Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor hubert » 11 nov 2013 12:02

Schelpje:
Als je christen bent en de buurt weet dat, zal het heel gek worden gevonden als je met je kinderen in een halloweenoptocht meeloopt. Als nu zelfs "de wereld" weet dat dit niet verenigd kan worden met een christelijk leven, waarom zou je dan als christen daaraan mee willen doen?
Je geeft daarmee een verkeerd beeld.
Al laat je het dan niet voor jezelf, doe het dan om deze reden!
Want denk erom dat er op je gelet wordt, of je wel oprecht bent in handel en wandel.
Respect krijg je niet zomaar, dat moet je dan wel "verdienen".

Wat heeft christelijk leven nou te maken met het al of niet meelopen in een lampionoptocht?
Vroeger mocht ik niet naar de kermis. De dominees en een ouderling liepen daar in het zwart rond om de leden van de gemeente te waarschuwen tegen dit zondig vermaak.
Nu loopt de halve oud gereformeerde jeugd daar rond. Mij zou je daar met geen stok meer heen krijgen.
Ik denk dat Schelpje gewoon een halve eeuw achterloopt in haar 'reservaat'.
Overigens krijg je meer respect als je positief tegenover het leven en God en je naaste staat. Dus je inzetten bij voorbeeld voor homo's, voor vriendschap en liefde, voor je buurt, voor je kerkje, voor de samenleving in binnen- en buitenland, voor de eenzamen, de gevangenen, de asielzoekers, de verdrukte christenen en andersdenkenden. Kortom een heel palet om te kiezen. En of je ergens respect mee verdiend is ook zo'n foute opmerking. Daar gaat het toch helemaal niet om. Doe gewoon wat je hand vindt om te doen. wees gewoon een mens onder de mensen, zonder al die pretenties.
Laat die optocht maar zitten! Het interesseert echt niemand of er een zich christelijk noemend mens in bevindt. En verder moet je lak hebben aan wat 'men' denkt. Een christen kan overal zijn en gezien worden, maar niet alles is nuttig. Het ligt geheel aan de intenties.
Laatst gewijzigd door hubert op 11 nov 2013 12:21, 3 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 nov 2013 12:24

hubert schreef:
Wat heeft christelijk leven nou te maken met het al of niet meelopen in een lampionoptocht?
Vroeger mocht ik niet naar de kermis. De dominees en een ouderling liepen daar in het zwart rond om de leden van de gemeente te waarschuwen tegen dit zondig vermaak.
Nu loopt de halve oud gereformeerde jeugd daar rond.
Ik denk dat Schelpje gewoon een halve eeuw achterloopt in haar 'reservaat'.
Overigens krijg je meer respect als je positief tegenover het leven en God en je naaste staat. Dus je inzetten bij voorbeeld voor homo's, voor vriendschap en liefde, voor je buurt, voor je kerkje, voor de samenleving in binnen- en buitenland, voor de eenzamen, de gevangenen, de asielzoekers, de verdrukte christenen en andersdenkenden. Kortom een heel palet om te kiezen. En of je ergens respect mee verdiend is ook zo'n foute opmerking. Daar gaat het toch helemaal niet om. Doe gewoon wat je hand vindt om te doen. wees gewoon een mens onder de mensen, zonder al die pretenties.
Laat die optocht maar zitten! Het interesseert echt niemand of er een zich christelijk noemend mens in bevindt. En verder moet je lak hebben aan wat 'men' denkt.

Nogmaals: het gaat niet over een lampionnenoptocht, daar hebben wij vroeger toen de kindjes klein waren, ook in meegelopen. Koninginnedag was dat bijv.
De kermis had vroeger wel degelijk een andere lading. Als je de oude streekromans leest, kun je dat goed zien.
Nu staat er attracties in elke pretpark. Maar het ging om de keiharde muziek die er gedraaid werd, het gokken, het geld uit je zak kloppen, nog een keer, nog een keer om toch die beer te kunnen pakken.
Ik ben vroeger ook wel op de kermis geweest, maar ik ben nooit één ouderling tegengekomen.
En blijkbaar lees je mij altijd maar half, gezien je reacties :? ik woon midden in de goddeloze stad!! tussen allochtonen, vlakbij uitgaansgelegenheden, moskee.......
Maar ik luister het op van de buren. Wanneer ze wel respect voor iemand kunnen opbrengen en wanneer niet! Het halfslachtige wordt neergesabeld.
Het is niet zo moeilijk om alles goed te praten. Ik heb kinderen, dus ik ken al die discussies.
En jij gaat er steeds maar van uit dat ik achter mn gordijnen en clivia's zit met een zure mond, met een opgestoken knot, 2 breipennen en een zwarte bloemetjesjurk aan.
In een zwarte lange rok en met een gedraaide knot, zo lopen mijn Marokkaanse buurvrouwtjes!

Halloween heeft met de dood, het zwarte, het ongrijpbare, griezels en andere dingen te maken.
Daar is nu al bladzijden lang over geschreven.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2015 12:33

Fijn bericht op AD.nl
Lijkkist in je tuin met Halloween? Vroeger asociaal, nu hip. :-&

Sick.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 30 okt 2015 12:52

het feest heeft heidense wortels en een occulte lading.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 okt 2015 15:57

Zeg maar gewoon dat het rechtstreeks van satan komt, hij heeft het bedacht.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 okt 2015 16:36

Teus schreef:Zeg maar gewoon dat het rechtstreeks van satan komt, hij heeft het bedacht.

Berichtdoor Johan100 » Vr Okt 30, 2015 11:52 am ; het feest heeft heidense wortels en een occulte lading.

Wat overdreven dit soort berichten, je kunt ook iets gewoon niet prettig of niet leuk vinden zonder er gelijk woorden aan te hangen als "van Satan en heidens/occult".

De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november.
Het is de samensmelting van een oud Keltisch gebruik en een kerkelijk feest.

Het is vooral bekend geworden door de Verenigde Staten waar het feest vooral opgang maakte in de tweede helft van de 19e eeuw, toen grote groepen Ierse en Schotse immigranten het land binnenkwamen. In de VS dook toen de bekende jack-o'-lantern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is.

In Nederland wordt er steeds meer aandacht besteed aan het Halloweenfeest/Allerheiligenavond. Dit gebeurt meestal in de vorm van langs de deuren gaan en snoep ophalen, Halloween-feesten en het versieren van huizen. Veel lagere scholen organiseren een zogenaamde trick-or-treat-tocht, waarbij de kinderen (veelal onder begeleiding van oudere) verkleed langs de deuren gaan. De bedoeling is om diegene die opendoet een beetje bang te maken. Vaak heeft de bewoner dan snoep in huis, waaruit de kinderen kunnen kiezen.

Erg onschuldig allemaal.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2015 16:45

rotterdam schreef:
Erg onschuldig allemaal.

Zo onschuldig is het niet, lees dit maar eens

Edit: de link werkt helaas niet als ik hem hier plaats.

Dan maar dit citaat:Willem Frank de Woestijne schrijft op de site van de HGJB waarom hij vindt dat Halloween slecht is. "'Lekker griezelen' - met spinnenwebben, skeletten, enge pompoengezichten, afgehakte neplichaamsdelen, bezemstelen, heksen, spoken, vampiers, weerwolven, buitenaardse griezels en zombies. Wat een feest! En dan de geesten. Je kon ze met veel vuur en licht proberen te verjagen. Daarom deed men vuur in een uitgeholde pompoen: licht vanuit een eng gezicht. Wat je óók kon doen, is jezelf vermommen als geest, zodat ze niet door zouden hebben dat jij leefde. Vandaar al die vermommingen als heks of geraamte. Kortom, Halloween is een heidens feest met een christelijke (Rooms-katholieke) naam. Geesten bestaan echt en je kunt ze niet beet nemen", stelt Willem Frank de Woestijne. Wij moeten ons niet bezig houden met nare, kwade dingen of de dood. De Bijbel zegt heel duidelijk dat je ze altijd moet weerstaan. Je kunt ze niet foppen, je kunt niet met ze onderhandelen, je vermomt je niet als één van hen. Angstgevoelens moet je zuiver houden en niet gebruiken voor een kick."
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 okt 2015 16:52

Erg onschuldig allemaal.

Niet erg onschuldig hoor.
http://www.cip.nl/nieuws/oktober-2015/5 ... _source=A1

Het is ook niet zo moeilijk, of denk je dat dit van God komt?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 30 okt 2015 16:55

Teus schreef:

Dat artikel is de grootste onzin ever. Bovendien, als christenen andere mensen discrimineren, hoor ik jullie ook niet klagen!

[/quote]

Chaya schreef:

Dan maar dit citaat:Willem Frank de Woestijne schrijft op de site van de HGJB waarom hij vindt dat Halloween slecht is. "'Lekker griezelen' - met spinnenwebben, skeletten, enge pompoengezichten, afgehakte neplichaamsdelen, bezemstelen, heksen, spoken, vampiers, weerwolven, buitenaardse griezels en zombies. Wat een feest! En dan de geesten. Je kon ze met veel vuur en licht proberen te verjagen. Daarom deed men vuur in een uitgeholde pompoen: licht vanuit een eng gezicht. Wat je óók kon doen, is jezelf vermommen als geest, zodat ze niet door zouden hebben dat jij leefde. Vandaar al die vermommingen als heks of geraamte. Kortom, Halloween is een heidens feest met een christelijke (Rooms-katholieke) naam. Geesten bestaan echt en je kunt ze niet beet nemen", stelt Willem Frank de Woestijne. Wij moeten ons niet bezig houden met nare, kwade dingen of de dood. De Bijbel zegt heel duidelijk dat je ze altijd moet weerstaan. Je kunt ze niet foppen, je kunt niet met ze onderhandelen, je vermomt je niet als één van hen. Angstgevoelens moet je zuiver houden en niet gebruiken voor een kick."

Dan heeft die man het toch mooi fout, want de Rooms-Katholieken zullen dit feest nooit Halloween noemen. Trouwens, hoe hou je angstgevoelens zuver? Daarin volg ik hem niet helemaal, geloof ik.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 30 okt 2015 17:20

irmo schreef:Trouwens, hoe hou je angstgevoelens zuver? Daarin volg ik hem niet helemaal, geloof ik.

Door goede preek die je laat zie wat goed voor je is en niet goed voor je is.
schrik je van het goede dan is het niet goed gesteld met je.
schrik je van wat niet goed voor je is dan zit je je goed.
een wekelijkse APK :D
Haast u langzaam.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2015 17:35

Laten we er alsjeblieft niet een te groot drama van maken. Mensen gaan naar een feestje en gaan onder een sprinkler staan waar water uitkomt waaraan wat rode kleurstof is toegevoegd. Mijn soort feestje is het niet, maar als het voor anderen iets is dat ze willen ervaren, dan mogen ze dat van mij helemaal zelf weten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 okt 2015 17:36

Wat zijn christenen toch bijgelovige paniekzaaiers geworden, Halloween is een kinderfeest waar hebben we het over?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2015 19:15

Weet je, het is altijd 'levensgevaarlijk dit', 'doe het niet, want...', etc, etc, etc.

En er gebeurt nooit wat. Nooit. Niet toen ik Harry Potter las; niet als ik popmuziek luister; niet toen ik Dungeons & Dragons speelde; niets. Nooit.

Het wordt onderhand toch lastig dat soort waarschuw-christenen serieus te nemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 okt 2015 19:22

Teus schreef:

Je komt met extremiteiten aandragen.
Met name in het grootste Halloween land - de verenigde staten - is het gewoon een kinderfeestje - verkleedpartijtje en snoepjes ophalen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 okt 2015 19:27

Chaya schreef:

Heel erg overdreven allemaal, ook de sprookjesboeken maar in de ban ? Niet meer naar de Efteling ?
Kom kom Chaya, we hebben hier op deze site zelfs een discussie over Donald Duck gehad.

Terug naar “[Religie] - Open forum”