Boeddha in je huis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2015 15:32

Mortlach schreef:Dat dacht ik al, en dan klopt je uitspraak dus niet.

In welke zin zou hij niet kloppen?
Mortlach schreef:Ik maak er geen punt van. Zelfs binnen het Boeddhisme is reïncarnatie niet 'verplicht' en het zal altijd wel een twistpunt blijven met het christendom.

Klinkt wel vrijblijvend zo. :wink:
Mortlach schreef:Ach, zelfs de goden luisterden naar de Boeddha en hadden baat bij zijn wijsheid

Welke goden waren dit?
Mortlach schreef:En ja, we gaan allemaal dood. Wat is het probleem daarmee? De vraag is of je van het leed bevrijdt bent of niet. Dat eeuwige leven waar christenen op hopen is goed te vergelijken met de staat van Verlichting waar Boeddhisten naar streven hoor.

Wij hebben een God van eeuwigheid! Die is, Die was en Die komen zal!
En de christenen streven niet naar een staat van Verlichting, al snap ik dat je een soort vergelijking wil trekken, echter, hij klopt niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jul 2015 18:16

Chaya schreef:In welke zin zou hij niet kloppen?

Omdat je lijkt uit te gaan van het menselijke ego; En daar komt binnen het Boeddhisme echt niets uit. Sterker nog, het ego is als een wilde aap die van boom tot boom springt en klautert. En bij veel mensen zit dat aapje continu achter het stuur, als het ware, het bedient alles. Het hele idee van de meditatie is juist om dat aapje een meer geschiktere plek te geven zodat het niet meer alles beheerst.

Mortlach schreef:Ach, zelfs de goden luisterden naar de Boeddha en hadden baat bij zijn wijsheid

Welke goden waren dit?

Allemaal :P

Wij hebben een God van eeuwigheid! Die is, Die was en Die komen zal!
En de christenen streven niet naar een staat van Verlichting, al snap ik dat je een soort vergelijking wil trekken, echter, hij klopt niet.

Ik zeg niet dat christenen naar een staat van verlichting streven; ik zeg alleen dat de ideeën van eeuwig hemels leven en Verlichting meer op elkaar lijken dan je zou denken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 31 jul 2015 07:37

De7eigenschappen schreef:Ik heb een paar punten van het boeddhisme aangehaald en ik zie daar geen "enge' dingen aan. Misschien moet ik een "andere bril opzetten" maar ik zie zo snel geen tegenstrijdigheden m.b.t. wat Jezus ons leert. Wat vind jij van het gedachtegoed van Gautama Boeddah?

Mortlach schreef: Weet je, er zijn lui die zo gepolariseerd zijn, dat zelfs als de Boeddha EXACT hetzelfde zou zeggen als Jezus, het nog niet goed zou zijn. Want enkel en alleen van Jezus/God kan het goede komen en dus is alles wat van anderen komt per definitie slecht.

Is dat vanwege (opgelegde) angst? Opgelegd: omdat een autoriteit, hiermee bedoel ik niet onze Vader maar een mens, bijvoorbeeld zegt: als je niet naar onze kerk komt ga je naar de hel. Misbruik van macht is van alle tijde.
List van satan hoor ik ook regelmatig voorbij komen. Bedenk mij nu: Is het "inwrijven" van angst geen list van satan?
Haat wordt overwonnen door liefde
Als de mensen elkaar vergeven zal onze Vader ons ook vergeven
Liefde overwint alles

De liefde en de zegen van onze Vader

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 31 jul 2015 16:07

pindas83 schreef:
Dat is goed nieuws! Maar, (ik bedoel dit niet vervelend) zou je dan ook niet wat meer de Bijbel onderzoeken?

Ik maakte deze opmerking omdat ik de indruk heb dat anderen iedere willekeurige tekst uit de Bijbel als het ware uit hun mouw schudden. Uiteraard heb ik wel het nodige gelezen, maar hoofdzakelijk de gebeurtenissen m.b.t. Jezus. Vooral de bergrede heeft mijn aandacht. Maar ook de scheppingsdagen e.d. heeft mijn aandacht.
Anderzijds is het zo dat verdieping in andere geloofsculturen geen kwaad kan i.v.m. begrip op kunnen brengen waarom bepaalde geloven op een bepaalde manier ernaar kijken. Onze Vader stimuleert ons zelfs tot onderzoek.

Mijn conclusie tot nu toe is dat in de kern er niet veel verschil is alleen het gebeuren om de kern heen is erg divers.
Liefde overwint alles

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 31 jul 2015 18:25

De7eigenschappen schreef:Ik ben niet zo thuis in de Bijbel: waar kan ik dat lezen?

pindas83 schreef:[i]Openbaring van Johannes 20:
En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.
En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.

Nu is de vraag wat er met alle eeuwigheid wordt bedoeld.
Voor mijn gevoel betekent eeuwigheid een bepaalde tijd. Daarentegen eeuwig niet, dus voor altijd.

En nogmaals: onze Vader is liefde; ik ben er van overtuigd dat Hij geen middel onbeproeft laat om de "afvalligen" terug te leiden naar Zijn Vaderhart.

Sowieso lastig hoor dit soort teksten te kunnen duiden. Het letterlijke is wat anders dan wat er achter schuil gaat.

Een paar voorbeelden ter illustratie.

29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.

Behalve fanatiekelingen zal er geen mens zijn die deze adviezen letterlijk zal opvolgen. Bovendien: hoe hak je uiteindelijk je overgebleven hand af?
Dat Jezus dit niet zo bedoelt heeft zal duidelijk zijn. Ik wil hiermee alleen maar onderbouwen dat het letterlijk nemen van teksten "gemakkelijk" kan leiden tot begripsverwarring.

En dit:
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
Als je dit letterlijk opvat staat er onzin: avond geweest en morgen geweest.
Liefde overwint alles

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 31 jul 2015 20:31

pindas83 schreef:Er staan best leuke uitspraken bij, ook genoeg waar ik mijn vraagtekens bij zet. Maar het gaat om de geest die er achter zit. Welke is dat? Is dat Gods Geest of een andere? Wat leert Boeddha? Dat ik mezelf kan redden, dat duurt een eeuwigheid maar uiteindelijk kan ik het Nirwana bereiken.
Jezus zegt, dat Hij alleen redt. Ze kunnen niet beide gelijk hebben, dus één liegt.

Wat leert Boeddha? Dat ik mezelf kan redden, dat duurt een eeuwigheid maar uiteindelijk kan ik het Nirwana bereiken.

Dat heb ik niet zo gauw kunnen terugvinden; ik weet ook niet of hij het zo heeft bedoelt zo ja: klopt het inderdaad niet.

pindas83 schreef: Jezus zegt, dat Hij alleen redt. Ze kunnen niet beide gelijk hebben, dus één liegt.

Is liegen niet te kort door de bocht? Als mens waren zijn inzichten begrenst dus sla je hoe dan ook de plank wel eens mis. Derhalve zou ik eerder zeggen dat hij op bepaalde punten het juiste inzicht(licht) miste. Dat klinkt wat vriendelijker. Neemt niet weg dat er best wat raakvlakken te ontdekken zijn als je zijn gedachtegoed doorneemt.

Laten we ook niet vergeten dat wij het "makkelijker" hebben omdat Jezus Christus ons de sleutel heeft gegeven.
Daarom respecteer ik mensen die voor die tijd op zoek waren naar "verlichting" maar gaandeweg het pad ergens zijn verdwaald als het ware.
Liefde overwint alles

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 jul 2015 23:00

pindas83 schreef: Jezus zegt, dat Hij alleen redt. Ze kunnen niet beide gelijk hebben, dus één liegt.

Dat geldt alleen in een dualistisch, typisch Grieks, gedachtensysteem waar iets enkel waar of onwaar kan zijn. En laat het Boeddhisme nu net niet-dualistisch zijn. :-)

Verder vind ik het altijd zo vreemd dat men zich net in dit gedeelte vastbijt. Natuurlijk zegt iemand dat alleen hij/zij gelijk heeft. Een spirituele leider die zegt "Ik doe het zo, maar probeer gerust ook eens die andere opties uit, die werken misschien ook wel" zal niet bijster veel vertrouwen wekken bij zijn volgelingen.

Is liegen niet te kort door de bocht? Als mens waren zijn inzichten begrenst dus sla je hoe dan ook de plank wel eens mis. Derhalve zou ik eerder zeggen dat hij op bepaalde punten het juiste inzicht(licht) miste. Dat klinkt wat vriendelijker. Neemt niet weg dat er best wat raakvlakken te ontdekken zijn als je zijn gedachtegoed doorneemt.

Laten we ook niet vergeten dat wij het "makkelijker" hebben omdat Jezus Christus ons de sleutel heeft gegeven.
Daarom respecteer ik mensen die voor die tijd op zoek waren naar "verlichting" maar gaandeweg het pad ergens zijn verdwaald als het ware.

Of die lui echt 'verdwaald' zijn, is natuurlijk nog maar de vraag. Vanuit Boeddhistisch perspectief kun je beargumenteren dat al het verlangen dat christenen hebben, en de gehechtheid aan Jezus hen juist belemmerd in het opheffen van hun lijden...

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 01 aug 2015 06:42

Omdat ik last heb van bepaalde chronische klachten is me door iemand een energetix armband aangeraden. Die clusteren bepaalde bloedcellen en daardoor verdwijnen je klachten. Echter, ik vind dit nogal vaag allemaal, temeer omdat ik bij wat rondsnuffelen op websites ook kettingen tegenkwam met Boeddha erop (daarom plaats ik deze vraag in dit topic).

Heel erg gestudeerd heb ik niet, ook me niet in het occulte verdiept wat dit inhoudt vandaar dat ik jullie mijn vraag stel. Hoe zit het nou met zo'n armband en magische krachten? Kun je echt iets in je hebben wat zo'n satanische vervloeking van de duivel is waardoor je bevrijdingspastoraat nodig hebt?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2015 09:48

Bloedcellen clusteren? :shock: Volgens mij is dat juist levensgevaarlijk. Dan heb je toch een bloedprop?
Je mag zo'n armband niet dragen als je een pacemaker hebt trouwens.
Ik zou zeggen: gebruik je Hollandse nuchterheid en gooi je geld niet weg in een nutteloos ding.
Het komt op mij nogal abracadabra over.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2015 11:23

Jess schreef:Omdat ik last heb van bepaalde chronische klachten is me door iemand een energetix armband aangeraden. Die clusteren bepaalde bloedcellen en daardoor verdwijnen je klachten. Echter, ik vind dit nogal vaag allemaal, temeer omdat ik bij wat rondsnuffelen op websites ook kettingen tegenkwam met Boeddha erop (daarom plaats ik deze vraag in dit topic).

Heel erg gestudeerd heb ik niet, ook me niet in het occulte verdiept wat dit inhoudt vandaar dat ik jullie mijn vraag stel. Hoe zit het nou met zo'n armband en magische krachten? Kun je echt iets in je hebben wat zo'n satanische vervloeking van de duivel is waardoor je bevrijdingspastoraat nodig hebt?

Die armbandjes zijn niets meer dan goedkope magneetjes die je voor heel veel geld moet kopen. Ze zijn pure onzin en doen niets meer dan het placebo-effect.

Ik zal uitleggen waarom: omdat men weet dat er ijzer in bloed zit (hemoglobine heeft een ijzerkern), en ijzer over het algemeen magnetisch is, redeneert men dat je met magneten je bloed kunt manipuleren. Echter, is het ijzer in je bloed niet-magnetisch. Die magneetjes doen dus helemaal niets. Trouwens, bloedcellen clusteren? Dat klinkt verdacht als klonteren en het lijkt me dat je dat nu juist niet wilt.

Het is allemaal new-age gezwets, en helaas wordt de Boeddha daar vaak voor gekaapt. In bevrijdingspastoraat en vervloekingen van de duivel geloof ik al helemaal niet.

Het is wel vervelend dat je met chronische klachten is, en natuurlijk wil je daar graag vanaf. Misschien ben je zelfs ten einde raad. Maar pas goed op, want er zijn veel te veel mensen die misbruik proberen te maken van je radeloosheid om je afhankelijk te maken of geld aan je te verdienen. Zorg er goed voor dat je niet méér problemen op je hals haalt.

Ik geloof wel dat bonafide religieuze oefening (of dat nu christelijk is of boeddhistisch is), je kan helpen. Heel veel sterkte.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2015 11:24

Chaya schreef:Bloedcellen clusteren? :shock: Volgens mij is dat juist levensgevaarlijk. Dan heb je toch een bloedprop?
Je mag zo'n armband niet dragen als je een pacemaker hebt trouwens.
Ik zou zeggen: gebruik je Hollandse nuchterheid en gooi je geld niet weg in een nutteloos ding.
Het komt op mij nogal abracadabra over.

Inderdaad!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 aug 2015 14:19

Jess schreef:Omdat ik last heb van bepaalde chronische klachten is me door iemand een energetix armband aangeraden. Die clusteren bepaalde bloedcellen en daardoor verdwijnen je klachten. Echter, ik vind dit nogal vaag allemaal, temeer omdat ik bij wat rondsnuffelen op websites ook kettingen tegenkwam met Boeddha erop (daarom plaats ik deze vraag in dit topic).

Geen zorgen het is niet occult - boerenbedrog dat wel - Haarlemmerolie.

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 02 aug 2015 08:39

Mortlach schreef:[Of die lui echt 'verdwaald' zijn, is natuurlijk nog maar de vraag. Vanuit Boeddhistisch perspectief kun je beargumenteren dat al het verlangen dat christenen hebben, en de gehechtheid aan Jezus hen juist belemmerd in het opheffen van hun lijden...

Dit is de kern waar het om gaat. Zolang men er echter met respect mee omgaat is het oke.

Hoewel er "wetenschappers" die ons anders willen doen geloven kan het mijns inziens niet zo zijn dat de materie spontaan is ontstaan.Waaruit dan? Er moet toch iets zijn waaruit het is ontstaan.

Het is een gevolg van een misstap van een aantal reeds daarvoor geschapen geesten door God. Op dit punt wordt het een begrensd wezen onmogelijk verder te gaan in de zin van hoe het kan zijn van een altijd bestaand Wezen die wij God, onze Vader en dergelijke noemen. Hoop dat je snapt wat ik hiermee bedoel. Heb vroeger vaak nagedacht over oneindigheid, het er altijd al zijn geweest maar voelde me steeds "raarder" worden.

Logischer wijs volgt daaruit dat er dus EEN is waaruit alles is ontstaan. Deze Bron noemen velen God.

Velen geloven c.q. zijn ervan overtuigd dat God ons de mogelijkheid geeft ergens te zijn. God zag dat het de verkeerde kant op ging met de mensheid. Daarom besloot God een menselijk lichaam, Jezus Christus, aan te nemen, de mens te onderwijzen en zo weer in de juiste richting te plaatsen.
Dit is uiteraard een heel korte uiteenzetting maar als doel het uitgangspunt duidelijk te maken.

Jezus Christus wordt dus gezien als de Oergrond van ons bestaan. De Wegwijzer noem maar op. En dat maakt het verschil tussen enerzijds Jezus Christus en anderzijds de mens, hoe groot zijn verlichting ook is. Zonder de sleutel die Jezus ons aanreikt raken wij vroeg of laat verdwaald.

Note: ik weet dat velen zijn die geloven het niet God Zelf is geweest maar Zijn Zoon die als Jezus op aarde kwam.
Vraag: als iemand in nood is ga je dan zelf of laat je het over aan je kind?
Ik wil hier nog wel verder op ingaan maar dan in een ander topic.
Liefde overwint alles

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 02 aug 2015 08:53

De7eigenschappen schreef:
Hoe moet ik dat zien: dat we van nature geen eigen wil hebben? Kan me daar niets bij voorstellen. Wil je mij dat eens uitleggen?

Chaya schreef: We hebben wel zeker een wil, een hele sterke zelfs. Maar de verkeerde!

Zoals in 1Johannes 2 staat: En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.

En dat gaat tegen onze eigen wil in. Denk hierbij aan Eva, God had hen gewaarschuwd niet van de boom te eten, maar Eva werd verleid door de slang (= de duivel) en Adam met haar.
Dus onze wil moet gebroken, of zo je wilt, omgebogen worden en dat gaat tegen onze natuur (ons vlees in oud Nederlands) in.

Is het bewust gekozen je nickname? Ik zag zojuist n.l. dat in het Hebreeuws Chavah Eva betekent. Maar dit terzijde!

Als ik je goed begrijp bedoel je: we hebben een ego dat is gericht op het verkeerde door allerlei verleidingen (afgoderijen zie andere reactie dit topic).

Dit ego moeten we als het ware "weggooien" en ons hart vullen met liefde tot onze naasten, net zoals voor onszelf (eten, drinken etc echter alles met mate!) en onze Vader liefhebben boven alles.

Note: onze wil breken vind ik wat anders dan onze wil ombuigen. Als je iemands wil breekt is de persoon in kwestie willoos dus een slaaf van degene die dit heeft veroorzaakt. Dat soort mechanismen zie je o.a. bij bepaalde sekten. Neem aan dat je dit er niet mee bedoelt.

Ombuigen van een wil kan ik snappen in de zin van: hij heeft inzicht gekregen in bepaalde zaken en komt tot inkeer. Simpel voorbeeld: kind A pest kind B; op zijn beurt wordt A weer gepest door C en ervaart hoe vervelend het is om gepest te worden. Er zijn verschillende mogelijkheden hoe A kan reageren maar kiest ervoor om niet meer te pesten (tot inzicht gekomen).
In het grotere geheel kun je dit voorbeeld toepassen op een mens die zich bekeerd tot onze Vader (ik denk bv aan Saulus of Paulus weet niet precies wat de naam ervan is).
Men is tot inzicht gekomen en uit vrije wil kiest men voor het goede.

Ik geloof niet in het willoos overgeven aan de wil van onze Vader. Dan zouden we slaven van onze Vader zijn en dat staat ver buiten de goddelijke orde van liefde.
Ik geloof wel in het groeiende inzicht waardoor we, en dat is altijd vrijwillig, langzaam aan meer en meer groeien in de liefde tot onze Vader. En uiteraard, dat is een voorwaarde, onze naasten lief hebben. Want hoe kunnen we onze Vader lief hebben als we onze naasten niet liefhebben?
Liefde overwint alles

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 03 aug 2015 06:34

mohamed schreef:Wie geen slaaf van de Vader is is een slaaf van de zonde.

Slaaf worden van onze Vader is onmogelijk, wel van lucifer (zie stukje in dit topic over afgoderij).

Liefde maakt vrij.
Liefde overwint alles

Terug naar “[Religie] - Open forum”