Moderators: Memmem, Moderafo's
elbert schreef:In het debat van gisteravond werd in elk geval duidelijk dat Wilders ook geen christelijke asielzoekers hier wil. Volgens hem zijn het er maar enkelen (wat feitelijk onjuist is: een grote minderheid, ik schat ongeveer 20%, is christen) en die moeten volgens hem dan maar naar Oost-Europa.
Een bericht van mijn kerkelijke gemeente over asielzoekers bij mij in de regio, daarin wordt de 20% genoemd. Ik neem aan dat dit door de bank genomen redelijk representatief is voor alle asielzoekers in Nederland. Immers: de asielzoekers zijn vooral Eritreeërs en Syriërs. In Eritrea is het christendom de grootste godsdienst en in Syrië is ook een aanzienlijke christelijke minderheid. Bovendien heb ik berichten gelezen die zeggen dat het aantal christenen dat vlucht uit Syrië relatief groot is. In Syrië is 10% van de bevolking christen. Als het aantal christenen oververtegenwoordigd is bij de vluchtelingen (dat lijkt me gezien de vervolging logisch), dan is 20% een redelijke schatting.pindas83 schreef:Waarop baseer je die schatting Elbert?
Met hooguit enkele tienduizenden asielzoekers gaat de bv Nederland niet te gronde. Dat probeert Wilders ons wijs te maken, maar dat is niet zo. Hij denkt dat Nederland zwakker is dan het feitelijk is. Tijdens de eerste wereldoorlog zaten hier 1 miljoen Belgen, die hier allemaal onderhouden moesten worden en de bv Nederland ging toen ook niet failliet. Ik zal zeker niet zeggen dat het allemaal gemakkelijk is, maar we moeten ons ook niet door volksmenners angst laten aanjagen.antoon schreef:DAt kan je er uit opmaken, maar stel dat de instroom niet tot staan gebracht wordt, wie geeft er dan enig crediet voor de bv nederland, die gaat ten gronde. Ook weer geen prettig vooruitzicht
elbert schreef:Wilders noemt de Tweede Kamer een nepparlement en schermt met opiniepeilingen die de echte wil van het volk zouden weergeven.
Sinds wanneer hebben opiniepeilingen de parlementaire democratie vervangen?
Met zijn oproep tot verzet tegen het parlement en zijn delegitimatie van de gekozen volksvertegenwoordiging huldigt Wilders gevaarlijke opvattingen. Het ontbreekt er nog maar aan dat hij oproept tot een staatsgreep. Dit komt gevaarlijk in de buurt van fascisme.
Heb je cijfers die aantonen dat asielzoekers in Nederland verantwoordelijk zijn voor extra criminaliteit? Of zijn dat gevoelens die voortkomen uit angst voor het onbekende?antoon schreef:Jij hebt er vertrouwen in en dat gun ik je, maar denk eens aan de winkeliers in de omgeving van een asiel centrum, die zien het vanuit hun situatie wel iets anders, bang voor diefstal, vluchtelingen zijn geen dief omdat zij vluchten dat zou te gek voor woorden zijn , maar ze krijgen een zakcentje voor het nodige, in de winkels zien ze een luxe die ze zich niet kunnen voorstellen, en bedenk dat ze daar maanden lang zitten, dat maakt criminelen, ga jezelf ook eens na als man met zijn normale oerinstinct voor vrouwen, vluchtelingen zijn niet anders dan wij , niet anders als iedere andere man, vrouwen vrezen problemen, zo ze zich niet voordoen zijn ze toch beperkt in hun omgang en doen en laten.
Zo'n 15 jaar geleden was ik vanuit mijn kerkelijke gemeente enigszins betrokken bij hulp aan asielzoekers, vooral uit Siera Leone en Angola. Mijn ervaringen daarin waren dat het gewone mensen zijn: aardige mensen en minder aardige mensen, christenen en niet-christenen, mensen met een soms schokkend verhaal en mensen die net als wij verlangen naar een goed leven enz. Dat is een andere ervaring dan wat Wilders geheel eenzijdig over asielzoekers vertelt: terroristen, verkrachters ("testosteronbommen"), dieven enz.Hoe zijn de ervaringen elders?
De praktijk leert dat het vestigen van een opvanglocatie bij aanvang op bedenkingen uit de omgeving stuit. Dezelfde praktijk leert dat het sluiten van een locatie tenminste evenveel bedenkingen uit de omgeving oproept.
(...)
De asielzoekers ontvangen wekelijks een financiële toelage en besteden dit geld in winkels in de buurt. Voor veel culturen is het klaarmaken van maaltijden een belangrijke tijdsbesteding. De ervaring leert dat de middenstand in de buurt een impuls krijgt door een substantieel bedrag aan extra omzet per jaar.
Hij speelt graag de sterke man natuurlijk. Zijn boodschap is: "Nederland is zwak, ik ben sterk en ik kom jullie redden". Maar de werkelijkheid is dat Nederland veel sterker is dan hij voorstelt en dat zijn politieke eenmanspartij een bende is, waar regelmatig de ratten het schip verlaten. Want wie het met Wilders oneens is, kan vertrekken. Daarom zijn de PVV leden in de Tweede Kamer bankvulling en een applausmachine voor de grote roerganger en weinig meer dan dat. Want "Geert heeft gewoon (altijd) gelijk" is de leus van zijn aanhangers en dat is zo'n beetje alles wat je als PVV-er kunt zeggen.antoon schreef:Nog veel meer problemen worden in de kamer weggeveegd, dat maakt mensen woedend en zij zien Wilders als hun enige hoop.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten