Rotjeugd door de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Rotjeugd door de kerk

Berichtdoor StillAwake » 13 aug 2015 09:22

Heftig verhaal.
Ik herken het om me heen (zelf heb ik juist de omgekeerde beweging gemaakt, en ben van atheïst (hoewel agnost wellicht een betere term is) vrijgemaakt geworden).
Ik heb het idee dat dit meer bij zwaardere genootschappen als de vrijgemaakte kerk voorkomt (mijn eega heeft vanuit de Oud gereformeerde hoek vergelijkbare ervaringen). Wellicht dat de huidige vrijgemaakte kerk daarin gemakkelijker is dan deze jaren geleden was. Ik heb die indruk, maar niet uit persoonlijke ervaring.

Wel denk ik dat je uit moet kijken dat je als beschadigd ex-christen niet alles wat met christendom te maken heeft afkeurt. Neem van mij aan dat er voldoende christenen zijn die alleen maar niet naar de mac gaan omdat het voer daar niet te knagen is (en dat is het doordeweeks ook niet), wél fietsen op zondag, en hun eigen regels niet aan anderen opleggen.
Jammer dat je met de regels ook het geloof overboord hebt gegooid.
Probeer echter te beseffen dat geen half procent van de christenen de strenge regels aanhangt waar jij jezelf als slachtoffer van ziet.
Datzelfde besef zou bij bepaalde mensen in zware kringen overigens ook wel eens tot wat bescheidenheid mogen leiden...

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 13 aug 2015 20:23

Katlheen schreef:Wel jammer dat ik hier reacties lees waarbij de strekking is dat de topic starter niet moet zeuren over zijn jeugd, en dat het schoppen zou zijn tegen kerk en ouders. Ik noem dat geen schoppen, ik noem dat evalueren en ervaringen delen.

Ja, een echt staaltje van naastenliefde.

Mortlach schreef:
Persoonlijk heb ik altijd ernstige twijfels bij een systeem of bij mensen die anderen het zwijgen proberen op te leggen. Elke keer dat ik dat lees, weet ik eigenlijk al genoeg.

Yep, zelfs hier op dit open forum is je inbreng niet zeker.

Hallo slipper mogelijk heb je iets aan mijn bijdrage, anderen mogelijk ook.
Zelf ben ik een huis tuin en keuken katholiek. Jaren misdienaar en later acoliet geweest. Ondanks dat deed de kerk me niets. Een jarenlange zoektocht volgde, heb van alles en nog wat gelezen wat boven het “normale”uitstijgt. Pas langzaam aan drong het tot me door dat ik hier al jaren naar op zoek was geweest. Een en al herkenning van dingen waar ik vroeger tegenaan liep.

Waarom ik eigenlijk reageer? Mijn vrouw heeft een gelijksoortig milieu gekend. Een aantal keren heeft ze overwogen er een einde aan te maken. Ook toen ze op zichzelf woonde was de invloed van haar ouders enorm (dagelijkse controle). Wat ze hoopte, meer vrijheid, bleek een illusie. De kerk had ze achter zich gelaten, en schoof God diverse keren aan de kant, voelde zich daar ook weer schuldig om zoals met alles overigens. Ik denk dat het haar “redding” is geweest dat ze God niet helemaal had losgelaten (en God haar niet). Op een dag toen ze wederom in een depressie zat bad ze om hulp. Of er iemand mocht helpen haar uit de greep van de verstikkende omgeving te halen. Een paar dagen later, wij waren sinds kort collega’s, raakte we wat aan de praat, een afspraak volgde. Toen ik haar leerde kennen was het een sociaal wrak. Een eigenwaarde ver beneden het 0 punt. In haar ogen lag alles aan haar, wat er ook maar gebeurde. Een heftige overspanning volgde, een totale leegte. Voor mij een continue angst aangaande haar suïcidale neigingen. We hebben vanaf het begin van onze relatie altijd heel goed kunnen praten. Langzaam aan klom ze uit het diepe dal. Begon zich te interesseren in hetgeen ik las. Ze begon een andere God te ontdekken; een God die vol liefde de mens nadert, niet veroordelend, geen tiran. Het was een periode van vallen en opstaan, langzaam aan kreeg ze vertrouwen in zich zelf en anderen. Iets wat ze nooit had gehad. We konden samen “stil zitten” zoals wij dat noemen als we samen bidden tot onze Vader. Een paar jaar geleden heeft ze definitief gebroken met haar ouders (allebei narcisten). Nog steeds is ze niet helemaal bevrijd van de last. Regelmatig, gelukkig niet meer iedere dag, voelt ze haar ouders nog over haar schouders meekijken bij alles wat ze doet (hadden overal commentaar op). Af en toe denk ik nog wel eens: “als je maar niet de hand aan jezelf slaat”. Het is niet meer dan denken aan en geen angst meer. Ze heeft veel steun aan de nieuwe openbaringswerken. Dat geeft haar troost: God is geen tiran maar juist vol liefde. Hoe dan ook het mag een “wonder” heten dat ze God vrij kan omarmen zonder negatieve gevoelens. Ze heeft God kunnen loskoppelen van het (kerk)gedrag van haar ouders.
Haat wordt overwonnen door liefde
Als de mensen elkaar vergeven zal onze Vader ons ook vergeven
Liefde overwint alles

De liefde en de zegen van onze Vader

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 aug 2015 23:12

De7eigenschappen schreef:Ja, een echt staaltje van naastenliefde.

Jij begrijpt het, tegen je ouders en de kerk schoppen is naastenliefde, eerst lezen en dan oordelen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 14 aug 2015 06:45

Teus schreef:Jij begrijpt het, tegen je ouders en de kerk schoppen is naastenliefde, eerst lezen en dan oordelen.

Tja, de beste stuurlui staan aan wal.Daarom nodigt mijn vrouw je uit om met haar van gedachten te wisselen aangaande de eventuele invloed van de kerk op de psyche van de mens.
Een aanrader: verdiep je eens in de kerkgeschiedenis. Als je de Bijbel loskoppelt van het instituut kerk heb je een beter uitzicht op de hele gang van zaken.

Bedankt voor het attenderen dat ik aan het veroordelen ben.
Laatst gewijzigd door De7eigenschappen op 14 aug 2015 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefde overwint alles

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 14 aug 2015 10:47

slipper schreef:@Teus Jammer dat we het niet eens zullen worden over bepaalde zaken:)
[

Waarom jammer?
Het gaat er mij meer om op welke wijze dingen worden uitgedragen. Er zijn hier mensen actief die iets poneren zonder onderbouwing. Daarmee doe je jezelf tekort lijkt mij.
Liefde overwint alles

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 14 aug 2015 11:15

Teus schreef:Jij begrijpt het, tegen je ouders en de kerk schoppen is naastenliefde, eerst lezen en dan oordelen.

Tja, de beste stuurlui staan aan wal.Daarom nodigt mijn vrouw je uit om met haar van gedachten te wisselen aangaande de eventuele invloed van de kerk op de psyche van de mens.
Een aanrader: verdiep je eens in de kerkgeschiedenis. Als je de Bijbel loskoppelt van het instituut kerk heb je een beter uitzicht op de hele gang van zaken.

Bedankt voor het attenderen dat ik aan het veroordelen ben.[/quote]
Waar jij het over hebt is van een hele andere orde en staat m.i. op een heel ander niveau. De uitnodiging van je vrouw neem ik van harte aan. Altijd mooi om te spelen over de dingen van God en hoe Hij werkt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2015 12:52

Irmo schreef:Het is zeer zeker wel mijn ervaring met Christelijk geloof. Maar als je het dan hebt over wat God wil en doet, over welke God heb je het dan precies? Kun je mij eens beginnen uitleggen welke God christelijke mensen aanbidden/worshippen?

Een God die je geen slavenjuk op wil leggen maar je vrij wil maken
Een God die je geluk voor ogen heeft en niet je ongeluk
Een God die niet van heilige boontjes houdt maar voor zondige mensen
Die mensen redt zonder dat ze er iets voor hoeven te doen
Die zoveel van hen houdt dat hij zijn zoon gaf om mensen redden
Een God die van homo's net zoveel houdt als van hetero's.

Dat is de God zoals Hij zich bekend maakt. Helaas hebben sommige christenen er totaal wat anders van gemaakt. Moet je Gods liefde verdienen met goede werken, door je aan regels te houden, 2x naar de kerk te gaan enzovoorts. Maar dat is wat mensen er van maken, een karikatuur van God. En daar gaat het mis...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2015 00:27

Het christendom zoals dat door Jezus en de apostelen verkondigd is staat los van de fouten die mensen maken. Door slechte ervaringen met mensen van de kerk lijkt het voor zelfbehoud het beste om het kind met het badwater weg te doen, maar tot wie zal je je dan wenden? Laat de mensen die het evangelie verloochenen geen reden voor jou zijn om dat ook te doen.

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 15 aug 2015 07:26

mohamed schreef: Het christendom zoals dat door Jezus en de apostelen verkondigd is staat los van de fouten die mensen maken. Door slechte ervaringen met mensen van de kerk lijkt het voor zelfbehoud het beste om het kind met het badwater weg te doen, maar tot wie zal je je dan wenden? Laat de mensen die het evangelie verloochenen geen reden voor jou zijn om dat ook te doen.

Het christendom zoals dat door Jezus en de apostelen verkondigd is staat los van de fouten die mensen maken.

Yep, zoals ik hierboven ook al aangaf: koppel de Bijbel los van de kerk. Lees de geschiedenis van de ontwikkeling van de kerk en leg dit naast de leer van Jezus.
Het is inderdaad jammer, maar wel begrijpelijk, dat mensen het geloof min of meer afzweren. Als ze echter in staat zijn de "daden" van de kerk los te maken van de boodschap van Jezus kun je de kerk achter je laten maar wel met Jezus blijven "wandelen".

Wie meent zonder kerk "verloren" te zijn: blijf waar je bent. Laat de ander echter in zijn waarde. Ik heb respect voor diegenen die de kracht vinden om de toch vaak hechte kerkgemeenschap te verlaten ingeval ze het hele "gebeuren" te verstikkend of wat ook vinden.
Liefde overwint alles

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2015 08:28

Marnix schreef:Dat is de God zoals Hij zich bekend maakt. Helaas hebben sommige christenen er totaal wat anders van gemaakt.

Mensen hebben nou eenmaal verschillende interpretaties van God en wat het juiste is om te doen.
Ook wat jij schrijft (en wat ik schrijf) is slechts een interpretatie.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2015 08:39

De7eigenschappen schreef:Yep, zoals ik hierboven ook al aangaf: koppel de Bijbel los van de kerk. Lees de geschiedenis van de ontwikkeling van de kerk en leg dit naast de leer van Jezus.

Ook dat is interpretatie. De kerk blijft natuurlijk vooral veel mensenwerk. Mensen maken fouten. Individuele mensen ook.
De bijbel loskoppelen van de kerk kan, of het christelijk is is een tweede vraag. De bijbel is volgens mij namelijk overduidelijk nooit bedoeld als een op zichzelf staande verzameling boeken.

Het gevaar zit hem in religieus fanatisme/extremisme, in het verhaal van de topicstarter maar dat kan evengoed bij een gezin voorkomen wat de bijbel loskoppelt van de kerk. Niet zelden worden behoorlijk verknipte sekten zo geboren.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 aug 2015 12:53

Mortlach schreef:Semantisch klopt dit misschien, maar het is absoluut niet zo dat die twee geloven equivalent zijn.

Ik neem aan dat jij in je dagelijks leven wel eens dingen doet die je eigenlijk niet wilde doen, omdat je denkt "God bestaat".
Ik daarentegen doe nooit dingen die ik eigenlijk niet wilde doen omdat ik denk "God bestaat niet".

Ik neem aan dat jij in je dagelijks leven wel eens dingen laat die je eigenlijk niet wilde laten, omdat je denkt "God bestaat".
Ik daarentegen laat nooit dingen die ik eigenlijk niet wilde laten omdat ik denk "God bestaat niet".

Jouw geloof in God heeft invloed op hoe jij je leven inricht. Mijn geloof dat God niet bestaat heeft geen enkele invloed op hoe ik mijn leven inricht.
Mortlach schreef:Maar goed, we dwalen af. De oorspronkelijke opmerking was dat niet in God geloven ook een geloof is, en ik heb duidelijk uitgelegd waarom die twee zaken niet equivalent zijn.
Al weer een even geleden, maar ik ben er niet aan toe gekomen.
Iemand die in God gelooft is even vrij om zijn leven naar eigen inzichten in te richten als iemand die niet in het bestaan van God gelooft.
Als je geen atheïst bent geloof je in een god of goden, en daarmee staat iedereen neutraal volgens mij.
Pas wanneer er theorieën ontstaan over hoe God(en) is/zijn, gaat het invloed krijgen op hoe je je leven inricht.
Tussen twee haakjes, ik vind het best irritant dat mensen vaak voor mij gaan invullen hoe ik geloof en hoe mijn Godsbeeld is.
Het beeld van God wat ik heb is gebaseerd op Jezus, ik geloof dat zijn leven een afspiegeling is van hoe God is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 aug 2015 15:34

naamloos schreef:Al weer een even geleden, maar ik ben er niet aan toe gekomen.
Iemand die in God gelooft is even vrij om zijn leven naar eigen inzichten in te richten als iemand die niet in het bestaan van God gelooft.

Daar laat ik je niet mee wegkomen, want alleen een dwaas is overtuigt van het bestaan van een naderend oordeel maar legt dat tijdens het leven naast zich neer.

Als je geen atheïst bent geloof je in een god of goden, en daarmee staat iedereen neutraal volgens mij.
Pas wanneer er theorieën ontstaan over hoe God(en) is/zijn, gaat het invloed krijgen op hoe je je leven inricht.
Tussen twee haakjes, ik vind het best irritant dat mensen vaak voor mij gaan invullen hoe ik geloof en hoe mijn Godsbeeld is.
Het beeld van God wat ik heb is gebaseerd op Jezus, ik geloof dat zijn leven een afspiegeling is van hoe God is.

Het spijt me als ik jouw Godsbeeld voor je heb ingevuld. Dat was niet bewust.

Verder vind ik je argument wel een beetje haarkloverij, want hoeveel mensen ken jij die zeggen te geloven in (een) god/God, maar vervolgens ook zeggen geen idee hebben van hoe die god/God is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 aug 2015 19:45

Tja, de beste stuurlui staan aan wal. Wel makkelijk te zeggen als je het zelf niet weet. Daarom nodigt mijn vrouw je uit om met haar van gedachten te wisselen aangaande de eventuele invloed van de kerk op de psyche van de mens. Ik heb de uitnodiging aanvaard maar nog niets vernomen.
Een aanrader: verdiep je eens in de kerkgeschiedenis. Als je de Bijbel loskoppelt van het instituut kerk heb je een beter uitzicht op de hele gang van zaken.Er wijst niets uit mijn schrijven dat ik een instituut aanhang, begrijp niet hoe je er aan komt.

Bedankt voor het attenderen dat ik aan het veroordelen ben.[/quote]
Kennelijk weet je niet het verschil tussen oordelen en veroordelen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2015 21:39

Mortlach schreef:hoeveel mensen ken jij die zeggen te geloven in (een) god/God, maar vervolgens ook zeggen geen idee hebben van hoe die god/God is?

Vele protestanten geloven dat God niet te doorgronden is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”