naamloos schreef:Het gaat ook niet om het woord eten, want dat doen we inderdaad letterlijk.
Maar ik eet wel brood en drink wijn (zonder te smakken). Geen vlees en bloed, dát is symbolisch.
rotterdam schreef:De vraag was "En ik ken geen situatie waarin het figuurlijk gebruik wordt. Jij wel ? dan hoor ik dat graag".
Dat heb ik nergens gevraagd, lees maar terug.
Wat ik zei in antwoord op jouw citaat uit Joh. 6 - 51-56 was: Wel eens van beeldspraak gehoord?
Jijzelf pikt het woord 'eten' eruit en gaat dat uitgebreid vertalen. Niet meer dan logisch dat je dan alleen de blote betekenis van 'eten' krijgt.
Wanneer er beeldspraak gebruikt wordt gelden er andere regels, anders gebeuren er rare dingen.
Yoshi schreef:Je berichten tonen anders dat je je er vrij druk om maakt.
Voor wat betreft de bron die jij hanteert; zou jij voor informatie over afro-amerikanen naar de Ku Klux Klan gaan? Ik denk het niet. Zie verder het commentaar van Cicero.
Jij
denkt uit mijn berichten te begrijpen dat ik me daar vrij druk om maak. De waarheid is dat ik er bijna nooit over denk. Als het toevallig ter sprake komt en ik even niets anders te doen heb, dan kan het gebeuren dat ik er op reageer.
Verder was mijn mening over dit onderwerp al lang gevormd, daar heeft die site geen enkele invloed op uitgeoefend.
Op die site staan heel veel dingen die ik precies zo geloof, en wellicht heb ik daarom die bewuste pagina iets te serieus genomen.
Je ziet, ik trap ook wel eens in de valkuil van vertrouwen op verkeerde gronden.
Voorlopig zal ik het commentaar op Constantijn en welke invloed dat op de Roomse kerk had open laten. (al slaat ie de plank volgens mij niet zo heel erg mis gezien die cultuur, de dubieuze houding van Constantijn en de kerk)
Katlheen schreef:En hoe wordt Avondmaal trouwens gevierd in de hiep hiep hoera happy clappy charismatische hoek? Ervaringsdeskundigen wellicht die daar wat over kunnen vertellen? Wil wel eens weten hoe men er daar tegen aan kijkt.
In een grote gemeente (2000 man) worden er om de 2 rijen de schalen met matzes, en een grote beker of een blad met kleine wegwerp bekertjes wijn of druivensap doorgegeven door een team dat de rijen doorgaat.
Iedereen wacht tot we allemaal een stukje matze hebben, dan spreekt de voorganger de bekende woorden en daarna eten we tegelijk de matze op. Met het drinken idem dito.
Overigens heerst er dan geen hiep hiep hoera happy clappy sfeer hoor, meestal wordt er zachtjes aanbiddingsmuziek gespeeld of het is gewoon stil.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)