Marnix schreef:Mooi getuigenis. Dapper dat je er voor blijft gaan ook. Ik vraag me wel af of God dat altijd vraagt. Om koste wat het kost samen te blijven, niet te scheiden. Als er hoop is en liefde is dat zeker goed om naar te streven. Maar als er echt geen liefde meer is maar juist het tegenovergestelde, zou God dan liever hebben dat je in haat of wat dan ook bij elkaar blijft? Als er totaal geen liefde meer is maar alleen het tegenovergestelde? Is dat wat God bedoelde met het huwelijk?
Marnix, je belooft TROUW te blijven, dat hoeft niet in te houden dat je levenslang zielsveel van iemand blijft houden.
Het is mooi als dat wel zo is, maar het gaat in zoveel gevallen (steeds vaker) zo fout.
Het eigen IK staat zo centraal, hetzij door puur egoïsme, hetzij door een psych. aandoening zoals autisme of borderline.
En wat als de ene partner in geestelijk verval raakt, dan zie je ook vaak karakterverandering, soms tot agressie aan toe.
Er zijn zoveel menselijke redenen om te scheiden, maar die gaan eigenlijk vaak alleen over jezelf. In een huwelijk gaat het altijd om 2 met daarbij de kinderen.
Lees de eerste zin van het huwelijksformulier maar:
Overmits aan de gehuwden gewoonlijk velerhande tegenspoed en kruis vanwege de zonde overkomt; opdat gij N. en N., die uw echtelijke verbintenis in Gods naam openlijk alhier in de kerk wilt laten bevestigen,
ook in uw harten verzekerd moogt zijn van de gewisse hulp van God in uw kruis; zo hoort uit het Woord van God, hoe eerbaar de huwelijke staat is en dat hij een inzetting van God is, die Hem behaagt; waarom Hij ook de getrouwden wil zegenen en hen bijstaan, gelijk Hij beloofd heeft; daarentegen de hoereerders en overspelers wil Hij oordelen en straffen.
Maar dus ook: God belooft hen bij te staan. Hij mag en wil gebeden worden als er moeilijkheden zijn.
Harriette schreef:Alle meningen zijn gebaseerd op de leugen dat God wil dat je gelukkig bent. Hij wil ook dat je gelukkig bent, maar niet in het aardse... hier is een waarheid: Je kunt ook gelukkig zijn in Jezus, zelfs met bizarre omstandigheden.
Van Lodenstein dichtte het al:
Met u leev’ ik, met u zweev’ ik
Jezu door het goed en kwaad:
met u sterf ik, met u erf ik
wat bij u te wachten staat.
O zalig eenzaam! Met God gemeenzaam!waar mijn Jezus met mij gaat.
waar mijn Jezus met mij gaat.
Sterkte toegebeden Harriete!