Alzo zegt de Heere

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Alzo zegt de Heere

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2015 13:46

Ik las op CIP:
Separerende prediking houdt in dat de voorganger al prekend onderscheid maakt tussen zijn hoorders. Moerkerken: "De vraag wat de lezer in de tekst ziet, is vandaag net zo relevant als de vraag wat de tekst tot de lezer heeft te zeggen. Ik vind dat fundamenteel onjuist. Natuurlijk verkeert de lezer in zijn eigen leefwereld en zal de betekenis van de tekst getransponeerd moeten worden naar de wereld en de denkwijze waarin wij heden leven. Maar waar het om gaat is: de Schrift heeft gezag. En de Schrift wil, om een Bijbelse uitdrukking te gebruiken, onze harten en onze gedachten gevangennemen onder de tucht van het Woord. De predikant moet op de preekstoel kunnen zeggen: 'Alzo zegt de Heere'. En niet: 'Voelt u dat ook zo?'"

In onze kerk hoor ik dit nog wel regelmatig, maar ik ben zo benieuwd, klinkt dit van alle kansels?
En zijn de RWers bekend met de separerende prediking?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Alzo zegt de Heere

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2015 14:49

Ik hoor dat ook wel. In iets andere bewoording, maar het komt op het zelfde neer.

Overigens is de vraag "voelt u dat ook zo" wel een goede vraag mits de essentie niet is: Als God dit zegt en jij voelt dat ook zo moet je er gehoor aan geven, als dat niet zo voelt hoeft dat niet. Maar het is wel een goede vraag of dat wat God zegt, ook in ons hart leeft. Zo niet, dan moeten we kijken hoe dat komt en hoe dat kan veranderen.

Het is me alleen nog niet zo duidelijk wat er zo separerend aan is. Volgens mij geldt die boodschap voor alle luisteraars?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2015 15:14

Marnix schreef:Het is me alleen nog niet zo duidelijk wat er zo separerend aan is. Volgens mij geldt die boodschap voor alle luisteraars?

ds M. zegt: Separerende prediking houdt in dat de voorganger al prekend onderscheid maakt tussen zijn hoorders.
Daarmee bedoelt hij niet dat het voor de ene kerkganger wel is en voor de ander niet, nee, er zitten kinderen in de kerk, reeds lang geleden bekeerde mensen, onbekeerden, misschien wel buiten-kerkelijken.
Dus voor de één zal een bevinding bekend in de oren klinken, voor de ander helemaal niet.

Marnix schreef:Ik hoor dat ook wel. In iets andere bewoording, maar het komt op het zelfde neer.

Hoe wordt het bij jullie dan gezegd?
Want wordt wel hetzelfde bedoeld dan?
Gevoelens kunnen ons bedriegen nl.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2015 16:12

"Dit is het woord van God"
"Dit zegt God"

ipv: Alzo zegt de Here

Of er verder veel onderscheid tussen de hoorders moet worden gemaakt weet ik niet. Een bekeerde moet luisteren naar wat God te zeggen heeft en dan doen, maar een onbekeerde die bekeerd wil worden ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 12 okt 2015 20:31

Chaya schreef:Ik las op CIP:
Separerende prediking houdt in dat de voorganger al prekend onderscheid maakt tussen zijn hoorders. Moerkerken: "De vraag wat de lezer in de tekst ziet, is vandaag net zo relevant als de vraag wat de tekst tot de lezer heeft te zeggen. Ik vind dat fundamenteel onjuist. Natuurlijk verkeert de lezer in zijn eigen leefwereld en zal de betekenis van de tekst getransponeerd moeten worden naar de wereld en de denkwijze waarin wij heden leven. Maar waar het om gaat is: de Schrift heeft gezag. En de Schrift wil, om een Bijbelse uitdrukking te gebruiken, onze harten en onze gedachten gevangennemen onder de tucht van het Woord. De predikant moet op de preekstoel kunnen zeggen: 'Alzo zegt de Heere'. En niet: 'Voelt u dat ook zo?'"

In onze kerk hoor ik dit nog wel regelmatig, maar ik ben zo benieuwd, klinkt dit van alle kansels?

Een separerende prediking houdt in dat er onderscheid gemaakt wordt door de predikant dat er (1) bekeerde (wedergeboren) en (2) onbekeerde (niet wedergeboren) mensen onder zijn gehoor zitten. Voor de eerste groep zal de Bijbel ontzag (respect) hebben, voor de tweede groep minder of niet omdat hij/zij nog niet wedergeboren is.
Ik vind dat een predikant vandaag de dag niet kan zeggen op de preekstoel 'Alzo zegt de Heere’ om fijt dat er zoveel denominaties zijn in het christendom die elkaar tegen spreken en de Heere spreekt zichzelf niet tegen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 12 okt 2015 20:35

Chaya schreef:In onze kerk hoor ik dit nog wel regelmatig, maar ik ben zo benieuwd, klinkt dit van alle kansels?

Na elke Schrift lezing klinkt er bij ons "zo spreekt de Heer" of een variatie daarop waarna het kerkvolk "wij danken God" uitspreekt.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 12 okt 2015 20:40

Yoshi schreef:Na elke Schrift lezing klinkt er bij ons "zo spreekt de Heer" of een variatie daarop waarna het kerkvolk "wij danken God" uitspreekt.
Dat is juist want de uitdrukking ‘Alzo zegt de Heere’ is uitsluiten voor behouden aan de oudtestamentische profeten.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2015 09:35

Chaya schreef:Separerende prediking , De predikant moet op de preekstoel kunnen zeggen: 'Alzo zegt de Heere'. En niet: 'Voelt u dat ook zo?'"

Ik ben benieuwd Chaya wat je nog meer hoort in jou gemeente, omdat je aangeeft dit nog regelmatig te horen, maar regelmatig is niet altijd.
Wat hoor je nog meer dan bovengenoemde?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2015 12:03

MoesTuin schreef:Ik ben benieuwd Chaya wat je nog meer hoort in jou gemeente, omdat je aangeeft dit nog regelmatig te horen, maar regelmatig is niet altijd.

Dat ligt in het feit dat wij steeds een andere predikant hebben (soms preeklezen) en niet iedere predikant heeft dezelfde trant van (s)preken.
MoesTuin schreef:Wat hoor je nog meer dan bovengenoemde?

Niet altijd een separerende prediking dus.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2015 12:05

benefietdiner schreef:Ik vind dat een predikant vandaag de dag niet kan zeggen op de preekstoel 'Alzo zegt de Heere’ om fijt dat er zoveel denominaties zijn in het christendom die elkaar tegen spreken en de Heere spreekt zichzelf niet tegen.

Dit begrijp ik niet, wat bedoel je hier nu mee te zeggen?
Wat betekent het woord: fijt? Schrijffoutje?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 15 okt 2015 17:08

Chaya schreef:Niet altijd een separerende prediking dus.

Maar is dat dan heel erg vraag ik me af?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2015 14:09

MoesTuin schreef:Maar is dat dan heel erg vraag ik me af?

Dat zou het wel kunnen zijn.
Als er niet separerend wordt gepreekt, worden Bijbelse begrippen als verkiezing, doodsstaat van de mens, wedergeboorte, geloof, bekering, heiligmaking, niet meer begrepen.

Terug naar “Archief”