kerkleer en ouderlingen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mar 2004 16:32

Toch zou ik dan eerder zoiets vragen: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult pogen te inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
of zoiets dergelijks...

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mar 2004 16:36

Aragorn schreef:Toch zou ik dan eerder zoiets vragen: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult pogen te inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
of zoiets dergelijks...
ik kan me het wel voorstellen. De stelligheid die nu in de vraagstelling staat legt mijns inziens meer verantwoordelijkheid bij de belijdende en geeft duidelijker aan dat het voor heel het leven is. Bij proberen kan je er nog iets tijdelijkers van maken.

Maar goed dit wordt wel erg subjectief allemaal.
The one thing you can give and still keep is your word.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 22 mar 2004 18:07

Hieronder dan even de geloofsbelijdenis van de CAMA gemeenten (waar ik kerk)

CAMA GELOOFSBELIJDENIS
1. Er is één God, oneindig volmaakt, van eeuwigheid bestaande uit drie personen: Vader, Zoon en Heilige Geest.
([1] Deuteronomy 6:4, [2] Matthew 5:48, [3] Matthew 28:19)

2. Jezus Christus is waarachtig God en mens. Hij is geboren uit de maagd Maria en verwekt door de Heilige Geest. Hij stierf aan het kruis als de Rechtvaardige voor de onrechtvaardigen. Degenen die in Zijn plaatsvervangend offer geloven worden allen gerechtvaardigd op grond van Zijn vergoten bloed. Hij verrees uit de dood naar de Schriften. Hij is nu gezeten aan de rechterhand van de Vader als onze Grote Hogepriester. Hij zal wederkomen om Zijn Koninkrijk van gerechtigheid en vrede op aarde te stichten.
([4] Philippians 2:6-11, [5] Luke 1:36-38, [6] I Peter 3:18, [7] Hebrews 2:9, [8] Romans 5:9, [9] Acts 2:23–24, [10] Hebrews 8:1, [11] Matthew 26:64)

3. De Heilige Geest is een goddelijke Persoon, gezonden om in de gelovigen te wonen, hen te leiden, te onderwijzen en kracht te geven. Hij overtuigt de wereld van zonde, gerechtigheid en van oordeel.
([12] John 14:15–18, [13] John 16:13, Acts 1:9, [14] John 16:7–11)

4. Het Oude en Nieuwe Testament, onfeilbaar in hun oorspronkelijke vorm, zijn woordelijk geïnspireerd door God en een volledige openbaring van Zijn wil ten opzichte van de verlossing van de mens. Zij vormen tezamen de goddelijke en enige regel voor het geloof en geestelijk leven van de gelovige.
([15] 2 Peter 1:20–21, 2 Timothy 3:15–16)

5. De mens was oorspronkelijk geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God; hij viel echter door ongehoorzaamheid, waardoor hij zich zelf zowel tot de lichamelijke alsmede de geestelijke dood veroordeelde. Alle mensen worden geboren met een zondige natuur, waardoor ze gescheiden zijn van het leven van God en kunnen alleen gered worden door het verzoenend werk van Jezus Christus. Het toekomstige deel van de gelovige is de opstanding ten leven , in eeuwige heerlijkheid en tegenwoordigheid van God, dat van de ongelovige de opstanding ten oordeel en een voor eeuwig gescheiden zijn van God.
([16] Genesis 1:27, [17] Romans 3:23, [18] 1 Corinthians15:20–23, [19] Revelation 21:8, [20] Revelation 21:1–4)

6. Door Jezus Christus is er verlossing voor alle mensen; degenen die zich bekeren en geloven in Hem, worden weder geboren door de Heilige Geest, ontvangen de gave van het eeuwige leven, en worden kinderen van God.
([21] Titus 3:4–7)

7. Het is de wil van God dat iedere gelovige met de Heilige Geest vervuld wordt en door Hem geheel geheiligd, dat hij zich afscheidt van de zonde en de wereld en zich geheel toewijdt aan de wil van God, daarvoor kracht ontvangend voor een heilig leven en vruchtbare dienst. Deze vervulling is het werk van de Heilige Geest in de gelovige, tot stand gebracht tijdens en/of na zijn bekering.
([22] 1 Thessalonians 5:23, [23] Acts 1:8, [24] Romans 6:1–14)

8. In het verlossingswerk van onze Here Jezus Christus is ook in de genezing van onze sterfelijke lichamen voorzien. Gebed voor de zieken en zalving met olie worden in de Schrift geleerd en zijn het voorrecht van de Gemeente in onze huidige tijd.
([25] Matthew 8:16–17, [26] James 5:13–16)

9. De Gemeente van Christus bestaat uit allen die geloven in de Here Jezus Christus, en die verlost zijn door Zijn bloed, en wedergeboren door de Heilige Geest. Christus is het Hoofd van het Lichaam, Zijn Gemeente, die Hij de opdracht heeft gegeven om in de wereld uit te gaan als Zijn getuige, het Evangelie predikend aan alle natiën. De plaatselijke Gemeente is een lichaam van gelovigen in Christus die tezamen komen om God te aanbidden, opgebouwd te worden door het Woord van God, samen in gebed te gaan en gemeenschap te oefenen, het Evangelie te verkondigen en de beide instellingen van Doop der gelovigen en Avondmaal te vieren.
([27] Ephesians 1:22–23, [28] Matthew 28:19–20, [29] Acts 2:41–47)

10. Er is een lichamelijke opstanding voor gelovigen en ongelovigen; voor de eersten een opstanding ten leven; voor de laatsten een opstanding ten oordeel.
([30] 1 Corinthians 15:20–23, [31] John 5:28–29)

11. De persoonlijke verschijning van Jezus Christus is aanstaande, als een gezegende hoop, tot opname van Zijn Gemeente en daarop volgend Zijn wederkomst op aarde met de Zijnen tot oprichting van Zijn duizendjarig rijk van vrede en gerechtigheid tot heil van alle volken der aarde.
([32] Hebrews 10:37, [33] Luke 21:27, [34] Titus 2:11–14)

Oké? :D Ik zou het waarderen wanneer jullie hier op in kunnen gaan (als je dat nodig lijkt?!) omdat ik graag eens uitgedaagd wordt om dieper na te denken over de geloofsbelijdenis van de gemeente.

EQ.

Edit: even de bijbehorende teksverwijzingen van de engelstalige site gehaald.
Laatst gewijzigd door Equilibrist op 22 mar 2004 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 18:41

Waar staat CAMA precies voor?

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 22 mar 2004 19:04

Aragorn schreef:Waar staat CAMA precies voor?

Cama= Christian And Missionary Alliance

Op dit moment zijn er ongeveer 1.100 zendelingen in 45 landen via de CAMA uitgezonden, met als doel om zelfstandige, zendingsbewuste gemeenten te stichten, met een groot hart voor de verkondiging van het evangelie wereldwijd en in eigen land. In Nederland zijn er 16 gemeenten die zich aangesloten hebben bij de CAMA, zij staan bekend onder de naam CAMA Gemeenten Nederland

CAMA MISSION STATEMENT

Wat onze focus is:
Jezus Christus leren kennen Hem verhogen als Verlosser, Heiligmaker, Heelmeester en komende Koning vervullen van de Grote Zendingsopdracht

Wat de taak is:
mensen bereiken met het evangelie, hen vormen tot discipelen in op Jezus Christus gerichte gemeenten hen mobiliseren tot actieve betrokkenheid bij zending tot het stichten van gemeenten in eigen land en wereldwijd, onder onbereikte volken.

www.cama.nl

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 23 mar 2004 09:54

Vorige week zaterdag las ik in het RD over de gebrekkige kennis van de bijbel bij ambstdragers. Men kijkt tegenwoordig of hij/zij een beetje sociaal is en goed in de gemeente ligt. Wat betreft de kennis: och daar gooien we wel een cursus tegenaan.

Toch een trieste ontwikkeling.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 10:12

Zeker weten

Het geloof komt natuurlijk op de eerste plaats, maar zonder kennis is het geloof ook niks.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 11:15

Kennis en gevoel zijn beiden belangrijk in een relatie. Kennis is niet alles... ik geloof dat de koningin bestaat. En ik weet een hoop van haar.... maar ik KEN haar niet, ik heb geen band met haar. De andere kant van de medaille is, hoe kun je een band met iemand hebben als je hem/haar niet kent.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 12:30

Arthur schreef:Vorige week zaterdag las ik in het RD over de gebrekkige kennis van de bijbel bij ambstdragers. Men kijkt tegenwoordig of hij/zij een beetje sociaal is en goed in de gemeente ligt. Wat betreft de kennis: och daar gooien we wel een cursus tegenaan.

Toch een trieste ontwikkeling.

Kvond dat wel een erg negatief stuk. Bovendien kreeg ik het idee dat een dominee die daar aan het woord kwam zaken waarin ambtsdragers het niet meer met hem eens zijn presenteerde als onkunde ipv ander theologisch inzicht..

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 24 mar 2004 10:53

De vraagstelling van ‘hijwel’ komt enigszins negatief over. Alsof het een nadeel/beperking is als een ouderling gebonden is aan een bepaalde kerkleer.

Ik denk echter dat dat juist positief is. Alleen al om de ongelukken zoals Lalage die beschrijft te voorkomen. Maar ook omdat anders het voor gemeenteleden allemaal wel heel verwarrend wordt. Gemeenteleden moeten er juist van op aan kunnen dat ouderlingen de kerkleer vertolken. Dat geldt overigens ook voor diakenen en predikanten.

Nu kan het natuurlijk zijn dat een ambtsdrager bedenkingen heeft bij bepaalde leeruitspraken van een synode. In dat geval kan hij via de kerkelijke weg (kerkenraad, classis, synode) bezwaar aantekenen en als hij op Bijbelse gronden gelijk heeft, zal een kerkelijke vergadering dat ook toestemmen. Als een kerkelijke vergadering dat niet toestemt, is de situatie natuurlijk ingewikkelder; dan moet je je beraden op je lidmaatschap van die kerk.

Ik ben zelf twee perioden ouderling geweest (samen 7 jaar) en ik weet zeker dat de huisbezoeken een stuk lastiger waren geweest als ik andere opvattingen had dan de gkv waar ik lid van ben. Ik was (en ben) dan ook loyaal lid van de gkv.

Toch heb je, ook als ouderling nog best genoeg vrijheid om te handelen en denken als je zelf wil. Twee voorbeelden. Ik had een hekel aan jasje/dasje dus ik droeg geen jasje/dasje. Daar hadden de meeste mensen geen problemen mee.

Een ander voorbeeld is het koningshuis. Ik ben principieel tegen een koningshuis (net als Calvijn). Niet dat dat voor mij een zwaar, urgent probleem is. Maar ik zie geen Bijbelse gronden daarvoor. Als ouderling heb je dus wel de vrijheid om die mening uit te dragen. Er staat immers nergens in de Bijbel, belijdenis of KO dat je voor het koningshuis moet zijn.

Maar met kerkelijke uitspraken die echt geloofszaken betreffen, heb ik geen moeite, dus dat was ook geen belemmering om ambtsdrager te zijn. En om allerhande grote en kleine ontsporingen te voorkomen (die vaak inderdaad een gebrek aan bijbelstudie als oorzaak hebben), is het juist goed als je ouderling aan de kerkleer gebonden bent.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 apr 2004 23:51

Lalage schreef:Nu snap je vast wel dat ik liever naar een andere kerk ga.... ook al heb ik wel belijdenis gedaan in de SoW-kerk.

Dus jij verlaat je Kerk omwille van één domme opmerking van één enkele ambtsdrager? En wat als in je nieuwe Kerk weer één enkeling één domme opmerking maakt? Ga je dan weer op zoek naar een nieuwe groepering?

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”