gaven en talenten??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 20 mar 2004 17:57

rosekapje schreef:Mag ik een tegenvraag stellen? Ervaar jij het echt zo als je het beschreven hebt? Heb jij je talenten ontdekt en onderkend? Benut je ze volledig? Gebruik je ze, omdat ze je moet gebruiken??
yep, ik denk dat ik mijn gaven heb ontdekt indredaad, en dat ik ze benut. Het leven biedt zoveel mogelijkheden om op een rustige manier te kijken en te proberen waar je goed in bent.
Benut ik ze volledig? tja, die vraag vind ik niet relevant. JE gaat geen werk bij je gaven zoeken, maar kijkt of er werk is waar jij gaven voor hebt lijkt mij. Gebruik ik ze omdat ik ze MOET gebruiken? Nee, ik vindt het leuk om bezig te zijn en als je iets doet waar je goed in bent, dan gebruik jeje gaven automatisch.

Kijk naar de themas die je tegenkomt in je leven: jeugd, jjongeren, kinderen, knutselen, discussiesleiden, organiseren, muziekmaken. Daar moet je je gaven zoeken.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 mar 2004 18:05

regenboog schreef:overigens, ikheb deze zomer tijdens evangelisatiewerk een hele nieuwe kant van mezelf ontdekt. Ik merkte namelijk dat veel kinderen me leuk vonden. voor die tijd had ik nooit zoveel met kinderen, maar nu weet ik gewoon dat ik het heel gaaf vind om met ze om te gaan. God kan je dus ook opeens hele andere kanten van jezelf laten zien die je zelf nog nooit had ontdekt. Ik hoop dat jouw dit ook nog mag overkomen. God is echt verrassend!!
God's zegen!

Hee wat herkenbaar, ik kan exact hetzelfde zeggen!!
Ik denk dat je soms pas door iets te doen ontdekt welke gaven van jou God wil inzetten tot Zijn eer. Gaven waarvan je je misschien helemaal niet bewust was.
Als je bang bent om iets aan te pakken, kan het misschien ook zijn dat je er nog niet aan toe bent.
Ik denk niet dat je met je armen over elkaar moet wachten tot je een taak krijgt toegewezen, je mag er ook bidden naar zoeken. Door eens wat kleins te doen. Want wil niet gelijk iets groots bereiken, ook hierin moet je groeien.
Ik heb een gaaf voorbeeld.
Mijn oom kwam een paar jaar terug tot bekering. Na een tijdje verlangde hij ernaar om zijn talenten voor God in te zetten. Hij is hoog opgeleid en kan veel aan. Hij bad er veel om en keek ook rond. Toen werd hij gevraagd als zondagsschoolmeester in de kerk. Dat was het laatste wat hij verwachte, dat ze hem ervoor zouden vragen. Het eerste wat hij heel arrogant dacht was: heeft U echt niets beters voor me? Maar hij is het gaan doen en ervaart het nu als een prachtige plek in Gods koninkrijk om de kinderen binnen de kerk te onderwijzen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 23 mar 2004 11:12

joris schreef:
rosekapje schreef:Mag ik een tegenvraag stellen? Ervaar jij het echt zo als je het beschreven hebt? Heb jij je talenten ontdekt en onderkend? Benut je ze volledig? Gebruik je ze, omdat ze je moet gebruiken??
yep, ik denk dat ik mijn gaven heb ontdekt indredaad, en dat ik ze benut. Het leven biedt zoveel mogelijkheden om op een rustige manier te kijken en te proberen waar je goed in bent.
Benut ik ze volledig? tja, die vraag vind ik niet relevant. JE gaat geen werk bij je gaven zoeken, maar kijkt of er werk is waar jij gaven voor hebt lijkt mij. Gebruik ik ze omdat ik ze MOET gebruiken? Nee, ik vindt het leuk om bezig te zijn en als je iets doet waar je goed in bent, dan gebruik jeje gaven automatisch.

Kijk naar de themas die je tegenkomt in je leven: jeugd, jjongeren, kinderen, knutselen, discussiesleiden, organiseren, muziekmaken. Daar moet je je gaven zoeken.

Joris, bedankt voor je antwoord. Ik weet het je hebt gelijk. Ik weet ook wel wat mijn gaven zijn iig gedeeltelijk. En ik gebruik ze ook wel. Ook niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind. Want ik denk ook wel dat je gaven liggen op de vlakken wat je leuk vind, want anders zou het ook wel raar zijn :roll: .
Maar toch denk ik dat ik ze nog niet volledig ontwikkeld heb, ik heb het gevoel dat er nog iets mist en er meer uit te halen valt, maar toch kan ik de vinger niet op de 'zere plek' leggen. Maar dat zijn ook punten waar je in mag en ook wel moet groeien. Toch denk ik ook wel dat de ontwikkeling daarvan een leven lang door kan gaan.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 11:34

Joris, bedankt voor je antwoord. Ik weet het je hebt gelijk. Ik weet ook wel wat mijn gaven zijn iig gedeeltelijk. En ik gebruik ze ook wel. Ook niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind. Want ik denk ook wel dat je gaven liggen op de vlakken wat je leuk vind, want anders zou het ook wel raar zijn .
Maar toch denk ik dat ik ze nog niet volledig ontwikkeld heb, ik heb het gevoel dat er nog iets mist en er meer uit te halen valt, maar toch kan ik de vinger niet op de 'zere plek' leggen. Maar dat zijn ook punten waar je in mag en ook wel moet groeien. Toch denk ik ook wel dat de ontwikkeling daarvan een leven lang door kan gaan.

Klopt, perfect zul je nooit worden.... maar God wil die groei al in dit leven geven, en dat zul je ervaren als je je talenten voor Hem inzet. Dan merk je dat God je talenten gaat verdubbelen zoals in de gelijkenis... dan ga je groeien... Vraag Hem daar maar om, je zult dat dan gaan merken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 11:36

Dat gebeurt echt niet bij iedereen hoor. God geeft inderdaad wel bij mensen dan dubbele talenten, maar God hoeft het niet te doen. Hij is daar geheel vrij in.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 23 mar 2004 11:41

Jazeker is God daar vrij in, maar ik denk wel dat wat net als Marnix zegt, in de gelijkenis van de talenten wat dat betreft een hele mooie belofte ligt! Maar ook een vermaning dat als je je talenten begraaft er dan ook daadwerkelijk niets mee gebeurt. Je moet je talenten ook de mogelijkheid geven om te groeien en te ontwikkelen er tijd insteken en energie, want het gaat allemaal niet vanzelf. Niet dat ik er geen moeite mee heb, dat is absoluut niet zo. Maar ik ben er mee bezig en probeer er echt hard aan te werken. Ook al ervaar ik het niet altijd als makkelijk.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 11:45

Daar heb je helemaal gelijk in, je moet je talenten absoluut gebruiken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 14:36

Jazeker is God daar vrij in, maar ik denk wel dat wat net als Marnix zegt, in de gelijkenis van de talenten wat dat betreft een hele mooie belofte ligt! Maar ook een vermaning dat als je je talenten begraaft er dan ook daadwerkelijk niets mee gebeurt. Je moet je talenten ook de mogelijkheid geven om te groeien en te ontwikkelen er tijd insteken en energie, want het gaat allemaal niet vanzelf. Niet dat ik er geen moeite mee heb, dat is absoluut niet zo. Maar ik ben er mee bezig en probeer er echt hard aan te werken. Ook al ervaar ik het niet altijd als makkelijk.

Succes ermee. God zal je helpen. En ik ga voor je bidden dat je er in mag groeien, en dat je kracht krijgt om door te gaan als het soms moeilijk is. Zijn zegen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”