je beroept je op anderen die argumenten zouden geven, in het hele topic vanaf vorig jaar echter helemaal niets gelukkig zoom je in op Rotterdam, dan heb ik tenminste een houvast
Rotterdam schreef
Teksten ? O.K. jij je zin;
Joh. 20 vers 30 ; Jezus dan heeft nog wel vele andere tekenen in de tegenwoordigheid Zijner discipelen gedaan, die niet zijn geschreven in dit boek;
Joh. 21 vers 25 ; En er zijn nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft, welke, zo zij elk bijzonder geschreven wierden, ik acht, dat ook de de wereld zelve de geschrevene boeken niet zou bevatten.
Fil. 4 vers 9 ; Hetgeen gij ook geleerd, en ontvangen, en gehoord, en in mij gezien hebt, doet dat; en de God des vredes zal met u zijn.
2 Tess. 2 vers 15 ; Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief.
2 Tim. 2 vers 2 En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren.
Rotterdam bevestigd mijn uitspraken en uitlegging met de Joh. 20 vers 30 en Joh. 21 vers 25 ik zal nog een keer zeggen wat de algemene opvatting is en niet alleen van JG.
De bijbel moet leesbaar zijn, als de apostelen alles zouden opschrijven waarvan zij getuige waren krijg je honderden boeken die niet te bevatten zijn, dat werkt niet.
Kern punten blijven wel kernpunten ook in de naar het lijkt beknopte samenvatting van de bijbel schrijvers
Vervulling van de profetie, alle profetie van het OT wordt vervuld en opgeschreven, hierin waren de 4 evangelisten eensgezind
Heiliging van Gods naam, steeds verwees Jezus naar zijn hemelse vader, nergens maar dan ook nergens streek hij de eer voor zijn eigen op
Het nieuwe verbond dat plaats moest maken voor het oude verbond heeft hij keurig uiteengezet
Vervulling van de wet was hij, en daardoor gemachtigd om een nieuw verbond uit te voeren en de positie van tijdelijke zondige hogepriesters in te nemen als goedgekeurde hogepriester kon hij in de hemel naast Jehovah plaatsnemen, (de hemel is het tegenbeeld van het allerheiligste in de tempel)
Rotterdam haalde ook de volgende verzen aan.
Fil. 4 vers 9 ; Hetgeen gij ook geleerd, en ontvangen, en gehoord, en in mij gezien hebt, doet dat; en de God des vredes zal met u zijn.
2 Tess. 2 vers 15 ; Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief.
2 Tim. 2 vers 2 En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren.
2 Tess. 2 vers 15 ; Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief.De inzettingen waren geleerd, dat is geen filosofie van toenmalige wijsgeren maar de dingen die Jezus onderwees en wat ook in de brieven stond of aangehaald werd.
2 Tim. 2 vers 2 En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren.Jezus gaf instructies om zijn woord te onderwijzen en anderen te leren, en die dat geleerd hadden moesten op hun beurt weer anderen leren dat werd ook gedaan door de apostelen en eerste christenen, als een sneeuwbal ging het rond in de gebiedsdelen rondom het beloofde land van Grieken tot Babyloniërs, van Syriërs tot Egyptenaren.
Het was het gebod dat hij vlak voor zijn heengaan nogmaals benadrukte, ook JG vinden dat zij daaraan moeten voldoen.
Over de Bijbel, ook die van jou, bestaat binnen de christelijke kerken geen verschil van mening. Deze canon kreeg een officieel karakter in de Paasbrief van de Alexandrijnse bisschop Athanasius in 367, waarin deze de 27 boeken van het Nieuwe Testament als gezaghebbend voor de christelijke kerk aanmerkte. Latere concilies hebben dit steeds bevestigd.
De eerste christenen hadden dus geen nieuw testament uitsluitend de mondelinge overlevering van verhalen alsmede later wat "losse geschriften".
Overigens zijn er tal van voorbeelden in het nieuwe testament waar Paulus "de mondelinge overlevering" citeert en niet het O.T.
Het gaat om de authentieke leer van Jezus en zijn volgelingen, daar was in die tijd niet zo heel veel meer van over, Paulus waarschuwde dat er valse leraren zouden komen , ergens staat dat het in de najaren van de apostelen al begon.
in de tijd van Constantijn was de gemeente onder invloed van Griekse mythologie en filosofie, de gezonde leer werd niet meer door iedereen aanvaard, daardoor was de boden gelegd voor een leer waarin iets christelijks zat maar ook verwerkt met heidense leringen.
Jezus voorzag dat en gaf de gelijkenis goed zaad en onkruid dat zou overwoekeren. JG proberen bij de oude gezonde leer te blijven, ik zeg met nadruk proberen en onderzoeken, en Gods geest vragen om hulp vragen daarbij.
in dit verband even het volgende , toen meer dan 100 jaar geleden begonnen werd met het uitgeven van Bijbelse lectuur werd aan God het volgende verzoek gericht:
Indien er op een gegeven moment geen geld, mankracht of middelen zijn voor uitgeven dan nemen wij aan dat de zegen van de schepper niet meer op het werk is en zullen wij stoppen met publicatieEchter de uitgave is al veel meer dan 100 jaar