Amos 9:15
Ik zal hen terugplanten in hun grond, en zij zullen niet meer worden weggerukt uit het land dat ik hun heb gegeven-zegt de HEER, jullie God.
1.
De beloften en profetie van Amos (ongeveer 800 v.Chr.) zijn allereerst vervuld in de dagen van Ezra en Nehemia (rond 400 v.Chr.) Zij hebben Jeruzalem (Israel en Juda) hersteld, de muren herbouwd en de steden en dorpen rond Jeruzalem weer tot leven gebracht na de Assyrische en Babylonische ballingschap.
2.
Als je Am.9 leest valt mij wel op: “de vervallen hut van David”. En hierover wordt ook gesproken in Handelingen 15.
Het gaat daarin over een vergadering van de apostelen en oudsten te Jeruzalem met Paulus en Barnabas, die onder de heidenen vele bekeerlingen maakten. Een aantal Judeese joden wilden dat de heidenen zich aan de wet van Mozes moesten houden en zich moesten laten besnijden, zij moesten dus ‘joden’ worden. Hier waren Paulus en Barnabas het absoluut niet mee eens. Dus gingen zij dit dilemma voorleggen aan de leiders in Jeruzalem. Ook daar was een partij van Farizeeen, die voor de besnijdenis van heidenen was.
Jakobus zegt dan als slotconclusie, na een debat met getuigenissen(Hand.15:13-21 NBV):
Toen ze waren uitgesproken, nam Jakobus het woord. Hij zei: ‘Broeders, luister.
Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat zijn naam vereert.
Dat stemt overeen met de woorden van de profeten; er staat immers geschreven:
“Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen,
zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen. Zo spreekt de Heer, die dit van oudsher heeft aangekondigd.”
Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen,
maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf.
In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’
Hierin citeert Jakobus Am.9:11,12. En dit wordt in Am.9:14,15 herhaald. Het gaat om het herstel van het koninkrijk van Israel, het herstel van het Huis van David.
Het is blijkbaar voor Jakobus, de leider van de joodse Christusgemeenschap in Jeruzalem, en alle aanwezigen, volstrekt duidelijk dat het herstel van het huis van David (het koninkrijk voor Israel) is begonnen met de evangelieverkondiging van de apostelen en Paulus. En blijkbaar horen ook de heidenen in dit herstel thuis. Dit stemt overeen, volgens Jakobus en de andere leiders, met de woorden van de profeten.
Het herstel ‘van de vervallen hut van David’ is volgens Jakobus gefundeerd op de evangelieverkondiging en dit is een herstel dat zich uitstrekt tot alle volkeren.
Dit zelfde wordt gezegd in het visioen van Johannes van het nieuwe Jeruzalem: de apostelen met de evangelieverkondiging vormen het fundament van de Stad en de entree in de stad wordt gevormd door de 12 stammen van Israel (de 12 poorten met de namen van de 12 stammen van Israel). Het nieuwe Jeruzalem kan daarom met recht Gods Nieuwe Israel genoemd worden, en dat is gebouwd op het fundament van de evangelieverkondiging onder alle volkeren, te beginnen met Israel. En dit nieuwe Israel is het einddoel of eindresultaat, waarvan de Kerk (de bruid van God en van het Lam) de voorbode is. Deze stad daalt neer uit de hemel, op de aarde, waar gerechtigheid woont.
Dit is, denk ik, wat de uiteindelijke profetische betekenis is van wat Amos zegt in vers 15:
Am.9:15
Ik zal hen terugplanten in hun grond, en zij zullen niet meer worden weggerukt uit het land dat ik hun heb gegeven-zegt de HEER, jullie God.
De huidige staat Israel, voldoet volgens mij niet aan dit gezichtspunt van het 'herstel van het koninkrijk voor Israel'. Een hoopvol teken vind ik wel de groeiende (?) gemeenschap van Messiasbelijdende joden, hoewel de tegenbeweging in Israel, in de gestalte van de zgn. countermissionary beweging (lees eens wat op http://messiahtruth.yuku.com/forums/1#.Vjs60zZdHIU ) onder de joden heel sterk is en het de joodse messiasgelovigen erg moeilijk maakt. Maar de aanwezigheid van die Messiasbelijdende joden is voor mij meer een teken van herstel dan de stichting van de staat Israel zelf.
Groet
Aad