pindas83 schreef: Ik begrijp je punt, en inderdaad, je kan niet alles letterlijk nemen dan zouden veel gedeelten in de Bijbel (m.n. de Openbaringen) wartaal zijn.
Alleen de strekking is volgens mij toch wel duidelijk. Zoals ook m.i. duidelijk naar voren komt, in jouw eerste voorbeeld, dat het belangrijk is de zonden de rug toe te keren. (Of kan hier een ander lezing over zijn?)
Dan zou je gelijk kunnen hebben dat de aangehaalde tekst uit Openbaring niet perse letterlijk gelezen hoeft te worden, toch is de strekking wel heel helder. Namelijk, dat de duivel en zijn trawanten er niet straffeloos van af komen.
Nergens in de bijbel krijg ik de indruk dat Christus' offer ook verzoening voor de duivel kan betekenen.
In de Bijbel staat zo veel niet!
Joh.12-14:
12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Bovendien: er is het nodige weggestreept in het verleden. De reden waarom laten we hier maar in het midden anders volgt er weer een zijpad.
Wat betekent er niet straffeloos van afkomen? Niet zonder straf. Er van afkomen: na de straf vindt dus verlossing plaats .
Wat in de Bijbel staat is ja/nee helder. Zoals al aangegeven bestaan er verschillende lagen waarop je de Bijbel dient te lezen. Om deze lagen te kunnen vatten is meer nodig dan te kunnen lezen. En daar bedoel ik zeker geen theologiestudie mee!
Jezus Christus heeft de macht van het kwade overwonnen. Dat betekend toch niet dat lucifer en aanhang is uitgesloten? Het gaat erom
of ze willen omkeren. Maar dat geldt voor ieder mens.
God is liefde! Als wij als mens er alles aan doet je kind op het juiste spoor te leiden en te houden hoeveel temeer doet onze Vader dat dan?