Mortlach schreef:Omdat ik aan de afstamming van olifanten moest denken (maar primaten mag ook, of willekeurige andere dier- of plantensoort), valt het me weer op dat creationisten toch zo ontzettend met lege handen staan. Het heeft simpelweg geen antwoorden. Nou, okee, dat is niet helemaal waar, het heeft 1 antwoord, op alles.
Maar ga je detailvragen stellen, dan is dat antwoord ontzettend onbevredigend. Aan de hand van het plaatje van olifantenafstamming, de lijnen/posities staan voor de mate van gelijkheid van DNA, in principe niet eens voor afstamming (al is dat wel de conclusie).
Maar goed, dan vraag je dus de creationist: waarom lijkt het DNA van de Indische olifant meer op dat van een mammoet dan op dat van een Afrikaanse olifant. Waarom is het schema van DNA-overeenkomstigheid voor primaten zoals het is, en niet anders. Waarom lijkt het DNA van een veldmuis meer/minder op dat van een koe dan op dat van een hond? Waarom zijn de overeenkomsten zoals ze zijn en niet anders?
De evolutiebioloog zegt dan: omdat ze op die bepaalde manier van elkaar afstammen. De creationist zegt dan "Omdat God dat blijkbaar zo wilde, maar geen idee waarom dat dan zo is..." Dat eerste antwoord vertelt je wat over de relatie tussen zaken. Dat laatste antwoord zegt je helemaal niets.
Volgens creationisten zijn er 2 ´olifantachtigen´ geschapen, basistypen, waaruit alle slurfdragers zijn voorgekomen. Dus feitelijk zouden ze allemaal in dezelfde mate familie van elkaar moeten zijn. anderzijds voeren ze vaak aan dat mammoeten uitgestorven zijn door de zondvloed, dus misschien zien ze die toch als een andere soort, geen idee. Ik denk niet dat ze er zelf over nadenken. Dus het is niet alleen onbevredigend. Antwoorden zijn er NIET.
Dat genetisch onderzoek uitwijst dat de Indische olifant meer verwant is aan de Mammoet, lijkt me lastige informatie en wordt derhalve totaal genegeerd.
Maar dat geldt over het algemeen voor al het genetisch onderzoek.
verspreiding van de mensheid:
http://www.npowetenschap.nl/nieuws/arti ... halen.htmlDNA uit fossielen tot 100.000 jaar oud:
http://www.leidenuniv.nl/nieuwsarchief2/431.htmlEtc.
Ook gif is geschapen.