rotterdam schreef:Oh nu begrijp ik het - dat van dat water op die bruiloft is ook symbolisch.
Dat weer niet, de ceremoniemeester was duidelijk over de kwaliteit van dat water wat in wijn verandert was.
rotterdam schreef:Je verwacht toch niet dat ik op deze simpelheid reageer ?
Inderdaad niet, als je geen antwoord hebt negeer je het meestal.
rotterdam schreef:Ja, ik wel, 'k word daar regelmatig van beticht op deze site. Maar ja, deze keer is het beeldspraak, het komt in je dogmatische straatje van pas.
Waarom zou dit in mijn dogmatische straatje passen, licht eens toe?
Als brood en wijn werkelijk veranderden, dan heeft dat verder in tgeheel geen consequenties voor mijn verdere dogmatische visie.
rotterdam schreef:Nog een poging ; In Joh. 6 vers 54, heeft Jezus (of misschien de Griekse auteur) het woord voor “eten” verandert van “phago” (gebruikt in bijvoorbeeld vers 53) in “trogo”. “Phago” is in het Koine Grieks een meer gebruikelijk klassiek woord voor eten. Het betekent letterlijk verslinden, consumeren, en het heeft inderdaad een figuurlijke betekenis. “Trogo” echter betekent letterlijk kauwen, vermalen, smakken, en het wordt gewoonlijk gebruikt voor eten van vlees. En ik ken geen situatie waarin het figuurlijk gebruik wordt. Jij wel ? dan hoor ik dat graag.
Het gaat ook niet om het woord eten, want dat doen we inderdaad letterlijk.
Maar ik eet wel brood en drink wijn (zonder te smakken). Geen vlees en bloed, dát is symbolisch.
rotterdam schreef:Ik probeer hier niet het R.K. te verkopen, wel tracht ik begrip te kweken dat er broeders en zusters zijn die op hele goede Bijbelse gronden tot andere conclusies zijn gekomen als die van het protestantisme.
Ikzelf heb geen probleem, ik vier beide, zowel de eucharistie als wel het Heilig Avondmaal.
Een loffelijk streven, maar in mijn visie helemáál geen "hele goede bijbelse grond". Mij overtuigt het absoluut niet, ik snap werkelijk niet dat mensen geloven dat ze vlees eten en bloed eten en drinken omdat ze denken dat de Schrift dat leert.
Ik maak het niet moeilijker dan het is, alleen je zintuigen vertellen het tegendeel al.
En bedenk eens hoeveel kilo's en liters wijn en brood er door de eeuwen heen al genuttigd is, ook niet zo realistisch vind je niet?
En als ik verder ga wordt het nog banaler, dus laat maar ...
Jezus zit met Zijn opstandingslichaam aan de rechterhand van Zijn Vader.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)