Boeddha in je huis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Leeuwenhart
Verkenner
Verkenner

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Leeuwenhart » 06 jul 2015 16:47

Een boeddha beeld in de tuin is gewoon decoratie voor de meeste mensen
Maar een Jezus beeld is echt een statement.
Waar zou m dat verschil toch in zitten?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 jul 2015 17:36

StillAwake schreef:
De yin-yangfilosofie komt niet uit het boeddhisme...
Persoonlijk vind ik het Jodendom en de Islam, Godsdiensten die Jezus Christus loochenen verder van ons afstaan dan godsdiensten waarin Hij niet voorkomt.
Loochenen is erger dan onwetendheid...

Als je 40 of 50 jaar in de kerk komt en nog niet behouden bent, dan loochen je Christus ook, als je onbekeerd ben en onder welke godsdienst je ook zit het is allemaal hetzelfde en maakt geen verschil met moslim, christelijke of wat dan ook.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2015 19:50

Willeke123 schreef:Naast het feit dat beide religies Christus wel hebben geaccepteerd als hun profeet, stelt u het boeddhisme dus boven het geloof van het uitverkoren volk Israël? Waaruit Christus is voortgekomen en waarin hij is opgegroeid?Onwetendheid is ook absoluut niet waar, Christus is ook onder boeddhisten bekend, maar zij kiezen ervoor de mens Boeddha als hun "messias" te erkennen

Het jodendom erkent Jezus niet als profeet.
De islam leert expliciet dat hij niet de zoon van God is.
In die zin staat de islam wellicht dichterbij, Hij wordt daarin nog wel geëerd, zij het op de verkeerde wijze.

Het boeddhisme loochent in elk geval Christus niet expliciet, waar zeker joden, maar ook moslims, dat wel doen.

Leeuwenhart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leeuwenhart » 06 jul 2015 20:08

*Off topic*

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2015 20:23

Willeke123 schreef:Ik zou me er niet prettig bij voelen. Boeddhisme is voor mij toch van een heel andere categorie dan het jodendom of de islam. Er komen duistere krachten aan te pas (denk aan de goeroes en de verhalen over yin en yang).

Echt waar? Daar heb ik in die tien jaar dat ik Boeddhist ben toch nog nooit wat van gemerkt. Doe ik iets niet goed of zo?

Hiermee zou ik me als christen toch niet graag associëren. Hiernaast nog een veel belangrijker punt: "gij zult geen goden voor mijn aangezicht hebben...". U allen weet wat er gebeurde met het gouden kalf en het volk Israël. Waarom geen kalf en wel boeddha? Ik zou het er niet op wagen.

Dat is je goed recht natuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2015 08:07

Volgens mij is het met Boeddhabeelden net zoals met beelden in de katholieke kerk: je kunt er allerlei spookverhalen omheen bedenken, maar wijzer is om te luisteren waarom die beelden gebruikt worden. De uitleg die ik heb gehoord is dat mensen vroeger lang niet allemaal konden lezen of schrijven en dat daarom beelden gebruikt werden om het leerproces te ondersteunen. In de katholieke kerk worden bijbelse personen en taferelen uitgebeeld, in de boeddhistische tempel gaat het onder andere om deugden.
Wist je trouwens dat iedereen een boeddha kan worden? Siddhartha Gautama was een man die verlichting bereikte, maar andere mensen kunnen dat ook. En hij is zeker geen god.

@Mortlach: verbeter me als ik onzin verkondig ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2015 09:18

Lalage schreef:Volgens mij is het met Boeddhabeelden net zoals met beelden in de katholieke kerk: je kunt er allerlei spookverhalen omheen bedenken, maar wijzer is om te luisteren waarom die beelden gebruikt worden. De uitleg die ik heb gehoord is dat mensen vroeger lang niet allemaal konden lezen of schrijven en dat daarom beelden gebruikt werden om het leerproces te ondersteunen. In de katholieke kerk worden bijbelse personen en taferelen uitgebeeld, in de boeddhistische tempel gaat het onder andere om deugden.

Inderdaad. Er zit net zo veel symboliek in die beelden als in de iconen en beelden van de christelijke kerken. De plaats en vorm van de oren, de vorm van het haar, hoe ver de ogen open staan, de houding van de handen, de mantel, alles betekent iets anders, en als je dat weet te herkennen, dan is het inderdaad net een heiligentafereel.

Wist je trouwens dat iedereen een boeddha kan worden? Siddhartha Gautama was een man die verlichting bereikte, maar andere mensen kunnen dat ook. En hij is zeker geen god.

@Mortlach: verbeter me als ik onzin verkondig ;)

Zal ik doen, maar voorlopig heb ik nog niets toe te voegen hoor :-)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2015 20:19

Zo te lezen hebben christenen boeddha liever in de tuin dan in huis. :lol:

De7eigenschappen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De7eigenschappen » 28 jul 2015 07:37

Teus schreef:Het is zo een abrupt middel van satan om mensen van God af te houden

mohamed schreef:Ik vind het kitscherige rotzooi en begrijp werkelijk niet dat mensen daar hun geld aan uitgeven.

Boerin schreef:Ja ik hoef die rotzooi niet in m'n huis.

Lock&Stock schreef:Altijd interessant om te zien hoe gelovigen respect eisen voor hun eigen religie maar er geen enkel probleem mee hebben om met minachting over andere religies te praten. Kuch...pietsie hypocriet....kuch

Ben het helemaal met je eens LS, ben nog maar een "jongeling" op dit forum maar ik begin me steeds meer af te vragen in hoeverre mensen de boodschap van Jezus Christus begrijpen.

Joh. 16-32:
Ziet de ure komt, en is nu gekomen, dat gij zult verstrooid worden een iegelijk het zijne.
Ofwel:
Het ontstaan van verschillende geloofsrichtingen en ieder houdt zichzelf voor de beste.

Onderzoekt alles en behoudt het goede is hier ver te zoeken. Wie zichzelf even de tijd gunt en daadwerkelijk gaat onderzoeken zou toch tot andere conclusies kunnen komen.
Om de moeite van het zelf moeten opzoeken te besparen hieronder een paar boeddha wijsheden.

1. De waarheid blijft verborgen voor wie vervult is van begeerten en haatgevoelens.
2. Een kaars kan 1000 anderen aansteken zonder haar levensduur te verkorten.
3. Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede.
4. Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid, maar in het ernaar leven.
5. Hecht geen geloof aan datgene waaraan u door sleur gewend bent, geloof niet alleen op gezag van uw leraren of voorgangers (note: onderzoekt alles behoudt het goede).
6. Het is voor ons belangrijk om goede gedachten te hebben, want wij worden wat wij denken (note: gedachten zijn krachten!).
7. Ware liefdadigheid bestaat alleen als er niet gedacht wordt aan geven, gever of gift.

Uiteraard zijn er nog veel meer wijsheden; het ademt de geest van de liefde en wie beweerd dat dit van satan afkomstig is het zij zo!
Ook Jezus Christus werd destijds door de tempel vervolgt en ervan beschuldigd dat Hij werkte met behulp van satan. Hoe staat het er vandaag voor?: Jezus Christus wordt nog steeds te vuur en te zwaard vervolgt.
Note: Het grote verschil tussen Boeddah en Jezus Christus is uiteraard dat Boeddah mens is en Jezus Christus onze Vader Zelf. Dit om te voorkomen dat ik Boeddah als een god zou zien.

Ik las ook kreten als afgoderij, afgodsbeelden en list van satan. Maar wat zijn dat eigenlijk? Wat is afgoderij? List van satan?

Vooreerst: de Liefde staat boven alles! Het is het Oercentrum, de Bron waaruit alles is ontstaan.
Onze Vader liefhebben boven alles is de enige ware vrijheid en men is in liefde verbonden.
Verafgoden is een activiteit waarbij men letterlijk of figuurlijk een wezen, object of activiteit aanbid en boven de liefde van onze Vader plaatst. We worden er afhankelijk van, denk maar aan:"hij/zij is er vol van of bezeten van". Iedere band die je bindt buiten de goddelijke liefde om, is een afgod en maakt onvrij: je bent gebonden.
Een paar voorbeelden ter illustratie:
1. Jacht op geld/macht.
2. Jezelf (uiterlijk, sex (begeerten)
3. Derden: man, vrouw, kind, idool.
4. Dogma's
5. Rituelen: dit moet, want anders gebeurt er dit of dat.
6. Hobby's: voetbal, gamen.
7. Allerlei soorten beelden (dus ook van religieuze aard), die letterlijk worden aanbeden.

ad 3.: het spreekt voor zich dat ik hier niet mee bedoel: het liefhebben van onze naasten als onszelf en God boven alles
ad 6. hobby als ontspanning is oke zolang het geen verslaving is en niet ten koste gaat van de naastenliefde.

In feite is iedere vorm van afgoderij een list van satan.
Als geld niet had bestaan was ons een hoop ellende bespaard gebleven: geen "brood en spelen" activiteiten zoals prof voetbal, wielrennen noem maar op. Geen hongersnoden, strebers/elleboogwerkers(geld, geld en nog eens geld). Ook geen oorlogen, nou ja van alles en nog wat dus.

Tot slot:

Ik denk wel eens na over het volgende:
Stel dat satan vandaag, na een lange innerlijke strijd, tot inkeer zou komen hoe zou dan alles plotsklaps eruit zien?
Onmogelijk dat hij dat doet? Bedenk dat het kwade in stand wordt gehouden door het kwade(zie boven). Als de mens zijn liefde volledig toelegt op de liefdeswetten heeft het kwade geen voedingsbodem meer. Zou het dan niet kunnen gebeuren zoals in Lucas te lezen valt over de verloren zoon?
Haat wordt overwonnen door liefde
Als de mensen elkaar vergeven zal onze Vader ons ook vergeven
Liefde overwint alles

De liefde en de zegen van onze Vader

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 28 jul 2015 13:43

Quote: Ben het helemaal met je eens LS, ben nog maar een "jongeling" op dit forum maar ik begin me steeds meer af te vragen in hoeverre mensen de boodschap van Jezus Christus begrijpen.

Vergeet niet dat het ingaat tegen het 2e gebod (geen gesneden beeld etc.).
Ook de link met 'new age' gedachtegoed maakt christenen hier niet positief tegenover staan.
Persoonlijk heb ik ook helemaal niks met die beeldjes, zowel de Boedha 's als de ''heiligen''

Quote:
Joh. 16-32:
Ziet de ure komt, en is nu gekomen, dat gij zult verstrooid worden een iegelijk het zijne.
Ofwel:
Het ontstaan van verschillende geloofsrichtingen en ieder houdt zichzelf voor de beste.

Slaat dit niet op het feit dat de discipelen Jezus in de steek lieten toen het erop aankwam?

Quote:
Tot slot:

Ik denk wel eens na over het volgende:
Stel dat satan vandaag, na een lange innerlijke strijd, tot inkeer zou komen hoe zou dan alles plotsklaps eruit zien?
Onmogelijk dat hij dat doet? Bedenk dat het kwade in stand wordt gehouden door het kwade(zie boven). Als de mens zijn liefde volledig toelegt op de liefdeswetten heeft het kwade geen voedingsbodem meer. Zou het dan niet kunnen gebeuren zoals in Lucas te lezen valt over de verloren zoon?

Ja, dat is onmogelijk. Tenminste, als je de profetieën in Daniel en Openbaringen gelooft.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 jul 2015 14:02

pindas83 schreef:Vergeet niet dat het ingaat tegen het 2e gebod (geen gesneden beeld etc.).
Ook de link met 'new age' gedachtegoed maakt christenen hier niet positief tegenover staan.
Persoonlijk heb ik ook helemaal niks met die beeldjes, zowel de Boedha 's als de ''heiligen''

Dus daarom is het acceptabel om neerbuigend en respectloos over een andere religie te spreken? Begrijp je dat zulk gedrag op mensen zoals ik die niet geloven redelijk hypocriet overkomt? Vooral wanneer de personen die zo neerbuigend doen op andere plekken moord en brand schreeuwen wanneer anders/niet-gelovigen geen respect voor hun religie opbrengen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2015 14:35

pindas83 schreef:Vergeet niet dat het ingaat tegen het 2e gebod (geen gesneden beeld etc.).

Weet je wie ook niks met beelden had? Boeddha! Die wilde helemaal niet dat er beelden (van hem) zouden worden gemaakt.

Verder kan je het de Boeddha toch niet aanrekenen dat er 3000 jaar na zijn bestaan een beweging bestaat die zich zeer losjes baseert op zijn gedachtengoed? Dat is hetzelfde als Christus aanrekenen dat de KKK bestaat. En als je niets hebt met die beeldjes, dan is Zen-boeddhisme misschien iets voor jou. Binnen die traditie zijn geen beelden te bekennen :-)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 jul 2015 15:16

Mortlach schreef:
Weet je wie ook niks met beelden had? Boeddha! Die wilde helemaal niet dat er beelden (van hem) zouden worden gemaakt.

Vooral als hij zou kunnen zien welke gedrochten er verkocht worden hier en daar. :mrgreen:
Een paar jaar geleden zag je nooit zo'n beeld, alleen bij sommige mensen in huis die het boeddhisme aanhangen.
Opeens waren ze er, bij de tuincentra, Blokker, Xenos, van ieniemienie tot supergroot.

Maar het staat wel ergens voor Mortlach. Mensen die een afbeelding van boeddha willen hebben, putten er troost of rust uit.
Of doen de as van hun overleden dierbare in een beeld.

Al zie ik ondertussen wel kwaliteitsverschil tussen containerzooi en "kunst". Ik ben er op gaan letten.

Wat zou het volgende zijn, een Jezusbeeldje in de tuincentra? Ik mag het toch niet hopen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2015 15:30

Chaya schreef:Maar het staat wel ergens voor Mortlach. Mensen die een afbeelding van boeddha willen hebben, putten er troost of rust uit.
Of doen de as van hun overleden dierbare in een beeld.

Dat moeten die mensen natuurlijk helemaal zelf weten. Dat kun je "het boeddhisme" niet aanrekenen. En daarbij, sommige mensen putten troost of rust uit een mooi schilderij van een berg of wolkenpartij. Wat moeten we daar dan mee?

Al zie ik ondertussen wel kwaliteitsverschil tussen containerzooi en "kunst". Ik ben er op gaan letten.

Wat zou het volgende zijn, een Jezusbeeldje in de tuincentra? Ik mag het toch niet hopen.

Er zit een hoop goedkope zooi tussen ja. Dat vergaat met de volgende trend wel weer.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 28 jul 2015 20:01

Lock&Stock schreef:
Dus daarom is het acceptabel om neerbuigend en respectloos over een andere religie te spreken? Begrijp je dat zulk gedrag op mensen zoals ik die niet geloven redelijk hypocriet overkomt? Vooral wanneer de personen die zo neerbuigend doen op andere plekken moord en brand schreeuwen wanneer anders/niet-gelovigen geen respect voor hun religie opbrengen?

Als iemand persoonlijk wordt afgebrand om zijn of haar overtuiging ben ik met je eens dat het onacceptabel is.
Volgens mij gebeurt dat hier niet en kan me slecht voorstellen dat er iemand hier is die zich zwaar gekwetst voelt, maar ik kan het mis hebben.

Terug naar “[Religie] - Open forum”