Moderator: Moderafo's

1234567890 schreef:Dat zeg jij niet, jij beweert dat iedereen het wel kan aannemen en dat kan dus niet.
@mic voor de 2e keerschreef:Iedereen kán het aannemen, maar niet iedereen wil het aannemen. Dat aanbod is algemeen hoor. Als het niet algemeen zou zijn is het volledig overbodig. Want dan is uitverkoren al genoeg. Nu geeft dat aanbod juist zekerheid, omdat als je weet dat je het aangenomen hebt je zalig bent. En daarom kun je ook genade aanbieden aan onbekeerden, omdat er voor hen ook hoop is. Waarom zou je uberhaupt genade aanbieden aan bekeerden, zij hebben het al!

Aragorn schreef:1234567890 schreef:Dat zeg jij niet, jij beweert dat iedereen het wel kan aannemen en dat kan dus niet.@mic voor de 2e keerschreef:Iedereen kán het aannemen, maar niet iedereen wil het aannemen. Dat aanbod is algemeen hoor. Als het niet algemeen zou zijn is het volledig overbodig. Want dan is uitverkoren al genoeg. Nu geeft dat aanbod juist zekerheid, omdat als je weet dat je het aangenomen hebt je zalig bent. En daarom kun je ook genade aanbieden aan onbekeerden, omdat er voor hen ook hoop is. Waarom zou je uberhaupt genade aanbieden aan bekeerden, zij hebben het al!
Zo gaan we een beetje cirkeltjes draaien..

@mic schreef:pcies.
alleen is je rdenatie van een mens die kan z'n wil niet ombuigen. maar dat is nogal logisch, want als dat wel kon was z'n wil z'n echte wil niet![]()
Dat is namelijk net zoiets als zeggen ik wil geen lollie, maar ik zou wel willen dat ik een lollie wilde. Dan wil je dus die lollie wel hebben. Een mens die zegt: ik wil niet bekeerd worden, maar ik zou wel willen dat ik bekeerd zou willen zijn, is dus iemand die bekeerd wil zijn. (en aan die wil is/ wordt dus door God gewerkt)
maar goed erg filosofisch allemaal.

Zeker gezien het feit dat de meeste theologische ideeen bestaan om bijbelse dingen filosofisch kloppend te maken. (denk aan dingen als drieeenheid)Aragorn schreef:@mic schreef:pcies.
alleen is je rdenatie van een mens die kan z'n wil niet ombuigen. maar dat is nogal logisch, want als dat wel kon was z'n wil z'n echte wil niet![]()
Dat is namelijk net zoiets als zeggen ik wil geen lollie, maar ik zou wel willen dat ik een lollie wilde. Dan wil je dus die lollie wel hebben. Een mens die zegt: ik wil niet bekeerd worden, maar ik zou wel willen dat ik bekeerd zou willen zijn, is dus iemand die bekeerd wil zijn. (en aan die wil is/ wordt dus door God gewerkt)
Nouja, soms zou het volgens mij wel eens goed zijn als bepaalde theologische ideeen wat meer op hun filosofische houdbaarheid getoetst zouden worden.

@mic schreef:Zeker gezien het feit dat de meeste theologische ideeen bestaan om bijbelse dingen filosofisch kloppend te maken. (denk aan dingen als drieeenheid)Aragorn schreef:@mic schreef:pcies.
Nouja, soms zou het volgens mij wel eens goed zijn als bepaalde theologische ideeen wat meer op hun filosofische houdbaarheid getoetst zouden worden.

Het Weermannetje schreef:Bij de Ger Gem in Ned is het het voorstellen.
Je kunt niet de genade aanbieden aan iemand, waarvan je eerst zegt dat God het nog in hem moet werken.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten