Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ereunao

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor ereunao » 28 jul 2015 09:47

Rotterdam:
[quote][Bedenk dat plaatsvervangend geloof mogelijk is, behoort heel wezenlijk tot het bijbelse denken.
We vinden in het N.T. diverse voorbeelden van plaatsvervangend geloof.
In Lucas 19:9 lezen we dat Jezus na de bekering van Zacheüs tot hem zegt:
"Heden is aan dit huis redding geschonken."
Wanneer Zacheüs tot bekering komt, is daarmee zijn hele huis gered. Zijn geloof staat garant voor het hele gezin. Zijn hele gezin kan bijgevolg worden gedoopt.
/quote]
Je laat hier voor het gemak wel weg: óvermits ook deze een zoon Abrahams is; Zacheus was een Jood, een kind van het verbond met A-ham, dat heeft dus niets te maken met het al of niet dopen van kleine kinderen uit de heidenenvolken.
En wat dat ‘ plaatsvervangend geloof betreft’ wij belijden en geloven dat de vroeggestorven kinderen van gelovige ouders behouden zijn, maar dat is alleen uit Gods barmhartigheid en verkiezende liefde Rom.15:9. En dat ligt vast in Hem en heeft geen sacramenten nodig; ze zijn daarvoor ook niet ingesteld. Het gaat bij de doop over de gemeenschap met Chr. in Zijn dood en opstanding door het geloof in Hem. Rom.6.
mvrgr:ereunao

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2015 12:10

Anoniem_89 schreef:
Dit ken ik niet. Hier kan ik dus niet over meepraten. .

Je kent dit niet ? Toch is dit heel erg belangrijk.
De Bijbel geeft geen duidelijk uitsluitsel in dezen. Dat blijkt ook wel uit alle reacties.
Dus gaan we terug naar apostolisch getuigenis.
Wat zeggen de eerste kerkvaders hierover.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2015 12:13

ereunao schreef:dat heeft dus niets te maken met het al of niet dopen van kleine kinderen uit de heidenenvolken.

Ja dat begrijp ik dat jij hier zo over denkt, daarover zijn we het dus oneens.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2015 12:33

Dus luisteren wat kerkvader Hippolytus te vertellen heeft?
Haha, ik dacht het niet anders zou ik me nog moeten laten overdopen want het is niet helemaal volgens zijn regels gegaan.
Ik ging eerst kopje onder, met m'n haar op een staart als ik me goed herinner. Oorbellen in, en een ring om mn vinger.
Daarna volgde mijn man, en nu? :-k
Ik hou toch gewoon de bijbel maar aan, duidelijk zat.
Maar jah, als er niet in staat wat je hebben wilt moet je gaan sleutelen of inlezen, en anders naar elders. Oplossingen genoeg!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2015 12:38

Anoniem_89 schreef:
Dit ken ik niet. Hier kan ik dus niet over meepraten. .

rotterdam schreef:Je kent dit niet ? Toch is dit heel erg belangrijk.
De Bijbel geeft geen duidelijk uitsluitsel in dezen. Dat blijkt ook wel uit alle reacties.
Dus gaan we terug naar apostolisch getuigenis.
Wat zeggen de eerste kerkvaders hierover.

Ik ken enkel de bijbel. Ik weet niet hoe jullie aan alle info komen of kennis? Ik toets wat ik hoor van preken en lees enkel het Woord (hooguit een studieboek), laat mij leiden door Zijn Geest. Niet dat het altijd even makkelijk is, maar ik ervaar wel rust en zegen bij datgene wat ik doe en leer.
Zijn liefde doorgeven aan een ander aan de hand van Zijn Woord waarbij ik mij door Hem laat leiden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2015 13:18

naamloos schreef:Maar jah, als er niet in staat wat je hebben wilt moet je gaan sleutelen of inlezen, en anders naar elders. Oplossingen genoeg!

Onnodige onvriendelijke reactie - bah. #-o

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2015 13:25

Anoniem_89 schreef:Ik ken enkel de Bijbel. Ik weet niet hoe jullie aan alle info komen of kennis? Ik toets wat ik hoor van preken en lees enkel het Woord (hooguit een studieboek), laat mij leiden door Zijn Geest. Niet dat het altijd even makkelijk is, maar ik ervaar wel rust en zegen bij datgene wat ik doe en leer.
Zijn liefde doorgeven aan een ander aan de hand van Zijn Woord waarbij ik mij door Hem laat leiden.

Al deze informatie - brieven, verslagen van vergaderingen zijn bewaard gebleven.
Vele van hen hebben de apostelen nog persoonlijk gekend, Ze vertellen ons hoe de eerste christenen leefden, hun gemeenten vorm gaven en geloofden.
Zij en hun opvolgers hebben de Bijbel (waaraan jij alles toetst) samengesteld en vorm gegeven.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2015 13:51

rotterdam schreef:Onnodige onvriendelijke reactie - bah.
Heeft niets met vriendelijk of onvriendelijk te maken, maar met feiten.
Niet zo snel op je tenen getrapt zijn ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Berichtdoor ereunao » 28 jul 2015 14:16

Rotterdam schreef:

Ja dat begrijp ik dat jij hier zo over denkt, daarover zijn we het dus oneens.

Wij zitten hier nog steeds op een discussieforum en het is wel de bedoeling dat je serieus op elkaars argumenten ingaat. Aan de constatering dat we het oneens zijn heeft niemand iets. ereunao

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2015 14:41

Anoniem_89 schreef:Ik ken enkel de Bijbel. Ik weet niet hoe jullie aan alle info komen of kennis? Ik toets wat ik hoor van preken en lees enkel het Woord (hooguit een studieboek), laat mij leiden door Zijn Geest. Niet dat het altijd even makkelijk is, maar ik ervaar wel rust en zegen bij datgene wat ik doe en leer.

rotterdam schreef:Al deze informatie - brieven, verslagen van vergaderingen zijn bewaard gebleven.
Vele van hen hebben de apostelen nog persoonlijk gekend, Ze vertellen ons hoe de eerste christenen leefden, hun gemeenten vorm gaven en geloofden.
Zij en hun opvolgers hebben de Bijbel (waaraan jij alles toetst) samengesteld en vorm gegeven.
bedankt voor je informatie, maar voor nu heb ik niet de behoefte om mij erin te verdiepen. Misschien op een later moment.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 jul 2015 15:28

rotterdam schreef:
Al deze informatie - brieven, verslagen van vergaderingen zijn bewaard gebleven.

Het probleem dat je in dit topic tegenkomt is, dat er weinig kennis is van de (kerk)geschiedenis. Er wordt in sommige kerken geen gedegen onderwijs meer gegeven.
Dat hoor je terug in de prediking - het blijft altijd bij het heden, de actualiteit - maar uitleg hoe het oude zich tot het nieuwe testament verhoudt, wordt steeds minder vaak gehoord.

En ieder beweert zelf te toetsen, hoe gevaarlijk, stel dat de scholen dit ook zo zouden doen, het onderwijs zou grote chaos worden.
Er ligt zo'n schat aan oude geschriften, waarin zo duidelijk alles wordt uitgelegd.
En welke feiten er ook aangedragen worden w.b. de kinderdoop, het wordt allemaal onder de tafel geveegd.

Met alle argumenten wordt één belangrijk ding vergeten, men kiest niet zelf, God heeft verkozen!
En dat een mens verloren kan liggen, met gedoopt voorhoofd en kerkgang!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2015 15:44

naamloos schreef:Heeft niets met vriendelijk of onvriendelijk te maken, maar met feiten.
Niet zo snel op je tenen getrapt zijn ...

Ik ben niet op m'n teentjes getrapt wel op m'n hart.

naamloos ; Maar jah, als er niet in staat wat je hebben wilt moet je gaan sleutelen of inlezen, en anders naar elders. Oplossingen genoeg!

Misschien heb je het zelf niet (meer) door maar je zegt hier nogal wat.
Je zegt, dat ik, en minimaal 1,5 miljard medechristenen met mij, willens en wetens de boel verdraaien.
En ja, dan zeg ik "bah".

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2015 15:49

ereunao schreef:Wij zitten hier nog steeds op een discussieforum en het is wel de bedoeling dat je serieus op elkaars argumenten ingaat. Aan de constatering dat we het oneens zijn heeft niemand iets. ereunao

Maar jah, als er niet in staat wat je hebben wilt moet je gaan sleutelen of inlezen, en anders naar elders. Oplossingen genoeg!

maar voor nu heb ik niet de behoefte om mij erin te verdiepen

Moet ik hier serieus op ingaan ? ](*,)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2015 16:01

Elbert kun jij het originele bericht nog terugzetten? Per ongeluk gewijzigd en opgeslagen:(
Laatst gewijzigd door Anoniem_89 op 29 jul 2015 14:42, 3 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2015 16:07

rotterdam schreef:Misschien heb je het zelf niet (meer) door maar je zegt hier nogal wat.
Je zegt, dat ik, en minimaal 1,5 miljard medechristenen met mij, willens en wetens de boel verdraaien.
En ja, dan zeg ik "bah".
Welnee, ik denk dat de meeste van 1.5 miljard er nauwelijks over nadenken, laat staan bewust de boel verdraaien.

Terug naar “Archief”