Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 13:10

Nee, omdat je het niet wil, kun je het ook niet aannemen. En omdat niemand het wil, kan niemand het aannemen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 13:17

1234567890 schreef:Nee, omdat je het niet wil, kun je het ook niet aannemen. En omdat niemand het wil, kan niemand het aannemen.
Dat zeg ik toch :wink:

wel weer ff uitzichzelf toevoegen :wink::wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 13:19

Dat zeg jij niet, jij beweert dat iedereen het wel kan aannemen en dat kan dus niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 13:30

1234567890 schreef:Dat zeg jij niet, jij beweert dat iedereen het wel kan aannemen en dat kan dus niet.

@mic voor de 2e keer \":wink:\" schreef:Iedereen kán het aannemen, maar niet iedereen wil het aannemen. Dat aanbod is algemeen hoor. Als het niet algemeen zou zijn is het volledig overbodig. Want dan is uitverkoren al genoeg. Nu geeft dat aanbod juist zekerheid, omdat als je weet dat je het aangenomen hebt je zalig bent. En daarom kun je ook genade aanbieden aan onbekeerden, omdat er voor hen ook hoop is. Waarom zou je uberhaupt genade aanbieden aan bekeerden, zij hebben het al!

Zo gaan we een beetje cirkeltjes draaien..

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 23 mar 2004 13:35

Aragorn schreef:
1234567890 schreef:Dat zeg jij niet, jij beweert dat iedereen het wel kan aannemen en dat kan dus niet.

@mic voor de 2e keer \":wink:\" schreef:Iedereen kán het aannemen, maar niet iedereen wil het aannemen. Dat aanbod is algemeen hoor. Als het niet algemeen zou zijn is het volledig overbodig. Want dan is uitverkoren al genoeg. Nu geeft dat aanbod juist zekerheid, omdat als je weet dat je het aangenomen hebt je zalig bent. En daarom kun je ook genade aanbieden aan onbekeerden, omdat er voor hen ook hoop is. Waarom zou je uberhaupt genade aanbieden aan bekeerden, zij hebben het al!

Zo gaan we een beetje cirkeltjes draaien..

Volgens mij kun je stellen dat een mens zich alleen kan bekeren met Gods hulp (de mogelijkheid tot bekering is er dus). De mens wil echter niet, en is ook niet in staat zelf die wil om te buigen dat ze wel zou willen. In die zin is het God Die de mens gewillig maakt. Problemen met verantwoordelijkheid krijg je dan niet, iedereen is vrij om Christus aan te nemen: Wie wil, neme het water des levens om niet (Op. 22:17). Als je wil, mag je God dankbaar zijn, dat Hij dat gewerkt heeft, en dan zal Hij ook het werken geven! (Fil. 2:13)
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 13:47

pcies.

alleen is je rdenatie van een mens die kan z'n wil niet ombuigen. maar dat is nogal logisch, want als dat wel kon was z'n wil z'n echte wil niet :wink:
Dat is namelijk net zoiets als zeggen ik wil geen lollie, maar ik zou wel willen dat ik een lollie wilde. Dan wil je dus die lollie wel hebben. Een mens die zegt: ik wil niet bekeerd worden, maar ik zou wel willen dat ik bekeerd zou willen zijn, is dus iemand die bekeerd wil zijn. (en aan die wil is/ wordt dus door God gewerkt :wink:)

maar goed erg filosofisch allemaal.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 14:56

@mic schreef:pcies.

alleen is je rdenatie van een mens die kan z'n wil niet ombuigen. maar dat is nogal logisch, want als dat wel kon was z'n wil z'n echte wil niet :wink:
Dat is namelijk net zoiets als zeggen ik wil geen lollie, maar ik zou wel willen dat ik een lollie wilde. Dan wil je dus die lollie wel hebben. Een mens die zegt: ik wil niet bekeerd worden, maar ik zou wel willen dat ik bekeerd zou willen zijn, is dus iemand die bekeerd wil zijn. (en aan die wil is/ wordt dus door God gewerkt :wink:)

Nouja, soms zou het volgens mij wel eens goed zijn als bepaalde theologische ideeen wat meer op hun filosofische houdbaarheid getoetst zouden worden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 15:56

Aragorn schreef:

Nouja, soms zou het volgens mij wel eens goed zijn als bepaalde theologische ideeen wat meer op hun filosofische houdbaarheid getoetst zouden worden.
Zeker gezien het feit dat de meeste theologische ideeen bestaan om bijbelse dingen filosofisch kloppend te maken. (denk aan dingen als drieeenheid)
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 15:59

Dat ook nog een keer ja

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 23 mar 2004 16:07

@mic schreef:
Aragorn schreef:

Zeker gezien het feit dat de meeste theologische ideeen bestaan om bijbelse dingen filosofisch kloppend te maken. (denk aan dingen als drieeenheid)

Waarbij ik opmerk dat deze filosofieën opgesteld worden in reactie op dwalingen. Arius beweert eerst dat Jezus niet God is, waarna men ging nadenken om de natuur van Jezus correct te formuleren. Ik heb er geen bezwaar tegen, zolang men echter maar bij de Bijbel blijft en niet verder gaat redeneren dan de Bijbelse gegevens laten zien, of zelfs onrecht gaat doen aan Bijbelse gedeelten, waarbij je natuurlijk gelijk op het volgende probleem stuit, nl. dat men dingen anders uitlegt. Vaak is het zo dat men een mening heeft, die men vervolgens met de Schrift onderbouwd, ipv de Schrift te nemen en die uit te leggen...
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 16:11

Precies.

Maar als je toch op een filosofische manier dingen uit de bijbel gaat 'bewijzen' moet je er wel voor zorgen dat de theorie die er dan omheen bouwt ook filosofisch verantwoordt is. Anders gooi je je eigen glazen in.

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 23 mar 2004 17:04

Ik heb net alle reacties zo'n beetje gelezen,
en vind het jammer dat sommige zo bot op elkaar reageren.

Ik zit zelf ook in de gergem in Ned. En ik wil ook niet zeggen dat ik het met alles van de gergem in ned eens ben. Maar dat heb je toch in alle kerken? Ik ben zelf niet kerkmuur gebonden. want ik ga graag mee met vrienden naar de hervormde, chr ger. ger gem.

Die fouten die er vroeger met die scheuringen gemaakt zijn.. er nu eenmaal.. Het is heel jammer dat het zover gekomen is. De Ger gem en ger gem in Ned doen nu wel veel dingen samen. maar ik denk dat het nooit meer 1 word. ook door de verschillen enzo.

Dit kwam er zo in me op, khoop dat iedereen het een beetje volgt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 19:21

heuh dat is inderdaad weer wat meer on topic :wink:
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 11:49

Bij de Ger Gem in Ned is het het voorstellen.

Je kunt niet de genade aanbieden aan iemand, waarvan je eerst zegt dat God het nog in hem moet werken.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 mar 2004 17:15

Het Weermannetje schreef:Bij de Ger Gem in Ned is het het voorstellen.

Je kunt niet de genade aanbieden aan iemand, waarvan je eerst zegt dat God het nog in hem moet werken.

Voorstellen is toch aanbieden? Of ben ik nu fout? Hoe wil je het dan voorstellen, zonder aanbieden? Zo is het, maar je moet wel eerst weten of je getrokken bent??? Daar komt het bij jou op neer.

Als ik jou was, zou ik eerst jezelf onderzoeken voordat je uitspraken gaat doen. En bovenal ook de Bijbel gaan onderzoeken. Weet je wel hoe vaak er in de Bijbel staat Bekeert u? Zoek dat dan maar op, en ga daar eens mee aan het werk. God wacht om genadig te zijn, en Hij wacht niet op wachtende mensen. Hij wil mensen die Hem zoeken. Tuurlijk er zijn uitzonderingen, maar als je Hem zoekt, kun je Hem ook zeker vinden!!

Terug naar “Archief”