Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Katlheen schreef:Wel jammer dat ik hier reacties lees waarbij de strekking is dat de topic starter niet moet zeuren over zijn jeugd, en dat het schoppen zou zijn tegen kerk en ouders. Ik noem dat geen schoppen, ik noem dat evalueren en ervaringen delen.
Mortlach schreef:
Persoonlijk heb ik altijd ernstige twijfels bij een systeem of bij mensen die anderen het zwijgen proberen op te leggen. Elke keer dat ik dat lees, weet ik eigenlijk al genoeg.
De7eigenschappen schreef:Ja, een echt staaltje van naastenliefde.
Teus schreef:Jij begrijpt het, tegen je ouders en de kerk schoppen is naastenliefde, eerst lezen en dan oordelen.
[slipper schreef:@Teus Jammer dat we het niet eens zullen worden over bepaalde zaken:)
Teus schreef:Jij begrijpt het, tegen je ouders en de kerk schoppen is naastenliefde, eerst lezen en dan oordelen.
Irmo schreef:Het is zeer zeker wel mijn ervaring met Christelijk geloof. Maar als je het dan hebt over wat God wil en doet, over welke God heb je het dan precies? Kun je mij eens beginnen uitleggen welke God christelijke mensen aanbidden/worshippen?
mohamed schreef: Het christendom zoals dat door Jezus en de apostelen verkondigd is staat los van de fouten die mensen maken. Door slechte ervaringen met mensen van de kerk lijkt het voor zelfbehoud het beste om het kind met het badwater weg te doen, maar tot wie zal je je dan wenden? Laat de mensen die het evangelie verloochenen geen reden voor jou zijn om dat ook te doen.
Marnix schreef:Dat is de God zoals Hij zich bekend maakt. Helaas hebben sommige christenen er totaal wat anders van gemaakt.
De7eigenschappen schreef:Yep, zoals ik hierboven ook al aangaf: koppel de Bijbel los van de kerk. Lees de geschiedenis van de ontwikkeling van de kerk en leg dit naast de leer van Jezus.
Mortlach schreef:Semantisch klopt dit misschien, maar het is absoluut niet zo dat die twee geloven equivalent zijn.
Ik neem aan dat jij in je dagelijks leven wel eens dingen doet die je eigenlijk niet wilde doen, omdat je denkt "God bestaat".
Ik daarentegen doe nooit dingen die ik eigenlijk niet wilde doen omdat ik denk "God bestaat niet".
Ik neem aan dat jij in je dagelijks leven wel eens dingen laat die je eigenlijk niet wilde laten, omdat je denkt "God bestaat".
Ik daarentegen laat nooit dingen die ik eigenlijk niet wilde laten omdat ik denk "God bestaat niet".
Jouw geloof in God heeft invloed op hoe jij je leven inricht. Mijn geloof dat God niet bestaat heeft geen enkele invloed op hoe ik mijn leven inricht.
Al weer een even geleden, maar ik ben er niet aan toe gekomen.Mortlach schreef:Maar goed, we dwalen af. De oorspronkelijke opmerking was dat niet in God geloven ook een geloof is, en ik heb duidelijk uitgelegd waarom die twee zaken niet equivalent zijn.
naamloos schreef:Al weer een even geleden, maar ik ben er niet aan toe gekomen.
Iemand die in God gelooft is even vrij om zijn leven naar eigen inzichten in te richten als iemand die niet in het bestaan van God gelooft.
Als je geen atheïst bent geloof je in een god of goden, en daarmee staat iedereen neutraal volgens mij.
Pas wanneer er theorieën ontstaan over hoe God(en) is/zijn, gaat het invloed krijgen op hoe je je leven inricht.
Tussen twee haakjes, ik vind het best irritant dat mensen vaak voor mij gaan invullen hoe ik geloof en hoe mijn Godsbeeld is.
Het beeld van God wat ik heb is gebaseerd op Jezus, ik geloof dat zijn leven een afspiegeling is van hoe God is.
Mortlach schreef:hoeveel mensen ken jij die zeggen te geloven in (een) god/God, maar vervolgens ook zeggen geen idee hebben van hoe die god/God is?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten