Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef:Ds. Klok IS wijzer dan jij
rotterdam schreef:Goeie reacties van Mona en Shaya.
Oneerbiedig, lachwekkend en potsierlijk zijn belachelijke aantijgingen.
Chaya schreef:Ds. Klok is wijzer dan jij:
"Ik ken geen kerkmuren. Er is maar één Kerk. Het ware van God geschonken leven valt altijd naar elkaar toe, als de Heere dat tenminste geeft door Zijn lieve Geest. Ik zal dus nooit voor een kerk strijden, ook niet voor de Oud Gereformeerde Gemeenten. Het is overal donker. En ds. Joh. Van der Poel -mijn geestelijke vader- zei altijd dat je in het donker geen stappen moet zetten.
"Ikabod". De eer is weg. Alles ligt verscheurd en verdeeld. Het is een teken van het oordeel over Nederland. Hadden we er maar meer smart over."
Heb jij daar enige kennis aan Boanerges?
Nina schreef:
Kan ik weinig mee, waarom vind je het belachelijke aantijgingen?
Voor zover ik weet ben je geen lid van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Je hebt er derhalve geen moer mee te maken. Net als ik overigens.
Verder is jouw mening voorspelbaar. Zelfs als sommigen niets geschreven zouden hebben had ik het kunnen voorspellen.
In heel veel kerken is er sprake van een manier van praten. Sommigen vind ik mooi andere vind ik minder.
Ook de evangelische en/of pinkstergroeperingen hebben een toontje.
Of is dat hiep-hiep-halleluja toontje wel mooi ?
De RKK kent het gregoriaans - de orthodoxie kent het oud-slavisch. Beide zijn een gezongen spreekstem.
70% van je zusters en broeders wereldwijd "Oneerbiedig, lachwekkend en potsierlijk" noemen zijn inderdaad belachelijke aantijgingen.
rotterdam schreef:Voor zover ik weet ben je geen lid van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Je hebt er derhalve geen moer mee te maken. Net als ik overigens.
Verder is jouw mening voorspelbaar. Zelfs als sommigen niets geschreven zouden hebben had ik het kunnen voorspellen.
In heel veel kerken is er sprake van een manier van praten. Sommigen vind ik mooi andere vind ik minder.
Ook de evangelische en/of pinkstergroeperingen hebben een toontje.
Of is dat hiep-hiep-halleluja toontje wel mooi ?
De RKK kent het gregoriaans - de orthodoxie kent het oud-slavisch. Beide zijn een gezongen spreekstem.
70% van je zusters en broeders wereldwijd "Oneerbiedig, lachwekkend en potsierlijk" noemen zijn inderdaad belachelijke aantijgingen.
Nina schreef:Ik kan er niet om lachen, ik word er boos om. Wat een potsierlijke vertoning! Dat daarbij Gods woord wordt geopend, vind ik zeer, zeer oneerbiedig. Ik moest meteen denken aan de woorden van de here Jezus toen Hij zei dat we niet met een omhaal van woorden moeten spreken, daar zou aan toegevoegd kunnen worden: en ga niet interessant lopen doen door je stem te verdraaien of een rare spreektoon aan te slaan.
Het is breder dan deze spreker ontdekte ik, want ik heb net meerdere preken opgezocht op internet, en alle sprekers blijken dit zichzelf hebben aangeleerd.
Yoshi schreef:Juist, ik kan het wel waarderen. Andere vormen ook al zijn die anders dan die van mij.
Ik heb er even doorheen gezapt maar de preek is wel 'gewoon normaal' gesproken.
Maar ten diepste; wat maakt het uit?
Ik ga hier niet naar de kerk, ik heb er geen last van. Mensen die daar wel naar de kerk gaan zullen het wel gewend zijn en normaal vinden. Ook prima.
Nina schreef:Nou, je maakt je wel kwaad he? Als je goed leest zie je dat hen geen aantijgingen zijn, maar een mening: 'ik vind' schreef ik. Blijkbaar mag ik van jou die mening niet hebben.
Gelukkig wordt er niet in 70 % van de wereld zo gesproken in de kerken, en al zou het wel zo zijn, ik blijf het een kunstmatig vroom gedrag vinden, oneerbiedig en potsierlijk..
Als men alleen iets mag zeggen / schrijven wanneer het het eigen kerkverband betreft, zouden we allemaal heel wat vaker ons van commentaar moeten onthouden. En daar dat niet gebeurt, zie ik niet waarom ik dat (hier) zou moeten doen.
In mij gemeente spreken de sprekers met hun gewone stem, gelukkig.
mohamed schreef:Ook ik heb er geen last van, maar het is wel een erg vreemde manier van voorlezen. Een kind wat het niet gewend is zou beginnen te huilen en een volwassene misschien ook wel.
Nee hoor niet kwaad, dat heb ik jaren geleden al afgeleerd.
En ja, een mening mag uiteraard, maar, om je zusters en broeders "kunstmatig vroom,oneerbiedig en potsierlijk" te noemen blijft zinloos gedrag.
De laatste tijd zijn de gereformeerden het langzamerhand aan het afleren om anderen te (be)oordelen op uiterlijkheden maar ik merk dat de volgende groep al weer klaar staat om deze onhebbelijkheid over te nemen.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten