Als je christen bent en de buurt weet dat, zal het heel gek worden gevonden als je met je kinderen in een halloweenoptocht meeloopt. Als nu zelfs "de wereld" weet dat dit niet verenigd kan worden met een christelijk leven, waarom zou je dan als christen daaraan mee willen doen?
Je geeft daarmee een verkeerd beeld.
Al laat je het dan niet voor jezelf, doe het dan om deze reden!
Want denk erom dat er op je gelet wordt, of je wel oprecht bent in handel en wandel.
Respect krijg je niet zomaar, dat moet je dan wel "verdienen".
Wat heeft christelijk leven nou te maken met het al of niet meelopen in een lampionoptocht?
Vroeger mocht ik niet naar de kermis. De dominees en een ouderling liepen daar in het zwart rond om de leden van de gemeente te waarschuwen tegen dit zondig vermaak.
Nu loopt de halve oud gereformeerde jeugd daar rond. Mij zou je daar met geen stok meer heen krijgen.
Ik denk dat Schelpje gewoon een halve eeuw achterloopt in haar 'reservaat'.
Overigens krijg je meer respect als je positief tegenover het leven en God en je naaste staat. Dus je inzetten bij voorbeeld voor homo's, voor vriendschap en liefde, voor je buurt, voor je kerkje, voor de samenleving in binnen- en buitenland, voor de eenzamen, de gevangenen, de asielzoekers, de verdrukte christenen en andersdenkenden. Kortom een heel palet om te kiezen. En of je ergens respect mee verdiend is ook zo'n foute opmerking. Daar gaat het toch helemaal niet om. Doe gewoon wat je hand vindt om te doen. wees gewoon een mens onder de mensen, zonder al die pretenties.
Laat die optocht maar zitten! Het interesseert echt niemand of er een zich christelijk noemend mens in bevindt. En verder moet je lak hebben aan wat 'men' denkt. Een christen kan overal zijn en gezien worden, maar niet alles is nuttig. Het ligt geheel aan de intenties.