforum en wat mij betreft ben je hier hartelijk welkom, maar je zult begrijpen dat wij hier niet op basis van de sacramentsleer van de RKK debateren. ereunao

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 dec 2015 10:42

De RKK.. Tja.. Verder geen woorden voor.
Waren zij het niet die mensen uit Afrika niet erkenden ofzo tot een aantal jaar terug?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 dec 2015 12:50

Anoniem_89 schreef:De RKK.. Tja.. Verder geen woorden voor.
Waren zij het niet die mensen uit Afrika niet erkenden ofzo tot een aantal jaar terug?

Toen jouw voorouders nog in een grot zaten, bier dronken uit schedels, proosten op Wodan en het Walhalla was er al
een grote christelijk kerk in Afrika.
Trouwens de meeste Nederlandse slavenhandelaren waren protestanten.
Ook het apartheidsregime was protestant. Een R.K. mocht zelfs niet emigreren naar Zuid Afrika. :mrgreen:
Dus ? Pot en ketel ?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 dec 2015 13:00

Mijn vader is van niet-Westerse afkomst :mrgreen:
Mijn moeder is wél Nederlandse :lol:

Dus reken mij nergens op af..

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2015 16:17

Anoniem_89 schreef:De RKK.. Tja.. Verder geen woorden voor.

Dat kan.

Oww, toch nog wel woorden voor. En nog wel een trap na ook.
Het spijt me zeer dat ik het deze keer niet voor je uitzoek. Regelmatig heb je namelijk nogal aantoonbare onzin over de RKK verteld. En na uitzoeken en reactie geven bleef het dan of stil of je praatte er overheen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2015 16:21

ereunao schreef:Ik vraag excuus; ik wil niemand kwetsen.

Fijn om te horen en natuurlijk geaccepteerd.
Maar dit is een Refoforum en wat mij betreft ben je hier hartelijk welkom, maar je zult begrijpen dat wij hier niet op basis van de sacramentsleer van de RKK debateren. ereunao

Ik vraag ook niet of het de basis kan zijn. Er wordt een vraag gesteld waaruit ik vanuit mijn geloofsbeleving op antwoord. Dat andere mensen het anders zien is prima. Wel bijzonder is dat ik het argument; dit is reforforum en dus wordt er niet gedebatteerd over je geloofsbeleving enkel tegenkom als katholieken wat zeggen. Dit terwijl het op vele, vele vlakken het reformatorische christendom veel dichter bij het katholicisme staat dan dat ze bij het evangelicale christendom staat. Die laatste voert hier al jaren de boventoon en bestrijd het gereformeerde christendom vaak openlijk, maar daar schijnt dan geen 'probleem' mee te zijn.
Ik vind dat merkwaardig.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 04 dec 2015 17:39

Waren zij het niet die mensen uit Afrika niet erkenden of zo tot een aantal jaar terug?

Dit begrijp ik niet goed; de RKK heeft toch al eeuwenlang haar missionarissen in Afrika ?

ereunao

Berichtdoor ereunao » 04 dec 2015 17:44

Ik vraag ook niet of het de basis kan zijn. Er wordt een vraag gesteld waaruit ik vanuit mijn geloofsbeleving op antwoord. Dat andere mensen het anders zien is prima. Wel bijzonder is dat ik het argument; dit is reforforum en dus wordt er niet gedebatteerd over je geloofsbeleving enkel tegenkom als katholieken wat zeggen. Dit terwijl het op vele, vele vlakken het reformatorische christendom veel dichter bij het katholicisme staat dan dat ze bij het evangelicale christendom staat. Die laatste voert hier al jaren de boventoon en bestrijd het gereformeerde christendom vaak openlijk, maar daar schijnt dan geen 'probleem' mee te zijn.
Ik vind dat merkwaardig.

Hier heb jij idd. een punt; daar verbaas ik mij ook wel eens over, maar het gaat hier niet over jouw geloofsbeleving, maar om het bijbels gehalte van de R.K.sacramentsopvatting. ereunao

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2015 18:34

Niet echt. Het gaat om interpretatie van de bijbel en christelijke geschiedenis waarin de bijbel ontstaan is.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 04 dec 2015 19:44

Niet echt. Het gaat om interpretatie van de bijbel en christelijke geschiedenis waarin de bijbel ontstaan is.

Over de definitie kun je natuurlijk eindeloos blijven twisten; het gaat er mij echter om dat je in de RK. opvatting door de doop een christen wordt terwijl de bijbel leert dat het doopwater geen magische werking heeft en er minstens zoveel gedoopte heidenen als ware christenen zijn! ereunao

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 dec 2015 20:25

Yoshi schreef:Niet echt. Het gaat om interpretatie van de bijbel en christelijke geschiedenis waarin de bijbel ontstaan is.

Bij de dwaalleraars wel ja.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2015 21:31

Chaya schreef:Bij de dwaalleraars wel ja.

Lol, ik vind het gebrek aan rationaliteit altijd zo grappig bij sommige christenen. Het gaat alleen bij dwaalleeraars dus om interpretatie. Diegene die dat niet is weet precies hoe en wat. Heel bijzonder er zijn namelijk meer dan 30.000 verschillende protestantse gemeenschappen, welke (als die er al tussen zit) is dan de ware en dus welke 29.999+ dwalen? Ontkennen dat er interpretatie verschillen zijn binnen het christendom is simpelweg een teken van geestelijk onvermogen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2015 21:39

ereunao schreef:Over de definitie kun je natuurlijk eindeloos blijven twisten; het gaat er mij echter om dat je in de RK. opvatting door de doop een christen wordt terwijl de bijbel leert dat het doopwater geen magische werking heeft en er minstens zoveel gedoopte heidenen als ware christenen zijn! ereunao

Grappige uitspraak; de bijbel leert. De bijbel is nooit bedoeld als losstaand boek en altijd bedoeld als hulpmiddel voor de Kerk. Maar denk vooral dat jouw visie de enige ware is en de enige bijbelse enz enz. Ik kan je dan wel adviseren vooral helemaal niets van christelijke geschiedenis te lezen en gewoon te blijven hangen in de oppervlakkigheid van je 19e/20e eeuwse evangelicale Amerikaanse versie van het christendom. Kijk vooral niet verder, en ga vooral niet op onderzoek uit in onafhankelijker bronnen. Enkel dan kan je deze misplaatste hooghartigheid volhouden.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”