Chaya schreef:Een onthoofding - gefilmd en op YT gezet - wie had dit ook kunnen denken?
Wat is het principiële verschil met de terechtstellingen die in ons eigen christelijke Nederland in het openbaar werden voltrokken?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef:Een onthoofding - gefilmd en op YT gezet - wie had dit ook kunnen denken?
Chaya schreef:Vanwege de ideologie. Door hem bedacht en verder uitgewerkt en dat kon wortel schieten omdat hij de juiste mensen om zich heen verzamelde.
Ik heb de laatste maanden een aantal oorlogsromans gelezen en wat films en docu's bekeken en telkens als ik denk: nu heb ik wel alles gelezen of gezien, nee. Soms weet je niet hoe slecht het kan gaan wat een mens nog kan bedenken.
Weet je, de ene prikkel lokt een andere uit.
Ik denk dat wij de ergste gruwelen nog niet gezien hebben.
Een onthoofding - gefilmd en op YT gezet - wie had dit ook kunnen denken?
Mensen waren zo ontzet en geschokt. Het kon niet dieper zinken met een mens.
Maar ik denk dat het nog erger wordt.
Slechtheid zit in ieder mens, soms zit er een dun laagje vernis overheen, som een wat dikker.
Maar het is enkel Genade als we voor de uitleving van het kwade bewaard worden.
Het ging mij er om dat ik het heel eng vind om te stellen dat er in de allerslechtste persoon of gedachtengoed nog wel iets goeds gevonden kan worden en dus per defitinite niet slecht genoemd kan worden.
Chaya schreef:Slavernij vind ik van een andere orde dan iemand onthoofden voor het oog van een camera.
StillAwake schreef:Toch worden ook in de naam van God mensen vermoord. Met de Bijbel in de hand.
Of dat barbarij is zien we in elke tijd anders...
Mortlach schreef:Op het eerste gezicht op het niveau van het individu inderdaad niet, maar wel op het niveau van de samenleving. Mijn principes zorgen voor de meest stabiele samenlevingen, en dus blijven dat soort samenlevingen langer bestaan dan samenlevingen die andere uitgangspunten nemen.
En aangezien het gunstig is voor mij om in een stabiele samenleving te wonen, is het dus ook goed voor mij.
remko schreef:Dus jij bent het eens met de stelling dat alles wat God beveelt (zijn geboden) goed is. Maar waarom is God (en zijn bevelen) goed?
henkie schreef:Gods natuur/karakter is goed ("En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen, dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is.") en daaruit vloeit voort dat wat hij zegt goed is voor ons. God kan niet liegen (Titus 1) en daarom is het verkeerd om te liegen.
henkie schreef:Dus in de praktijken van IS kun jij je wel vinden want ze zijn uiteindelijke goed voor jou, op het niveau van de samenleving?
Chaya schreef:Het ging mij er om dat ik het heel eng vind om te stellen dat er in de allerslechtste persoon of gedachtengoed nog wel iets goeds gevonden kan worden en dus per defitinite niet slecht genoemd kan worden.
StillAwake schreef:Toch worden ook in de naam van God mensen vermoord. Met de Bijbel in de hand.
Of dat barbarij is zien we in elke tijd anders...
henkie schreef:En welke morele regel van God volgt men dan na? Anders begrijp ik je opmerking in dit verband niet.
In de Confuciusvariant is iemand moreel goed wanneer hij/zij de ander geen kwaad aandoet. Het is passief.Mortlach schreef:Ik weet dat dit verschil bestaat, en dat het blijkbaar verschil uitmaakt, maar dat is een nuance die ik slechts moeilijk kan vatten.
Dat ben ik helemaal met je eens maar tegelijkertijd denk ik dat er met echt heel veel mensen iets mis is. En dan heb ik het natuurlijk niet over verkrachten alleen.Die 'hogere Autoriteit' is dan een kunstgreep om de kans op betrapping/bestraffing 100% te laten zijn. Maar zoals ik al zei: als je God nodig hebt om je te weerhouden van verkrachting, dan is er iets grondig met je mis.
Cathy schreef:Dat ben ik helemaal met je eens maar tegelijkertijd denk ik dat er met echt heel veel mensen iets mis is. En dan heb ik het natuurlijk niet over verkrachten alleen.
remcovdmijde schreef:En wat bepaald dan dat de natuur van God goed is? Want het is ook mogelijk dat God een haatvolle natuur heeft en dan zou het per definitie goed zijn om te haten.
God, en dan bedoel ik JHWH, is onze Schepper. De eerste oorzaak, de Bewogen Beweger.Zoals je ziet verschuift dat het probleem alleen maar. Zowel zijn bevelen als zijn natuur leggen niet uit waarom het goed zou moeten zijn.
remkovdmijde schreef:En daarom is er geen goede reden om te geloven dat er een God is die de moraliteit in de hand heeft.
Cathy schreef:Nee, dat lijkt mij niet mogelijk. God is goed. God is liefde. Hij heeft het beste met ons voor.
Mortlach schreef:Tenzij je een oud-testamentisch volk bent dat de Joden dwars ligt, dan wordt je door hem of in opdracht van hem uitgeroeid.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten