Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 25 sep 2015 16:25

Marnix schreef:http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4132306/beste-bier-wereld-komt-amerika.html

Amerikaans bier uitgeroepen tot beste bier van de wereld. Voor alle awards kan je hier kijken:

http://www.worldbeerawards.com/2015/

Je kan ook de Europese winnaars in diverse categorieen zien, mocht je het wat dichter bij huis willen houden :)

Amerikaans bier als het beste bier, is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?
Verder een massa namen die mij niets zeggen. Een enkele keer zie ik een bekend bier in de lijst voorkomen. En waar is Tongerlo, de winnaar van vorig jaar, gebleven? Het ene jaar is het het beste bier, en het volgende jaar komt 'ie niet meer in de lijst voor?
En ik zie dat Leffe bruin een bronzen medaille heeft voor de belgische dubbele stijl. Maar dat bier is helemaal niet zo lekker, vind ik.

(En dan nog een opmerking wat betreft de werking van dit forum: het zou wel fijn zijn als er een nieuw tabblad wordt geopend zodra je op een link klikt. Nu verschijnt de inhoud van de link in hetzelfde tabblad, en is het Refoweb-forum gelijk weg. Niet handig.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2015 16:57

Boekenlezer schreef:Amerikaans bier als het beste bier, is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?

Nou, ik denk dat het een wereld om te ontdekken is. Ik zou graag eens Prima Pils uit Pennsylvania proberen. Het wordt gebrouwen in de Duitse stijl en krijgt maar liefst 92 punten op Beeradvocate.com. Dat maakt me erg benieuwd aangezien ze in het in Duitsland gebrouwen en door mij zo geliefde pils nagenoeg nooit meer dan 70 punten geven.

Afbeelding
Helaas niet te krijgen hier.

The Crisp uit Brooklyn scoort zelfs 98 punten en is eveneens gebrouwen in de Duitse traditie. Helaas ook niet in Nederland te krijgen, dus ik kan het zelf niet beoordelen. Overigens wordt het voor zover ik kan beoordelen uitsluitend in blik verkocht. Dat is wel een beetje jammer.

Afbeelding
Wereldklasse volgens de bros op Beeradvocate.

Het uit Wisconsin afkomstige 'Two Woman Lager' scoort eveneens erg hoog. Deze Duitse pils doet het met 96 punten ook veel beter dan merken als Veltins en Bitburger. Volgens de bros van Beeradvocate en hun bezoekers zijn de leerlingen hun meesters dus voorbijgestreefd.

Afbeelding
Deze pils oogt donkerder dan de oorspronkelijke uit Duitsland afkomstige.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik laat het hier maar even bij. Zou het waar zijn wat er geschreven wordt over deze pilsjes, of is het weer een typisch voorbeeld van Amerikaans nationalisme? Het zal uitgezocht moeten worden door een tripje ernaartoe te maken, want hier zijn deze Amerikaanse bieren niet verkrijgbaar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2015 11:43

De jurering gebeurt eerst per regio en daarna nemen de winnaars per regio het tegen elkaar op. Lijkt me wel een eerlijke competitie. Omdat Amerikaanse (en voor sommigen ook Engelse) bieren voor sommigen een ver-van-je-bed-ding zijn kan je ook kijken naar winnaars in onze taalregio (Nederland / Belgie dus)

https://nl.wikipedia.org/wiki/World_Beer_Awards

Sowieso is het een smaakding, Belgisch bier versus engels / amerikaans bier.... maar er zijn enorm veel kleine brouwerijen en Amerika die fantastisch speciaalbier maken :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2015 14:02

Natuurlijk blijft het een kwestie van voorkeur, maar binnen je voorkeursgebied denk ik wel dat je objectief kan zeggen waarom een bepaalde pils nou zo uitstekend is. Het moet wel raar lopen wil een liefhebber van Duitse bieren bijvoorbeeld geen Bitburger lusten. Dat geldt ook voor de Duitse stijl pils die in Amerika gebrouwen wordt gis ik, een liefhebber van Duitse pils zal met de soorten weglopen die ik hierboven genoemd heb.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 sep 2015 14:45

mohamed schreef:Natuurlijk blijft het een kwestie van voorkeur, maar binnen je voorkeursgebied denk ik wel dat je objectief kan zeggen waarom een bepaalde pils nou zo uitstekend is. Het moet wel raar lopen wil een liefhebber van Duitse bieren bijvoorbeeld geen Bitburger lusten. Dat geldt ook voor de Duitse stijl pils die in Amerika gebrouwen wordt gis ik, een liefhebber van Duitse pils zal met de soorten weglopen die ik hierboven genoemd heb.

Ik lust graag een Duits bier, maar tussen lusten en echt lekker vinden zit wel wat in.
Ik vind bijvoorbeeld Paulaner één van de betere, maar heb weinig met Bitburger.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2015 14:55

Dat geldt voor mij precies andersom, zal wel geen toeval zijn. Met lusten bedoel ik overigens lekker vinden, zo drukken we ons in Friesland uit.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 sep 2015 15:13

mohamed schreef:Dat geldt voor mij precies andersom, zal wel geen toeval zijn. Met lusten bedoel ik overigens lekker vinden, zo drukken we ons in Friesland uit.

kans van.
Ik heb een aantal jaren geleden nog bijna in Friesland gewoond (ik kon daar een baan krijgen).
Toch blij dat ik het niet gedaan heb, ik spreek de taal blijkbaar onvoldoende ;-)

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 02 okt 2015 12:22

Vandaag attendeerde een collega mij op het punt dat de bierflesjes tegenwoordig 30 cl bier bevatten. Terwijl blikjes 33 cl bevatten. Ik neem me te herinneren dat de flesjes (vroeger) ook 33 cl bevatten. Ben ik nu in de bonen, of heb ik de transitie naar 30 cl van flesjes gemist?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 okt 2015 13:15

mohamed schreef:Dat geldt voor mij precies andersom, zal wel geen toeval zijn. Met lusten bedoel ik overigens lekker vinden, zo drukken we ons in Friesland uit.

StillAwake schreef:kans van.
Ik heb een aantal jaren geleden nog bijna in Friesland gewoond (ik kon daar een baan krijgen).
Toch blij dat ik het niet gedaan heb, ik spreek de taal blijkbaar onvoldoende ;-)

Zeker, daar ben ik ook blij om. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 okt 2015 13:17

Arco schreef:Vandaag attendeerde een collega mij op het punt dat de bierflesjes tegenwoordig 30 cl bier bevatten. Terwijl blikjes 33 cl bevatten. Ik neem me te herinneren dat de flesjes (vroeger) ook 33 cl bevatten. Ben ik nu in de bonen, of heb ik de transitie naar 30 cl van flesjes gemist?

In een fles Oettinger zit 33cl.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 02 okt 2015 15:58

Arco schreef:Vandaag attendeerde een collega mij op het punt dat de bierflesjes tegenwoordig 30 cl bier bevatten. Terwijl blikjes 33 cl bevatten. Ik neem me te herinneren dat de flesjes (vroeger) ook 33 cl bevatten. Ben ik nu in de bonen, of heb ik de transitie naar 30 cl van flesjes gemist?

Zolang ik bier drink, (dat moet zo 'n 16 jaar zijn) hebben de meeste merken 30cl flesjes.
Blikjes hebben wel wat meer inhoud alleen moet het wel in een glas geschonken worden, anders is het geen drinken naar mijn bescheiden mening.
Flesjes daarentegen zijn prima rechtstreeks te nuttigen, tenminste als het pils betreft.
Speciale bieren moeten ook in mooie glazen hè?!

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 25 nov 2015 23:23

Zojuist een Gulpener Neubourg pilsener gedronken. Had deze in een pakketje gekregen bij een ventilatorbox van Vasco.
Gulpener kon ik wel maar dit brouwsel nog niet. Zeer aangename verrassing! Een heel fijn pilsje.
Ik dacht laat ik eens op internet kijken wat er over te vinden is en het schijnt ook een bekroond bier te zijn: http://www.gulpener.nl/onze-bieren/chateau-neubourg/

Echt een aanrader.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2015 23:26

pindas83 schreef:Blikjes hebben wel wat meer inhoud alleen moet het wel in een glas geschonken worden, anders is het geen drinken naar mijn bescheiden mening.
Flesjes daarentegen zijn prima rechtstreeks te nuttigen, tenminste als het pils betreft.

Mee eens, ik drink pils het liefst uit een fles, nog liever dan uit een glas. Voor Veltins maak ik de enige uitzondering omdat het in fles niet verkocht wordt en giet het dan maar in een glas.

Als je van Duitse pils houdt en eens wat anders uit de fles wilt drinken als Warsteiner, probeer dan eens Oettinger. Dat drink ik liever dan Warsteiner en een krat kost maar 6,99.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2015 23:30

pindas83 schreef:Zojuist een Gulpener Neubourg pilsener gedronken. Had deze in een pakketje gekregen bij een ventilatorbox van Vasco.
Gulpener kon ik wel maar dit brouwsel nog niet. Zeer aangename verrassing! Een heel fijn pilsje.
Ik dacht laat ik eens op internet kijken wat er over te vinden is en het schijnt ook een bekroond bier te zijn: http://www.gulpener.nl/onze-bieren/chateau-neubourg/

Echt een aanrader.

Ziet er heerlijk uit, dat is er een die ik ga proberen. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2015 11:22

Woensdag met iemand een fles Deus opgedronken. Brut des Flandres, of wel champagne-bier, hoewel ze het zo niet mogen noemen :) Heerlijk spul. En wat mij betreft een goed en lekker alternatief voor champagne, waar ik na 3 slokken doorgaans op uitgekeken ben. Dus met oud en nieuw neem ik daar ook een fles van mee, als lekker alternatief voor champagne.... komt de fles tenminste op :)

Afbeelding

http://www.ratebeer.com/beer/deus-brut- ... res/18912/
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Algemene Zaken”