Moraliteit

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moraliteit

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2015 11:22

Cathy schreef:Toen had Hij het beste voor met het Joodse volk. :wink:
Serieus: ik weet daar niet echt raad mee. Heel veel is wel te verklaren maar lang niet alles.

Het is wel te verklaren, alleen blieven de meesten die verklaring niet.

Maar het is inderdaad wel lastig vol te houden dat Iemand liefde is, maar tegelijkertijd ook opdracht kan geven tot genocide.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 aug 2015 13:23

Mortlach schreef:Nee. Hoe kom je in vredesnaam uit op die conclusie?

Ik probeer wijs te worden uit deze spagaat van je:

Op het eerste gezicht op het niveau van het individu inderdaad niet, maar wel op het niveau van de samenleving. Mijn principes zorgen voor de meest stabiele samenlevingen, en dus blijven dat soort samenlevingen langer bestaan dan samenlevingen die andere uitgangspunten nemen.

En aangezien het gunstig is voor mij om in een stabiele samenleving te wonen, is het dus ook goed voor mij.

Ik begreep altijd dat survival of the fittest goed is voor een samenleving. Jouw principes komen daarmee niet overeen. Toch zeg je dat jouw principes zorgen voor de beste samenlevingen.

StillAwake schreef:Er zijn in het verleden Joden vermoord omdat er in de Bijbel staat: "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen".
Er zijn in het verleden Negroïde mensen tot slaaf bevorderd omdat Cham vervloekt was.
Deze zelfde vloek wordt door de KKK nog gruwelijker in praktijk gebracht.
Er zijn mensen die in onze huidige tijd moslims discrimineren omdat ieder die een ander evangelie verkondigd vervloekt is.
Er worden, omdat Israël in het idee van veel Christenen nog steeds een gezegend land is, wapens verstrekt aan Israël om Palestijnen mee te doden.
Er worden mensen monddood gemaakt omdat ze de Bijbel anders interpreteren dan dat wij dat doen.

Het is me nog steeds niet duidelijk op welke morele regel van God dit nu gebaseerd is...

Mortlach schreef:Maar het is inderdaad wel lastig vol te houden dat Iemand liefde is, maar tegelijkertijd ook opdracht kan geven tot genocide.

Tsja, dan is het de stelling van Mortlach tegenover het woord van God. Dat maakt het minder lastig vol te houden ;-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2015 13:30

henkie schreef:Ik begreep altijd dat survival of the fittest goed is voor een samenleving. Jouw principes komen daarmee niet overeen. Toch zeg je dat jouw principes zorgen voor de beste samenlevingen.

Ik denk dat het probleem zit in het feit dat ik het heb over samenlevingen als entiteit. Ik zeg nergens dat survival of the fittest op het niveau van het individu goed is voor de samenleving. Ik zeg alleen dat het concept van survival of the fittest toegepast kan worden op de samenleving als geheel, waarbij je die samenleving afzet tegen andere samenlevingen die meer of minder 'fit' kunnen zijn. In dat licht is er geen spagaat.

Tsja, dan is het de stelling van Mortlach tegenover het woord van God. Dat maakt het minder lastig vol te houden ;-)

Met alle respect, dat is nogal een zwaktebod. Je zult genocide toch op de een of andere manier moeten verenigen met liefde. Omdat hij al eerder genoemd is even een vergelijking met Hitler. Hitler poogt een volk uit te roeien en wordt daarom (terecht) gezien als monster. God roeit de Moabieten en Ammonieten uit, maar is liefde. Hoe werkt dat?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 aug 2015 13:40

StillAwake schreef:Er zijn in het verleden Joden vermoord omdat er in de Bijbel staat: "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen".
Er zijn in het verleden Negroïde mensen tot slaaf bevorderd omdat Cham vervloekt was.
Deze zelfde vloek wordt door de KKK nog gruwelijker in praktijk gebracht.
Er zijn mensen die in onze huidige tijd moslims discrimineren omdat ieder die een ander evangelie verkondigd vervloekt is.
Er worden, omdat Israël in het idee van veel Christenen nog steeds een gezegend land is, wapens verstrekt aan Israël om Palestijnen mee te doden.
Er worden mensen monddood gemaakt omdat ze de Bijbel anders interpreteren dan dat wij dat doen.

henkie schreef:Het is me nog steeds niet duidelijk op welke morele regel van God dit nu gebaseerd is...

De Bijbel (althans, de interpretatie van de bijbel) wellicht?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2015 15:23

StillAwake schreef:Jijzelf stelde dat anno 2015 geen weldenkend mens voorstander is van slavernij.
Waar je kleding gemaakt is, door wie en onder welke omstandigheden vraag je dus voor de zekerheid niet meer na. (ik bedoel je in algemene zin, niet als aanval op jouw persoon)

Nee, weldenkende mensen vinden dat werknemers overal ter wereld recht hebben op een redelijk loon en goede en veilige arbeidsomstandigheden.
Een paar jaar geleden wist je het niet, maar het komt steeds vaker in het nieuws wanneer een (groot) bedrijf hier de hand mee licht.
En dan koop ik het niet!
Ik had altijd al zo mijn twijfels bij T shirtjes van 2 euro, maar ook de superdure sneakers bleken voor een handje rijstkorrels in elkaar te worden, terwijl er in de winkel 250 euro moest worden afgetikt.
Dus je kunt het niet altijd weten, weet je het wel, niet kopen dan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

remkovdmijde

Berichtdoor remkovdmijde » 13 aug 2015 15:57

Chaya schreef:Nee, weldenkende mensen vinden dat werknemers overal ter wereld recht hebben op een redelijk loon en goede en veilige arbeidsomstandigheden.
Een paar jaar geleden wist je het niet, maar het komt steeds vaker in het nieuws wanneer een (groot) bedrijf hier de hand mee licht.
En dan koop ik het niet!
Ik had altijd al zo mijn twijfels bij T shirtjes van 2 euro, maar ook de superdure sneakers bleken voor een handje rijstkorrels in elkaar te worden, terwijl er in de winkel 250 euro moest worden afgetikt.

Succes met je eigen kleren maken :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 aug 2015 17:54

Chaya schreef:Nee, weldenkende mensen vinden dat werknemers overal ter wereld recht hebben op een redelijk loon en goede en veilige arbeidsomstandigheden.
En dan koop ik het niet!

Al op de basisschool (minimaal 25jr geleden) was al bekend wie de Nikes in elkaar zette...
En geloof me: het komt niet alleen in de kledingindustrie voor.
Ik heb aardig wat scheepswerven gezien, en je zilt me niet geloven als ik vertel wat ik daar gezien heb. Helmen en veiligheidsbrillen waren bijvoorbeeld alleen voor leidinggevenden en buitenlandse gasten beschikbaar.
De kledingindustrie is echter een industrie die nauwelijks geautomatiseerd is, waardoor de misstanden daar nog groter zullen zijn.
In de automobielindustrie zal het veel minder voorkomen, een robot werkt nauwkeuriger...

Slavernijvrije kleding kopen gaat je echter niet lukken (tenzij je het zelf gaat naaien of naar de lokale kleermaker gaat)
Een mooie tussenvorm: als je in een dergelijk land komt de lokale kleermaker aan het werk zetten.
Erg leuke reacties krijg je dan van zo'n man!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2015 18:31

StillAwake schreef:Slavernijvrije kleding kopen gaat je echter niet lukken (tenzij je het zelf gaat naaien of naar de lokale kleermaker gaat)

En je je eigen katoen verbouwt. Maar goed, het is ook allemaal lastig. De arbeidsomstandigheden van de koffieplukkers van de koffie die ik drink is vast ook niet ideaal. De grondstoffen waar mijn computer mee is gebouwd, zijn geroofd uit Afrika en onder dubieuze omstandigheden in Azië geassembleerd. Congo zou tot de rijkste landen ter wereld moeten behoren met de schat aan waardevolle metalen in hun grond, maar staat 121ste.

Op een gegeven moment kun je ook weinig anders dan je schouders ophalen en er eens goed over verzuchten dat het allemaal anders zou moeten. Het is gewoon moeilijk.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 aug 2015 18:50

Ter compensatie doneer ik elke maand een bedrag aan de IJM.
Iedereen kan wel wat doen denk ik, als is het 'maar' meehelpen om de mensen bewust te maken van waar we met zn allen mee bezig zijn.
Zo vaak hoor je ''dat wist ik niet'' of ''nooit echt tot me doorgedrongen''.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 aug 2015 15:30

Mortlach schreef:
Ik denk dat het probleem zit in het feit dat ik het heb over samenlevingen als entiteit. Ik zeg nergens dat survival of the fittest op het niveau van het individu goed is voor de samenleving. Ik zeg alleen dat het concept van survival of the fittest toegepast kan worden op de samenleving als geheel, waarbij je die samenleving afzet tegen andere samenlevingen die meer of minder 'fit' kunnen zijn. In dat licht is er geen spagaat.

voor iemand die gelooft in de theïstische evolutie is dan de conclusie dat moraliteit wel van God komt, maar niet persé uit de bijbel, hoewel daar ook moreel gezien zeer goede dingen instaan. Probleem is voor veel mensen dat het kwaad dan ook afkomstig is van God. Maar ook dat is bijbels.

Met alle respect, dat is nogal een zwaktebod. Je zult genocide toch op de een of andere manier moeten verenigen met liefde. Omdat hij al eerder genoemd is even een vergelijking met Hitler. Hitler poogt een volk uit te roeien en wordt daarom (terecht) gezien als monster. God roeit de Moabieten en Ammonieten uit, maar is liefde. Hoe werkt dat?

Dat is historisch gezien niet echt gebeurd. Het is een manier van schrijven zoals veel voorkomt in de bijbel en die in de discussie over Jericho/ Egypte ook al naar voren kwam. Je moet dat zien in de context van die tijd.
Ook gif is geschapen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 aug 2015 20:45

StillAwake schreef:
Slavernijvrije kleding kopen gaat je echter niet lukken (tenzij je het zelf gaat naaien of naar de lokale kleermaker gaat)
Een mooie tussenvorm: als je in een dergelijk land komt de lokale kleermaker aan het werk zetten.
Erg leuke reacties krijg je dan van zo'n man!

Inderdaad, dat geldt ook voor werken op zondag, iets kopen wat niet op zondag gemaakt is, een ander die niet voor je op zondag werkt, gaat je ook bijna niet lukken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 aug 2015 18:42

Teus schreef:Inderdaad, dat geldt ook voor werken op zondag, iets kopen wat niet op zondag gemaakt is, een ander die niet voor je op zondag werkt, gaat je ook bijna niet lukken.

Waarom zou je dat willen?
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”