Manier van preken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

pindas83
Majoor
Majoor

Re: Manier van preken

Berichtdoor pindas83 » 14 jun 2015 21:05

[quote]
Het staat er zo deftig hé, in de statenvertaling "zwaar van tong", het kan ook eenvoudiger; Moses stotterde (een hakkelaar ? [quote]

[quote] En later deed hij het alleen..[quote]

Zonder A..äron

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

manier van preken Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 30 sep 2015 21:55

Dit vond ik op internet. Ik hoop niet kenmerkend voor de OGG:

https://www.youtube.com/watch?v=alURD6sUCFk
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Race406 » 30 sep 2015 22:35

Hier krijg ik het echt koud van... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2015 06:32

BladeStraight schreef:Dit vond ik op internet. Ik hoop niet kenmerkend voor de OGG:

Waarom ? Ik vind het ook niet mooi maar dat is niet van belang, 't is mijn kerk niet.
Smaken verschillen nu eenmaal.

Nina

Berichtdoor Nina » 01 okt 2015 07:07

BladeStraight schreef:Dit vond ik op internet. Ik hoop niet kenmerkend voor de OGG:

Wat oneerbiedig, ronduit vreselijk vind ik dit.. krijg er de rillingen van. En waarom doet die man zo vreemd met zijn stem?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 okt 2015 07:49

Laten we over die preektoon maar ophouden BS!
Hierover zijn al vele berichten geplaatst op dit forum,
waarvan de inhoud misschien wel verderfelijker was de de preektoon zelf.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 okt 2015 08:09

mona schreef:Laten we over die preektoon maar ophouden BS!
Hmm, ik snap je wel en deels ben ik het met je eens.
Anderzijds vinden refo's de vorm nogal belangrijk, iets wordt al snel oneerbiedig genoemd.
Een bandje bijvoorbeeld die een mooi lied begeleid wordt toch veroordeeld om de vorm ervan.
Daar kun je wat van vinden natuurlijk, maar ik vind hier ook iets van. Het werkt op mijn lachspieren en eigenlijk vind ik het ook zielig, sorry!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Berichtdoor Nina » 01 okt 2015 09:08

Ik kan er niet om lachen, ik word er boos om. Wat een potsierlijke vertoning! Dat daarbij Gods woord wordt geopend, vind ik zeer, zeer oneerbiedig. Ik moest meteen denken aan de woorden van de here Jezus toen Hij zei dat we niet met een omhaal van woorden moeten spreken, daar zou aan toegevoegd kunnen worden: en ga niet interessant lopen doen door je stem te verdraaien of een rare spreektoon aan te slaan.

Het is breder dan deze spreker ontdekte ik, want ik heb net meerdere preken opgezocht op internet, en alle sprekers blijken dit zichzelf hebben aangeleerd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 01 okt 2015 09:21

mona schreef:Laten we over die preektoon maar ophouden BS!

Inderdaad hier ben ik het helemaal mee eens.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 okt 2015 09:23

Nina schreef:Ik kan er niet om lachen, ik word er boos om. Wat een potsierlijke vertoning! Dat daarbij Gods woord wordt geopend, vind ik zeer, zeer oneerbiedig. Ik moest meteen denken aan de woorden van de here Jezus toen Hij zei dat we niet met een omhaal van woorden moeten spreken, daar zou aan toegevoegd kunnen worden: en ga niet interessant lopen doen door je stem te verdraaien of een rare spreektoon aan te slaan.

Het is breder dan deze spreker ontdekte ik, want ik heb net meerdere preken opgezocht op internet, en alle sprekers blijken dit zichzelf hebben aangeleerd.
Volgens mij zit eerbied in je hart. Dus als die beste kerel denkt dat God zo'n toon op prijs stelt dan zit ie er volgens mij flink naast, maar zn motief is goed. We weten heel niet of hij interessant wil doen, misschien denkt ie gewoon dat het eerbiedig is.
Ik moet dan weer denken aan Spreuken: Een mens kiest in zijn eigen ogen altijd de juiste weg, de HEER toetst wat hem innerlijk beweegt.
Mensen kunnen met de beste bedoelingen de stomste dingen doen.
Daarmee wil ik geen fouten goed praten hoor, maar we zouden niet moeten oordelen over iemands beweegredenen. Dat is aan God.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2015 13:17

Deze dominee was boer en is lerend ouderling geworden.
Voor wie deze man beter wil leren kennen, hier is een ARTIKEL OVER DE OGGiN UIT 2007
Het begint zo:

Oud gereformeerden zijn geen scherpslijpers, theologische discussies zijn aan hen veelal niet besteed en ook zij zien veel donkere wolken boven kerkelijk Nederland. "Als de Heere ons niet had bewaard, hadden we alles al verwoest." Een portret van een kerkverband dat honderd jaar bestaat. "Wij bestaan vanuit een zekere verlegenheid."

Bij die typering kan Uil zich wel iets voorstellen. "Je kunt dat ook sociologisch verklaren. Veel van onze gemeenten zijn voortgekomen uit het gezelschapsleven. In die kringen zijn de gemeenten gevormd."

Wanneer je dit weet, is een preektoon wel enigszins te verklaren. Als je dit niet wilt horen, ga je er niet heen. De mensen die hier kerken, zijn het gewend en vinden het absoluut niet erg. Al denk ik wel dat een volgende generatie predikanten dit niet meer zal doen.
Ook de OGGiN gaat wat dat betreft met de tijd mee.

Als wij in een joodse kerk komen, is het voor ons ook vreemd om liederen op een "jankerige" toon te horen.
Evenals het vrijdaggebed vanaf de moskeetoren.
s'Kerks wijs, s'kerks eer, om maar een variant te gebruiken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2015 15:13

Goeie reacties van Mona en Shaya.

Oneerbiedig, lachwekkend en potsierlijk zijn belachelijke aantijgingen.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 01 okt 2015 15:35

rotterdam schreef:Goeie reacties van Mona en Chaya.

Beslist niet mee eens! Wanneer we erkennen dat er maar één God is dan vind ik het afschuwelijk dat er van Hem - óók MIJN God- op deze manier zo'n verschrikkelijke karikatuur wordt gemaakt. Ik vind het spotten en stel het gelijk met de spotternij van Godloochenaars (mooi ouderwets woord in dit verband :roll: ) en kan er in het geheel niet om lachen. Gedraag je eens!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2015 15:38

Ds. Klok is wijzer dan jij:
"Ik ken geen kerkmuren. Er is maar één Kerk. Het ware van God geschonken leven valt altijd naar elkaar toe, als de Heere dat tenminste geeft door Zijn lieve Geest. Ik zal dus nooit voor een kerk strijden, ook niet voor de Oud Gereformeerde Gemeenten. Het is overal donker. En ds. Joh. Van der Poel -mijn geestelijke vader- zei altijd dat je in het donker geen stappen moet zetten.

"Ikabod". De eer is weg. Alles ligt verscheurd en verdeeld. Het is een teken van het oordeel over Nederland. Hadden we er maar meer smart over."

Heb jij daar enige kennis aan Boanerges?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 okt 2015 15:42

rotterdam schreef:Goeie reacties van Mona en Shaya.

Grappig, 010 doet een stelling dat Iets belachelijk vinden een belachelijke aantijging is.
Volgens mij moet je voorganger zijn of honderden jaren dood, dan mag er geen verkeerd over je gezegd worden. Hier onder elkaar schijnt het geen knal uit te maken, bijzonder!

Terug naar “[Religie] - Algemeen”