pindas83 schreef:Vergeet niet dat het ingaat tegen het 2e gebod (geen gesneden beeld etc.).
Ook de link met 'new age' gedachtegoed maakt christenen hier niet positief tegenover staan.
Persoonlijk heb ik ook helemaal niks met die beeldjes, zowel de Boedha 's als de ''heiligen''
Wat moet ik me voorstellen met het 'new age' gedachtegoed? Ik ken wel new age muziek maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.
pindas83 schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Maar ik snap ook heel goed dat christenen zelf geen Boeddha beeld in huis willen, ook niet als ze niet van plan zijn deze te aanbidden. Waarom niet? Omdat Jezus (en Vader en H.G) de enige is die de titel God waardig is, en dat alle andere zogenaamde goden geen enkele eer toekomt.
Een beeld aanbidden is uiteraard afgoderij dat staat buiten kijf, net zoals het opzien naar een wezen (jezelf of een ander) een voorwerp etc. Als het zoveel invloed op je uitoefent dat je niet meer zonder kan heeft het dus macht over je en dat is nooit goed. Liefde moet vrij maken en niet onvrij.
Misschien sla ik de plank helemaal mis maar:
Het gedachtegoed van Gautama Boeddha is later door lieden misbruikt om er zelf beter van te worden (geld stinkt niet). Dit is ook met de leer van Jezus Christus op grote schaal gebeurt en gebeurt nog steeds. En zo zullen er vast meer van dit soort zaken in het verleden zijn gegaan.
Maak onderscheidt tussen het gedachtegoed en de persoon. Inderdaad wordt het "eng" als je de persoon gaat aanbidden. Een gedachtegoed kun je denk ik niet aanbidden, wel ernaar handelen. Onze Vader aanbidden is uiteraard niet "eng" maar dat spreekt voor zich.
Ik heb een paar punten van het boeddhisme aangehaald en ik zie daar geen "enge' dingen aan. Misschien moet ik een "andere bril opzetten" maar ik zie zo snel geen tegenstrijdigheden m.b.t. wat Jezus ons leert. Wat vind jij van het gedachtegoed van Gautama Boeddah?
Mocht je het idee krijgen dat ik het boeddhisme aanhang dan heb je het mis. Ik probeer, met vallen en opstaan, de leer van Jezus zo goed mogelijk in de praktijk te brengen. Dat weerhoudt mij er niet van om te onderzoeken wat andere culturen geloven en dit te respecteren.
Respecteren is waar het nogal eens mis mee gaat als je de geschiedenis van het geloof tot op de dag van vandaag bekijkt.
Als kind vroeg ik me al af hoe het kon dat:
Vele geloofsrichtingen God als hun Schepper zien maar de mensen elkaar toch te vuur en te zwaard bestrijden. Prediken over liefde maar in de praktijk elkaar "afmaken".
Een van de wijsheden van Gautama Boeddah:
Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid maar het ernaar levenDe7eigenschappen schreef:Bij God is veel zo niet alles mogelijk en als je het verhaal van de verloren zoon diep in je hart laat neerdalen kijk je er vast anders tegen aan. Beschouw de dingen vanuit de liefde en niet vanuit het verstand. Hoelang is onze Vader al "bezig" de verlorenen die samen met lucifer zijn gevallen tot inkeer te laten komen?
Hoe groot is ons verlangen onze kind(eren), naar onze inzichten, op te voeden en hoeveel vreugde geeft het om ze "goed terecht" te zien komen. Oneindig groot is het verlangen van onze Vader om ons op te voeden en terug te leiden naar Zijn Vaderhart. En daar is niemand voor uitgesloten. Het gaat om de wil!
pindas83 schreef:Volgens mij is de Bijbel er heel duidelijk in hoe het afloopt met ''Lucifer'' en zijn gevallenen, en dat is niet best. Of jij moet andere info hebben?
Ik ben niet zo thuis in de Bijbel: waar kan ik dat lezen?