Terrorisme in Frankrijk

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2015 11:33

Arco schreef:3. Maar hoe kan het zijn dat de aanslagen in Israël niet in de bovenstaande lijst zijn opgenomen? Is het neersteken van Israëlische mensen geen terreur? Als we de terminologie van diverse media volgen, dan zijn het maar "incidenten". Als er tientallen mensen worden neergestoken, kan dan nog spreken van een "incident"? Een gekleurd (= niet objectief) overzicht, maar het enige wat een beetje compleet is: alleen in 2015.

Omdat Israël ook het middelpunt van het universum niet is?

Ik heb recent een boek gelezen over de drugcartels in Mexico en de bende die het daar was en nog steeds is. Een aanslag zoals in Parijs waar daar op een gegeven moment 'gewoon een vrijdagavond'.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 16 nov 2015 11:43

Je haalt weer zaken uit z'n verband. Ten eerste om maar te reageren op één vraag in mijn post. Ten tweede omdat aanslagen in Israël anders worden behandeld in de media, dan de treurige aanslagen in Parijs. Ten derde omdat al de genoemde aanslagen en slachtoffers vallen door radicaal en islamgerelateerd geweld.

Maar daarmee wil ik slachtoffers van zinloos geweld in Mexico, of elders in de wereld, niet bagatelliseren. Volgens mij ben ik helder in mijn context. Elke aanslag is een deregulatie van een gewone dag. Of die gewone dag nu vrijdagavond in Parijs is, of een dinsdag 18 november 2014 in Jeruzalem.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2015 12:27

Arco schreef:Je haalt weer zaken uit z'n verband. Ten eerste om maar te reageren op één vraag in mijn post. Ten tweede omdat aanslagen in Israël anders worden behandeld in de media, dan de treurige aanslagen in Parijs. Ten derde omdat al de genoemde aanslagen en slachtoffers vallen door radicaal en islamgerelateerd geweld.

Maar daarmee wil ik slachtoffers van zinloos geweld in Mexico, of elders in de wereld, niet bagatelliseren. Volgens mij ben ik helder in mijn context. Elke aanslag is een deregulatie van een gewone dag. Of die gewone dag nu vrijdagavond in Parijs is, of een dinsdag 18 november 2014 in Jeruzalem.

Het is nu eenmaal zo dat dingen die gebeuren in omgevingen die nabij zijn (geografisch of cultureel) meer impact hebben dan dingen ver weg. Daarom zijn we geschokt door een aanslag in Parijs, maar minder dan een in Lima.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 nov 2015 13:38

Op het moment dat de terroristen schietend binnenkwamen, speelde de band een van hun oude composities, 'Kiss the Devil', van hun album Peace Love & Death Metal

Terwijl mensen baadden in hun bloed, zong de band dit:
Who'll love the Devil?
Who'll song his song?
Who will love the Devil and his song?
I'll love the Devil
I'll sing his song
I will love the Devil and his song
Who'll love the Devil?
Who'll kiss his tongue?
Who will kiss the Devil on his tongue?
I'll love the Devil
I'll kiss his tongue
I will kiss the Devil on his tongue
Who'll love the Devil?
Who'll sing his song?
I will love the Devil and his song
Who'll love the Devil?
Who'll kiss his tongue?
I will kiss the Devil on his tongue
Who'll love the Devil?
Who'll sing his song?
I will live the Devil and sing his song

Schokkend om te lezen!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

antoon

Berichtdoor antoon » 16 nov 2015 15:49

Schokkend , waarom zegt de media hier niet van, neemt niet weg dat erop los schieten net zo ziekelijk is of zieker

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2015 17:29

Extremisme heeft niet zoveel met religie te maken. Uit oogpunt van christen-extremisme zijn er ook barbaarse dingen gebeurd. Daarmee is de essentie van het christelijk geloof ook nog geen haat. Dat is net zoiets als dat alle christenen pedofielen zijn en kinderen misbruiken.... of voor kruistochten zijn. Of wat dan ook. Onzin. De moslims bij mij in de buurt zijn net zo goed boos en verdrietig om wat er gebeurd is en keuren het af. Hoezo is haat te essentie van hun religie? Jammer, dat veroordelen van hele bevolkingsgroepen op basis van extreem gedrag van een paar beesten. Dan heb je er niks van gesnapt. Dan is angst je raadgever en dat is een hele slechte.

Darkness cannot drive out darkness. Only light can do that..
Hate cannot drive out hate. Only love can do that. (Martin Luther King)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 16 nov 2015 19:10

dalethvav schreef:Ik kan het je nog sterker vertellen. Binnen 12 uur na de aanslagen wist Jan Marijnissen in het programma Kamerbreed al te beweren dat het uiteindelijk toch weer de schuld van Israël is. Luister maar eens naar het geluidsfragment: http://joods.nl/2015/11/marijnissen-isr ... an-parijs/

Die man is dus totaal de weg kwijt. Toch spijtig voor een op het oog sympathiek figuur.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 nov 2015 19:14

Wat mij vandaag opviel, was dat ik twee keer 'Imagine' van John Lennon op de radio hoorde. Ik vroeg mij af of dat toevallig was, of dat dat een gevolg is van de aanslagen van afgelopen vrijdagavond, om zo de atheïstische belijdenis af te spelen tegenover het religieus geweld van IS.

IS. Dat betekent toch: Imperium van Satan? Ze noemen zich Islamitische Staat, maar dat klinkt eigenlijk net wat te onschuldig.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2015 22:05

Boekenlezer schreef:Wat mij vandaag opviel, was dat ik twee keer 'Imagine' van John Lennon op de radio hoorde. Ik vroeg mij af of dat toevallig was, of dat dat een gevolg is van de aanslagen van afgelopen vrijdagavond, om zo de atheïstische belijdenis af te spelen tegenover het religieus geweld van IS.

IS. Dat betekent toch: Imperium van Satan? Ze noemen zich Islamitische Staat, maar dat klinkt eigenlijk net wat te onschuldig.

Dat is geen toeval. In Parijs werd John Lennon op kerkklokken gespeeld. In Utrecht klonk het ook van de Dom. En radiostations namen dat over. Mooi lied, over je voorstellen dat er vrede zou zijn. Ook een minder mooi lied. Imagine there's no religion. Het idee dat zonder religie alles beter zou zijn. Zonder onderscheid tussen islam, christendom, radicaal, extremistisch of gematigd...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 nov 2015 22:19

Boekenlezer schreef:Wat mij vandaag opviel, was dat ik twee keer 'Imagine' van John Lennon op de radio hoorde. Ik vroeg mij af of dat toevallig was, of dat dat een gevolg is van de aanslagen van afgelopen vrijdagavond, om zo de atheïstische belijdenis af te spelen tegenover het religieus geweld van IS.

Dat heet vals sentiment.
En het ergste is dat velen dit klakkeloos meezingen, zonder de diepere betekenis ervan te kennen.
Imagine there is no heaven...
En in het theater aanbaden ze de duivel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2015 00:18

Kern van het lied is dat er vrede en eenheid in de wereld is. Dat mensen elkaar niet vermoorden, haten, negeren enzovoorts vanwege verschillende religies, landen waar je vandaan komt, culturele verschillen enzovoorts. Religie kan wel degelijk een bron van haat, oorlog enz zijn.

Best een mooie gedachte, alleen jammer dat mensen vergeten dat het kwaad dieper zit dan dat.... En dat alleen Jezus Christus echt vrede brengt. Maar als mensen Hem niet kennen snap ik hun punt wel. En ze hebben voor een deel nog gelijk ook. Moet je eens zien wat voor ellende er soms in naam van religie is gepleegd, ook vanuit de christelijke religie.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 nov 2015 08:34

elbert schreef:Niet alle moslims zijn jihadisten, maar alle jihadisten zijn wel moslims.
Dus je kunt deze aanslagen niet los zien van de islam en aan de andere kant kun je het er ook niet mee gelijkstellen.
Dus: niet in oorlog met de islam (tenminste niet op fysiek niveau), wel met jihadisten.
Als je zegt dat je in oorlog bent met de islam, zeg je dat je in oorlog bent met elke moslim, toch?

Jawel iedere islamiet is een jihadist!

De innerlijke jihad is een plicht voor iedere moslim.

De innerlijke jihad, ook wel grote jihad genoemd, is de strijd tegen verleidingen en de strijd tegen het ego (nafs). Dit komt onder andere naar voren in onthouding tijdens de maand ramadan en in het sjiisme in de vorm van rituele zelfkastijding tijdens Asjoera. Ook de vijf dagelijkse gebeden (salat) op tijd verrichten, ook – of zelfs juist – als je het druk hebt, wordt als jihad aangemerkt.

Het grondbeginsel wordt in ieder islamiet gezaaid het is wachten tot de uiterlijke jihad er uitkomt.

De uiterlijke of kleine jihad is met name in oorspronkelijke betekenis, de gewapende strijd tegen degenen die de islam of de eenheid van de islamitische heerschappij bedreigen. In beginsel draagt de jihad dus een defensief karakter

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jihad

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2015 08:54

Marnix schreef:Kern van het lied is dat er vrede en eenheid in de wereld is. Dat mensen elkaar niet vermoorden, haten, negeren enzovoorts vanwege verschillende religies, landen waar je vandaan komt, culturele verschillen enzovoorts. Religie kan wel degelijk een bron van haat, oorlog enz zijn.

Best een mooie gedachte, alleen jammer dat mensen vergeten dat het kwaad dieper zit dan dat.... En dat alleen Jezus Christus echt vrede brengt. Maar als mensen Hem niet kennen snap ik hun punt wel. En ze hebben voor een deel nog gelijk ook. Moet je eens zien wat voor ellende er soms in naam van religie is gepleegd, ook vanuit de christelijke religie.

Ja, dat probeert de wereld. John Lennon was een vreedzaam mens, dat weet ik en heel triest dat juist hij op gewelddadige wijze van het leven is beroofd.
Maar hij ontkent dat er een hemel is en dan is het een werelds lied.
Schokkend om in een actualiteitenprogramma te horen dat de kerk vroeger die bijstand bood.
Hoezo bood? :shock: Dat is nog steeds, maar de mensen hebben God de rug toegekeerd en daarmee ook de kerk.
En daarom zie je nu bijeenkomsten op straat, het leggen van bloemen, aansteken van kaarsjes,
Ipv troost te zoeken bij de Allerhoogste, zoeken ze troost bij elkaar, sterk met elkaar.
Wat een arme dwaasheid.
Eén gek die aan komt rennen en de menigte vliegt in paniek uiteen.
Wat nou sterk? :(

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2015 10:22

benefietdiner schreef:Jawel iedere islamiet is een jihadist!

De innerlijke jihad is een plicht voor iedere moslim.

De innerlijke jihad, ook wel grote jihad genoemd, is de strijd tegen verleidingen en de strijd tegen het ego (nafs). Dit komt onder andere naar voren in onthouding tijdens de maand ramadan en in het sjiisme in de vorm van rituele zelfkastijding tijdens Asjoera. Ook de vijf dagelijkse gebeden (salat) op tijd verrichten, ook – of zelfs juist – als je het druk hebt, wordt als jihad aangemerkt.

Het grondbeginsel wordt in ieder islamiet gezaaid het is wachten tot de uiterlijke jihad er uitkomt.

De uiterlijke of kleine jihad is met name in oorspronkelijke betekenis, de gewapende strijd tegen degenen die de islam of de eenheid van de islamitische heerschappij bedreigen. In beginsel draagt de jihad dus een defensief karakter

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jihad

In principe heb je gelijk, maar dan wel voor een heel andere betekenis van het woord Jihadist. Het is toch best lastig om van het bovenstaande op de aanslagen in parijs uit te komen, want dat was noch een strijd tegen de verleiding, noch defensief,

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2015 10:31

Terug naar “Actualiteit & Politiek”