Zo, Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.
Het is intussen ondoenlijk geworden om iedereen van een persoonlijke reactie te voorzien, het zijn er te veel, ik word verkeerd geciteerd en geïnterpreteerd, er wordt mij van alles verweten en in de schoenen geschoven (dank je wel Marnix, voor het aanbrengen van de broodnodige nuance )
Nogmaals, het gaat niet over de maatschappelijke positie van de vrouw anno 2015, ook al is dat door mij ook zijdelings aangetipt.
Dus het gaat ook niet over de tut(ten) Naamloos.
Het gaat hier over de vrouw in het ambt, dat wil zeggen: predikant, ouderling of diaken.
En dat is onbijbels!
Als er dan alleen maar gezegd wordt als reactie, als ik met een citaat aantoon dat deze discussie al reeds in begin jaren 50 op gang kwam en de bekende ds. Tukker (naamloos kent hem niet blijkbaar) notabene in gereformeerde kringen en niet eens ultra orthodoxe!, hierover zijn zorgen uitspreekt, en je kunt alleen maar bleren "weg met die man", welk niveau krijgt de discussie dan?
Wanneer iemand een afwijkende mening hebt die niet meegaat met de tijdgeest, niet vrijzinnig is of te hyper calvinistisch voorkomt, zijn de hatelijkheden meteen niet van de lucht.
En dan kom je vrijwel alleen te staan in discussies, mensen hebben er blijkbaar geen zin meer in, dus nu lijkt het of de meerderheid vindt dat een vrouw in het ambt moet kunnen. Maar dat is helemaal niet zo, dit is alleen in bepaalde kerkgenootschappen die hier dus ruim vertegenwoordigd zijn.
Die andere hoor je niet.
Zelfs de gematigde en wat linkser georiënteerde schrijvers op internet (MarcVerhoeven) tonen aan dat een vrouw niet in het ambt hoort.
Ik hoef jullie niet te overtuigen, dat kan ik ook niet. Maar ik wil wel een tegengeluid laten horen en dat niet alles in de kerk maar net zo hetzelfde moet worden als buiten de kerk.
De vrouwen die genoemd worden in de Romeinenbrief waren dienaressen. Preken was absoluut verboden. Dat wil zeggen dat deze vrouwen de kranken verzorgden, opgejaagde christenen opvingen en te eten gaven, ze ongetwijfeld in hun huis opnamen.
Als het woord ZUSTER wordt gebezigd, gaat dit over de uitdrukking: zuster in christus, zoals we nu het woord broeder en zuster ook wel eens gebruiken in de kerk.
Dus Rotterdam, Febe was geen prediker, maar een dienares! Zie hierboven.
Net zoals het de staat het zwaard mag dragen i.o.v. God, zij is eveneens Gods dienares, d.w.z. de staat ziet erop toe dat de wetten nagevolgd worden en het kwaad gewroken wordt.
Uit volzin.nu:
‘Vrouwen klimmen op de kansel’, kopte Trouw in juli. In een eeuw tijd van één naar elfhonderd vrouwelijke predikanten; het klinkt indrukwekkend, voor sommigen zelfs een beetje bedreigend. Maar is er binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) daadwerkelijk sprake van ‘oprukkende vrouwen’? Het aantal vrouwelijke gemeentepredikanten groeit volgens de kerkstatistieken jaarlijks gemiddeld met iets meer dan een half procent. Als deze lijn zich doorzet, en die van de kerkverlating ook, zullen de kerken leeg zijn nog voordat er evenveel mannelijke als vrouwelijke predikanten zijn. Het ambt mag dan zijn opengesteld voor vrouwen, een vanzelfsprekendheid is de vrouw in het ambt nog lang niet.
Daar zou ik me als PKNer maar eens zorgen over maken!
Tenslotte nog een vraag en antwoord UIT DE VRAGENRUBRIEK
Edit: de slogan komt uit 1989, vandaar dat hij waarschijnlijk niet bij ieder bekend is:
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:g ... ze=largest