luus1900 schreef:Ik had laatst een dagopening, en het ging over de IS. Er werd toen gevraagt door degene die de dagopening hield: wanneer de IS hier binnenvalt en vraagt of je christen bent, en vervolgens zouden alleen de christenen gedood worden, zou je dan zeggen dat je een christen bent? Ze vertelde erbij, dat wanneer je toegeeft een christen te zijn, en ze doden je, dat je dan in de hemel komt. Dit kon ik niet terug vinden in de bijbel, maar dacht wel eens zoiets te hebben gelezen. Kan iemand toelichting (met teksten?) ?
Bij voorbaat dank
Vergat op je tweede vraag in te gaan.
De oprechtheid speelt een enorme rol in een leven met God en ook hierbij.
Alleen zeggen dat je christen bent, ben ik van mening dat dat niet op gaat. Wanneer kun je je een christen noemen? Door de absolute zekerheid dat de Heere Jezus je Borg en Middelaar is, ondanks twijfels, je weet het eenmaal in je leven en je hebt die zekerheid.
Men weet dat je dat moet hebben om te realiseren een kind van God te zijn en je een christen te noemen.
Als iemand je voor de keuze zet voor Allah of God, en je zegt dat je christen bent of voor God kiest en op het moment ook zou worden is er niet veel tijd om het te realiseren. Misschien hoeft het ook niet in zulke extreme situaties, lastig.
Maar waar gaat het dan om, dat is voor God belangrijk. Als je zegt christen te zijn om in de Hemel te komen omdat het daar beter is dan in de hel dan gaat het niet op. Dit is schuilen achter Jezus om aan de hel te ontsnappen. We mogen natuurlijk achter Jezus schuilen om aan satan te ontsnappen in gevecht met hem maar als je nooit met satan gevochten heb?...............
Ik ben van mening dat bidden op dat moment het beste is, dat hulp vragen aan God en de verwachting van Hem hebben zeer zeker leidt tot het welbehagen van God en tot het eeuwige leven. Hier gaat het dan om Gods eer.
Om te bidden is er wellicht ook niet veel tijd maar weet je, God weet alles van te voren dus de eerste 3 woorden van het gebed kan genoeg zijn, zelfs te willen bidden en nog niet begonnen kan voor God in zo'n geval genoeg zijn. God is ook bij machte die IS gast laten wachten totdat de ander met het bidden klaar is voordat hij zijn hoofd eraf slaat.